Gå til innhold

Kjøp av E9x Tips og rådføring.


CaptainSexy
 Share

Anbefalte innlegg

Du sier at de fleste ikke har problemer med sin N47-motor, allikevel fraråder du på det sterkeste alle å kjøpe en bil med den?

Etter mine erfaringer synes jeg ikke N47 er så ille som noen her skal ha det til - jeg ble faktisk svært glad i karakteristikken til denne motoren, og når jeg heller ikke hadde noen problemer med den kan jeg ikke gi annet enn et positivt skussmål. Helt ærlig synes jeg ikke B47-motoren jeg har i F36'en går N47-motoren som stod i E91'en en høy gang. Etter chipping var N47'en mer turtallsvillig og B47 støyer bare marginalt mindre. Ja, jeg hadde også klart valgt sekser, men da måtte jeg gått for en mye eldre bil (i begge tilfeller) innenfor samme budsjett - andre ting som utstyr, nyest mulig årsmodell og xDrive ble mer vektlagt. Skal ikke se bort fra at det kan gjelde for trådstarter også, uten at jeg insinuerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd ! 

Jeg vil helst holde meg rundt 250k, jeg ser dog at flere F30 ligger til denne prisen. Men disse har jeg null erfaring med.

Tanken har slått meg å ha litt is i magen til en 325i eller D dukker opp, hvis N47 er helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Okei, så du mener jeg synser når jeg sier man skal passe seg for N47. Men du sier jo det samme selv? 

Joda, alt ble bedre på de nyere utgavene men fortsatt så havarer motorene fra tid til annen. Noen klarer å passere 200 000 km mens andre knapt klarer 100 000 km. Hvis du kikker på Finn.no, hvor mange E9x/E6x/F3x og F1x med N47 har passert over 250 000 km uten å ha bytta motor? 

Det er rett og slett en fæl motor, det er for mye som kan gå galt. Fryktelig ukultiver og kaklende. Men den er flott i en bil som skal være ett fremkomstmiddel, lavt forbruk og god effekt. Selv har jeg alltid vært sta og sverget til rekkesekser, det har jeg aldri angret på. Solide motorer, kraftfulle, økonomiske og lydbildet er ikke helt krise selv om det er en diesel. 

Nå får jeg sikkert mye uvenner pga at jeg disser N47, det er jo den motoren fleste kjører med. Men jeg føler det er viktig å legge vekt på de problemene som kan oppstå ved denne motoren. Det greieste er å være ærlig og se problemet som er der. De aller fleste har ikke problemer med sin N47 motor, men risikoen er der likevel.

Har dessverre aldri sagt at man skal passe seg for den motoren, men heller være obs på de problemene noen har hatt. Bedre å ta noen forehåndsregler enn å klage hvis ting går galt. Du sier du ikke har en bil som har nevnt motor derav synser du, mens jeg som faktisk har en og "passer" på to andre for familiemedlemmer har reel erfaring med n47. Men igjen så skal jeg synse om N57 som også har noen fått reg kjeder som har hoppet over tenner eller røket. Og ikke glem varmevekslere som går istykker etter altfor kort tid. Så sekser diesel er heller ikke uten sine problemer.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, papertiger skrev:

Du sier at de fleste ikke har problemer med sin N47-motor, allikevel fraråder du på det sterkeste alle å kjøpe en bil med den?

Ja det gjør jeg. Faren for register havari og motorkarakteristik gjør at dette er en motor jeg ikke ville hatt :) 

25 minutter siden, ahj skrev:

Har dessverre aldri sagt at man skal passe seg for den motoren, men heller være obs på de problemene noen har hatt. Bedre å ta noen forehåndsregler enn å klage hvis ting går galt. Du sier du ikke har en bil som har nevnt motor derav synser du, mens jeg som faktisk har en og "passer" på to andre for familiemedlemmer har reel erfaring med n47. Men igjen så skal jeg synse om N57 som også har noen fått reg kjeder som har hoppet over tenner eller røket. Og ikke glem varmevekslere som går istykker etter altfor kort tid. Så sekser diesel er heller ikke uten sine problemer.   

Tror du misforstår synsing som begrep. Uttaler man seg uten å ha faktakunnskap, da synser man. Å uttale seg uten praktisk kunnskap er ikke synsing så lenge uttalelsen er bassert på faktakunnskap. Og fakta er jo at N47 har slitt med sitt register, ett kjapt Google søk avslører at nettet er fullt av det du tydeligvis kaller synsing. 

Når det gjelder N57 så glemte du kokkset EGR og oljelekkasje mellom oljefilterhus og motorblokk. Ingen motor er feilfri, graver man dypt nok finner man feil og mangler alle plasser. Men...N47 når ikke N57 til knæra en gang når det kommer til driftsikkerhet og rykte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det gjør jeg. Faren for register havari og motorkarakteristik gjør at dette er en motor jeg ikke ville hatt :) 

Tror du misforstår synsing som begrep. Uttaler man seg uten å ha faktakunnskap, da synser man. Å uttale seg uten praktisk kunnskap er ikke synsing så lenge uttalelsen er bassert på faktakunnskap. Og fakta er jo at N47 har slitt med sitt register, ett kjapt Google søk avslører at nettet er fullt av det du tydeligvis kaller synsing. 

