Gå til innhold

Kjøp av E9x Tips og rådføring.


CaptainSexy
 Share

Anbefalte innlegg

God mandag kjære forum-ryttere. 

Jeg skal kjøpe meg en ny (brukt)bil i nær fremtid, og jeg trenger litt tips. Jeg har alltid vært meget svak for E92 så dette er noe jeg virkelig ønsker, men E90 og E91 kan være aktuelt hvis alt stemmer.

Ting jeg ser etter er full M-sport, X-drive hadde vært kjekt og minimum 320d.

Hva er fallgruvene jeg bør se etter på disse modellene? Bør jeg kjøpe bil gjennom forhandler med bruktbilgaranti? 

F.eks denne bilen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109186555

Den har det meste jeg ser etter, men jeg ser at den har garanti gjennom AutoConcept. Noe som jeg har lest kun negative ting om. Er dette noe jeg bør vike unna?

Jeg har aldri kjøpt så dyr bil før så alle tips blir satt meget stor pris på :D 

Endret av CaptainSexy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selv hvor du forsikrer bilen, ser ikke helt hvorfor det skal være noe problem at den er forsikret gjennom Autoconsept (aldri hørt om så aner ikke om det er noe spesielt). Edit: Ser det er noe garantigreier, ble litt forvirret av at du kalte det forsikring.

Hadde selv en 09 330d E92 og det var en super bil - i løpet av de 2-3 årene jeg hadde den var det bare glødeplugger som måtte skiftes utenom vanlig service.

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være obs på at N47 motoren sliter med registerhavari, selv om risikoen er relativt liten på en 2010 modell.

Ellers har jo E9x litt ABS feil som kan forekomme (sensor, ringer på drivaksler, modul), men tror det er mer vanlig på de eldre.

Om du finner en innenfor ditt budsjett så vil jeg anbefale deg å se etter en 325d :) Da får du rekkesekser, og de har bedre kraft, bedre lyd og er stort sett mer pålitelig. M57 (197hk) er i hvertfall det :) N57 (204hk) vil jeg ikke uttale meg om.

Ang. Autoconcept så hører jeg en del rart/negativt om de. :P Men om det er nok til å ikke kjøpe vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt E90 og E91. Denne modellen er jo gjennomsyret av diesel og I4. For 10-12 år siden var dette en optimal drivlinje, dessverre var bensinen også nitrist og med svært lite i6, her må du opp i 325i med 218 hk. N47 kommer i mange former og i stort antall, 177 hk versjonen har litt liten snurre og har mer turboras enn snittet. Både bensin og diesel firer’ne har registerras på samvittigheten også. Ellers er dette 3 serien jeg personlig syns faller mest gjennom, litt lite sjel og karisma. Vanskelig å komme etter legenden E46. Ville sagt LCI er et must, diesel ville jeg skrotet, ville valgt en 325i, evt 330ix. Chassi etter eget ønske og hva fremtiden vil bringe. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en E90 325d i over tre år, det er desidert den mest feilfri og beste bilen jeg har hatt. Kjørte 70 000 problemfrie kilometer med tunet motor, vanvittig artig bil når du får den opp i 270 hk og 560 nm. E90 er også tidløse biler som holder seg bra, kjøreegenskapene står ikke tilbake for noe av det som er nytt i dag. 

Gå for en 325d eller 330d, glem alt av firesylinda motorer i disse. Dieselene med N47 motor er beryktet for register havari, mens bensin utgavene er totalt sjelløse. Finn helst en bil med M-sport, Xenon og Navi proff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt E92 i, 320CI og 325D.Begge har vært med M-Sport. To HELT forskjellige biler, 325’en med chip sparker godt ifra, lyd bildet er fint til å være diesel. Hadde 325’en nesten 2 år, skiftet olje på hver 10.000 km, ellers var den inne å fikk skiftet bremsevæske på bavaria samt inspeksjon. 320I/320D vil jeg råde deg å styre unna, det er hvertfall min erfaring.

Lykke til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en nydelig e91 325i med 3 liters rekke sekser. 

En svært positiv bil i mitt eie, selvom den ble påkostet en del. Så var det mest pga lyst ikke behov.

