Gå til innhold

Byttet kamakselsensor - hjelper ikke.


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde en tråd oppe tidligere, ang. en tungstartet E46 320i. Hadde den på diagnose, og fikk feilkode på kamakselsensor (eksos). Var innom GS i dag og kjøpte ny. Byttet denne i kveld, til ingen hjelp. 

Er det slik at feilkoden må slettes før bilen skjønner at den har fått ny? Eller er det andre hete tips om hva som kan være årsaken, som kan ha lurt seg unna diagnosen?

Det hører også med til historien at nå vil ikke bilen starte i det hele tatt, hverken før eller etter byttet av sensor.

Setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Det er dessverre slik at om veivsensor er dårlig/defekt kan det slå ut som feil på kamsensor.

Kunne nok tippet noen kroner på veivsensoren er gåend. 

Dårlig veivsensor blir den tregstartet. Defekt veivsensor vil ikke motor starte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bimmerfun skrev:

Hei. 

Det er dessverre slik at om veivsensor er dårlig/defekt kan det slå ut som feil på kamsensor.

Kunne nok tippet noen kroner på veivsensoren er gåend. 

Dårlig veivsensor blir den tregstartet. Defekt veivsensor vil ikke motor starte 

Når du sier det slik, så tror jeg det blir veivsensorbytte i morgen (har skjønt at det også skal være kurrant å bytte selv). 

Er nettopp slik den har oppført seg...fra å være tregstartet til ikke å starte i det hele tatt. 

Stor takk, bimmerfun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På’n igjen!

Da er også veivsensor byttet, og bilen oppfører seg fortsatt som før. Altså, vil ikke starte. Kinner og det virker som den nesten tenner, men «dør» så ut igjen.

Må feilkoder slettes, eller burde bilen startet normalt etter at sensor(er) er byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering!

Satt startkabler fra en Cayenne diesel, og kinna som f! Det hostet og harket, men til slutt startet den. Gikk ureint og litt opp og ned på turtall, men nå har jeg kjørt den varm og går akkurat som den skal. 

Jeg tør da ikke stoppe bilen før jeg er hjemme i garasjen igjen, men HÅPER det har løst seg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kjører denne opp igjen en gang til. Etter bytte av veiv og kamakselsensor, bensinfilter, samt belg mellom luftfilter og innsug (gamle var morken, dro litt falskluft)  er bilen akkurat som den var tidligere - tungstartet! Kjørte ny diagnose i går, ingen feilmeldinger. 

Lurer nå på hva som er et naturlig neste steg...bensinpumpe? Eller hva med lambda? Men det burde kanskje slått ut på diagnose?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal fint kunne starte med deffekt lambda. Lambda har heller ingen innvirkning før motor er varm. Hører du summing fra bensinpumpe når du vrir om tenningen?

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, vegard89 skrev:

Bilen skal fint starte med deffekt lambda. Hører du summing fra bensinpumpe når du vrir om tenningen?

Ja, summer fint i bensinpumpa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.3.2018 at 11.40, Torgrimmen skrev:

Fortsatt problemer?

Jammen😒 Men det jeg har funnet ut nå, er at om jeg kjører bensinpumpa to ganger før jeg starter, så kommer den med én gang. 

Gir dette nye ledetråder til hvor feilen ligger, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, xracer skrev:

Bensintrykkregulator? hvis den har...noe checkventil på linja som lekker? Sjekk at bensintrykket er riktig på rail'en

 

Bensintrykkregulator høres jo logisk ut. Må jeg sjekke nærmere. 

Hvordan sjekker jeg bensintrykk på railen? Noe jeg får til selv i garasjen? 

Takk for tips, xracer😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...