Når det gjelder N57 så glemte du kokkset EGR og oljelekkasje mellom oljefilterhus og motorblokk. Ingen motor er feilfri, graver man dypt nok finner man feil og mangler alle plasser. Men...N47 når ikke N57 til knæra en gang når det kommer til driftsikkerhet og rykte. 

Det kan så være, alle har sin tolkning av begreper. Men hvorfor jeg kommenterte på det du har skrevet er fordi for meg står du fram som et leksikon. Men uten å ha tatt i eller eid så blir det for meg mer synsing, jeg kommer med fakta basert samme som deg men også med hva et eierskap på N47 KAN bringe med seg, jeg sier ikke at alle N47 er som de jeg har skrevet om. Brodern hadde flaksen på sin N47D20A og byttet reg kjedet på BMW sin regning. 

Men synes ikke du at å bytte varmeveksler på 60kkm på en N57 er for tidlig? Eller det noe man må regne med på de motorene? 
Kan jo også ta med N53 sine dårlige sider, vannpumper så ryker, dyser og pumper som må byttes og oljeforbruk. Og mye av samme problemene gjelder for N54 men der har man også koksing av toppen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N47 er en fin motor, den er effektiv og drivstoffgjerrig. Karakteristikken har vel alltid vært et ankepunkt hos de fleste, men man lærer å like den og jeg liker den. Hva som omhandler register-problem er vel nevnt, men går trådstarter for en LCI med N47D20C er det liten fare. Selvfølgelig, en bruktbil er en bruktbil og man vet aldri, og at brukt er brukt kan ikke sies ofte nok. Jeg hadde selv en E91 320xd automat i to år. Beste bilen jeg har hatt og savner den enda(ble solgt i høst pga. bolig). 4r vs. 6r diesel er et ikke-tema for meg, da det ikke kan sammenlignes. 6r er klart å foretrekke, men ofte må man fire på alder, km.-stand og utstyr om man skal holde seg innenfor budsjett som @papertiger var inne på. Trådstarter får også F31 318d xDrive til snart samme pris som E91 320xd, men bitte litt over budsjettet enda. F31 318d har åpenlyst mindre hk, men ellers en nyere og flott bil. 318d xDrive fås da kun med manuell. Kunne sikkert brettet ut i det lange om de viktige forskjellene på F31 og E91, men kort og greit er jo F31 nyere med det som følger med der, E91 er en gammel bil nå snart, men det sies også at E91 skal ha en bedre opplevd kvalitet og støydemping, uten at jeg har sammenlignet de to live.

Så. Jeg hadde nok sikkert valgt en LCI E91 320xd igjen, med automat, CIC og M-Sport til den prisen eller hadde jeg vært "heldig" haddet det dukket opp en E91 325i xDrive. Rekkesekserbensin er noe for seg selv, diesel er diesel...

Kjør pent, service og ellers vedlikehold, så har man bil lenge uavhengig av motor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det gjør jeg. Faren for register havari og motorkarakteristik gjør at dette er en motor jeg ikke ville hatt :) 

Tror du misforstår synsing som begrep. Uttaler man seg uten å ha faktakunnskap, da synser man. Å uttale seg uten praktisk kunnskap er ikke synsing så lenge uttalelsen er bassert på faktakunnskap. Og fakta er jo at N47 har slitt med sitt register, ett kjapt Google søk avslører at nettet er fullt av det du tydeligvis kaller synsing. 

Når det gjelder N57 så glemte du kokkset EGR og oljelekkasje mellom oljefilterhus og motorblokk. Ingen motor er feilfri, graver man dypt nok finner man feil og mangler alle plasser. Men...N47 når ikke N57 til knæra en gang når det kommer til driftsikkerhet og rykte. 

Om man skal dra inn ting man leser på nettet fra andre land, så skal vel ikke de med N57 rope så forferdelig høyt heller. Er nevnt noe register relaterte ting om de også. Og syns jeg har sett noe F1x på Finn med N57 som har fått ny motor.

Men sånn sett så gjelder det jo i grunn M57 også. Vært et sjeldent registerhavari her og der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ahj skrev:

Det kan så være, alle har sin tolkning av begreper. Men hvorfor jeg kommenterte på det du har skrevet er fordi for meg står du fram som et leksikon. Men uten å ha tatt i eller eid så blir det for meg mer synsing, jeg kommer med fakta basert samme som deg men også med hva et eierskap på N47 KAN bringe med seg, jeg sier ikke at alle N47 er som de jeg har skrevet om. Brodern hadde flaksen på sin N47D20A og byttet reg kjedet på BMW sin regning. 

Men synes ikke du at å bytte varmeveksler på 60kkm på en N57 er for tidlig? Eller det noe man må regne med på de motorene? 
Kan jo også ta med N53 sine dårlige sider, vannpumper så ryker, dyser og pumper som må byttes og oljeforbruk. Og mye av samme problemene gjelder for N54 men der har man også koksing av toppen også. 