Synes E9x LCI fortsatt ser ut som en moderne BMW og har masse sjel. Spesielt om du får tak i en med rekkesekser enten det er bensin eller diesel. Har kjørt begge deler. Eide en bensiner, og det angrer jeg ikke på ett sekund. 

Eller hva @ahj ? Du har jo både e90 og e91 :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe vondt å si om dem. Knall biler og er vell en grunn for at jeg har to, brodern har en og muttern har en. Den siste er en e91 320d xdrive som snart har gått 200kkm. Den har bortsett fra vanlig service byttet turbo, to foringer foran og to hjullager. Alt det siden 2009 og 200kkm synes jeg er veldig bra :) 

Jeg ville sett etter en entusiast eid bil, som regel så er det et bedre kjøp enn å kjøpe fra enn eller annen no name bruktbilforretning. Er derfor jeg kjøpte @Gorg sin. 

Du må regne med noen slitedeler som må byttes, ingen E9x er nye lenger. Av det jeg kan se er det foringer og hjullager som det du burde regne med på :) På min e90 har jeg bare byttet pendelstag foran og en simring på kassa etter snart 7 års eie. 

@Fredrik 90 siden du ikke har hatt N47 så blir det du skriver mer synsing enn reel info. JA n47d20A sliter med havari. Men velger man de senere modellene og med automat er problemet mindre sannsynlig. Som skrevet over her har min mor N47D20C den har ikke noen lyd eller tegn på problemer med regkjedet. Dette blir sjekket hver gang bilen er inn på service. Passer man på det med regkjedet er N47 en skikkelig potent motor :)  Og ikke glemt bensin fireren har kan også få rådebank selv da ved lav kilometerstand. 

Ellers kan jeg skrive under på at N53 med Quaife sperre har meget god fremkommelighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin firerene sliter også med register problemer. Ellers ryker ting som coiler og injektorer med tiden.

316i, 318i og i grunn 320i også er noe av det slappeste av BMWer jeg har kjørt. Syns i grunn E34 og E39 520i virker mye kvikkere.

N47D20C er mye bedre men ikke 100% feilfri. N47 har vel og litt problemer med høytrykkspumpe, men av en eller annen grunn har jeg stort sett kun sett 5 serier og en og annen X3 som faktisk har fått havari.

Starting av motoren er vel en av de "verre" tingene for registerkjedet. Så slik Start/stop system som stopper motoren i lyskryss osv er vel ikke noe sjakktrekk å ha på en bil med N4x motor :lol:

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt E91 320dAT xDrive, og kan ikke annet enn å anbefale disse. Mange som skriver mye om rekkeseksere og å holde seg unna firerne ovenfor her, men det er jo også et innkjøpskostspørsmål. En rekkesekser er generelt sett dyrere i innkjøp, og dersom en ønsker seg firehjulstrekk blir det fort dyrt med sekser. Vi kjøpte vår når den var kjørt ca 130000km, og solgte 45k km og 2 år etterpå. Av nødvendige utlegg hadde jeg kun slitedeler (bremser foran og bak, støtdempere foran) utenom oljeservice på disse to årene. Skiftet olje hver ca 15k km.

Chippet bilen opp til ca 200hk og kjørte problemfritt med det til vi solgte den. Motoren var muligens litt tungpustet i 163hk versjon, men etter tuning åpnet den opp og ble riktig så frisk og ikke minst turtallsvillig. En kan si mye om registerkjedeproblematikk på disse motorene, men vår var en N47D20C utgave, som er mye mindre belemret med slike feil. Vi hadde ingen problemer med vår, og ingen ulyder heller. Når det kommer til turbo var den original på vår selv etter 175k km, der noen skifter før den har gått 100k km - noe av grunnen kan være mye langkjøring på vår bil, helt fra første eier.  For å holde turbo lenge gjelder det samme på alle biler - la turbo kjøle seg ned litt etter hver tur før en stopper bilen, og ikke hardkjør før motor er driftsvarm. I tillegg hjelper oljeskift ved halvparten av intervallene til bilen på. Ingen biler har godt av å gå 30k km mellom hvert oljeskift. 

Håper du finner deg et fint eksemplar - som @ahj skriver ovenfor her ville jeg sett etter en entusiasteid bil som har blitt tatt godt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Bensin firerene sliter også med register problemer. Ellers ryker ting som coiler og injektorer med tiden.

316i, 318i og i grunn 320i også er noe av det slappeste jeg har kjørt. Syns i grunn E34 og E39 520i virker mye kvikkere.

N47D20C er mye bedre men ikke 100% feilfri. N47 har vel og litt problemer med høytrykkspumpe, men av en eller annen grunn har jeg stort sett kun 5 serier og en og annen X3 som faktisk har fått havari.

Starting av motoren er vel en av de "verre" tingene for registerkjedet. Så slik Start/stop system som stopper motoren i lyskryss osv er vel ikke noe sjakktrekk å ha på en bil med N4x motor :lol:

Min nabo kjøpte en 2009 320i som hadde gått 60-70kkm, etter kort tid så kom det fra kakle lyder og regkjedet ble sjekket og byttet men uten at det var noe problem med det. Viste seg at motoren hadde rådebank :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ahj skrev:

Min nabo kjøpte en 2009 320i som hadde gått 60-70kkm, etter kort tid så kom det fra kakle lyder og regkjedet ble sjekket og byttet men uten at det var noe problem med det. Viste seg at motoren hadde rådebank :o

Kan vel skje noe sånt også ja :P Men sett mye rart med diversee N4x bensin motorer. Strekt kjede, knekte føringer og kjede som har hoppet noen tenner (men det er jo i grunn en følgefeil av strekt/slapt kjede).

Så for min del så kommer jeg aldri til å eie noe med N4x motor haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bil med auto consept garanti, tilogmed oppgradert til 12 måneder, coilene røk. Og fikk ikke dekket noe, selv om det stod "dekker elektriske motorkomponenter". De ville ikke dekke det siden det ikke var "internt i motoren type elektronikk" mener jeg å huske. Coilene ligger jo tross alt på toppen utenfor motoren. Har også hørt de har en lei tendens til å vri seg unna ting.

Og angående bil, så har jeg en E91 335i med full msport og mye utstyr, og er sykt fornøyd. Ikke eid bilen veldig lenge ennå, så tiden vil vise om det er noe problemer down the road. Syntes personlig touring er fine biler, spes preface. Men det er min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ahj skrev:

@Fredrik 90 siden du ikke har hatt N47 så blir det du skriver mer synsing enn reel info. JA n47d20A sliter med havari. Men velger man de senere modellene og med automat er problemet mindre sannsynlig. Som skrevet over her har min mor N47D20C den har ikke noen lyd eller tegn på problemer med regkjedet. Dette blir sjekket hver gang bilen er inn på service. Passer man på det med regkjedet er N47 en skikkelig potent motor :)

Okei, så du mener jeg synser når jeg sier man skal passe seg for N47. Men du sier jo det samme selv? 

Joda, alt ble bedre på de nyere utgavene men fortsatt så havarer motorene fra tid til annen. Noen klarer å passere 200 000 km mens andre knapt klarer 100 000 km. Hvis du kikker på Finn.no, hvor mange E9x/E6x/F3x og F1x med N47 har passert over 250 000 km uten å ha bytta motor? 

Det er rett og slett en fæl motor, det er for mye som kan gå galt. Fryktelig ukultiver og kaklende. Men den er flott i en bil som skal være ett fremkomstmiddel, lavt forbruk og god effekt. Selv har jeg alltid vært sta og sverget til rekkesekser, det har jeg aldri angret på. Solide motorer, kraftfulle, økonomiske og lydbildet er ikke helt krise selv om det er en diesel. 

Nå får jeg sikkert mye uvenner pga at jeg disser N47, det er jo den motoren fleste kjører med. Men jeg føler det er viktig å legge vekt på de problemene som kan oppstå ved denne motoren. Det greieste er å være ærlig og se problemet som er der. De aller fleste har ikke problemer med sin N47 motor, men risikoen er der likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...