Det var artig, leksikon faktisk. Takk for komplimentet 👍

Helt ukjent er jeg dog ikke med N47, vi hadde en i familien i mange år (520d) og jeg har hatt flere i kretsen med denne motoren. En 09 318d som en kamerat hadde ga seg på 115 000 km. En annen fikk oppdaget problemet i tide på sin 320d. Ryker nok ting på N57 også, men det er absolutt for tidlig å bytte varmeveksler så tidlig. Men man man ikke henge seg opp i enkelt saker, jeg synes det er like dårlig at jeg fikk oljelekkasje (lekkasje og lekkasje fru Blom, det var tre dråper på garasjegulvet) etter 70 000 km. Og det er faktisk en gjenganger på tidlige N57. Men omfanget er jo ikke på størrelse med register problematikken på N47. Det er litt det jeg vil frem til når jeg snakker om N47 vs N47.

3 timer siden, Daniel. skrev:

Om man skal dra inn ting man leser på nettet fra andre land, så skal vel ikke de med N57 rope så forferdelig høyt heller. Er nevnt noe register relaterte ting om de også. Og syns jeg har sett noe F1x på Finn med N57 som har fått ny motor.

Men sånn sett så gjelder det jo i grunn M57 også. Vært et sjeldent registerhavari her og der også.

Jada, jeg har heller ikke sagt at den er feilfri. Men er du ikke enig i at en N57 er mer driftssikker enn N47, og har færre kjente feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jada, jeg har heller ikke sagt at den er feilfri. Men er du ikke enig i at en N57 er mer driftssikker enn N47, og har færre kjente feil?

Joda de er nok bedre enn N47. Men så sies det jo at det har vært noe tull med N57 også. Noe havari og sånt. Om de bruker samme høytrykkspumpe som N47 vet jeg heller ikke. Noen sier at de har problemer med kjedestrammer og andre sier de bruker noe like deler som N47. Men om det er riktig kan jeg ikke påstå. 

Uansett så stoler jeg nok mer på en N57 enn en N47, selv om de kanskje ikke er like "problemfri" som f.eks M57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,

Om du er på jakt etter E92 enda. 

Har jeg en 2011 mod kjørt 74.000 km. Dette er en Automat 320D. Utstyr: M-Sport, BiXenon med automatisk dimming av fjærnlys, lyspakke, Hifi høytalere, servotronic (must) på BMW 3 serie, PDC, osv osv. 

Hadde full service sist uke der alt ble gjort. Bilen har kun hatt en eier og alt av vedlikehold er gjort. Helt nye sommerdekk 19" og helt nye vinterdekk 17".

Bilen har faktisk stått som utstillingsbil fra sen 2010 til vår 2013.

Ta kontakt om du er interessert. Pris jeg ser for meg er 229.000,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha,må le litt av at visse folk påstår at bensin motorene i E9X er totalt sjeleløse,ja jeg kan være enig i at bensin 2,0liter rekke firer er i slappeste laget og ikke har noen sjel og sjarm i seg.Mulig det var det de mente og at jeg har misforstått.

325i,330i og 335i vill jeg si at har sjarm og sjel i seg.Alle har jo den krakteristiske og flotte lyden av en bensin rekkesekser,slik som BMW har vært kjent for i mange år. 325i N52/N53 minner meg endel om de eldre motorene til BMW som M54 og litt S50B30 med tanke lyd og hvor i registeret den begynner å dra skikkelig.

E92 er jo designet og utviklet som en sportsbil,så hvorfor skulle ikke en bensin rekkesekser passe like godt inn som en diesel motor?:) Det kommer jo selvfølgelig ann på hva man skal bruke bilen til,men jeg har ikke inntrykk av at mange bruker E92 til å dra henger eller som fler bruksbil.Der egner nok E90 og E91 med diesel motor seg bedre,så lenge man ikke driver med mye småkjøring.

Er selv eier av en E92,den har jeg eid i snart 2år og det eneste jeg har måtte skifte er pakningene/listene til dørene.Ellers passer jeg på å skifte olje hver 10 000km da N52B25 og N53B30 er litt kresne på oljen.Andre ting er at disse motorene en tendens til å tikke litt når dem er kalde,hvis de blir mye kald kjørt.Det gjelder egentlig mest N52B25 motoren.Problemer relatert til ABS/DTC systemet er også et nokså vanlig problem med E9X serien,som nevnt tidligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian 325 skrev:

Haha,må le litt av at visse folk påstår at bensin motorene i E9X er totalt sjeleløse,ja jeg kan være enig i at bensin 2,0liter rekke firer er i slappeste laget og ikke har noen sjel og sjarm i seg.Mulig det var det de mente og at jeg har misforstått.

Tror du har misforstått ja. :) Tror ikke noen har snakket negativt om sekserene.

Er firerene som er megakjipe. 316i, 318i og 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...