Gå til innhold

Skiboks på bil med rar takvinkel (deriblant X4...)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg syntes faktisk at den blir helt ok å se på med fx suv boksen, et annet alternativ er jo skiguard 860 touring som jeg tror er en av de boksene med mest krumning. Hvis du bestiller en ny skiguard så har du også muligheten til å få den levert lavere mot taket på bilen enn det som er standard, jeg har fått dette bekreftet av skiguard.

Jeg kjører selv med skiguard 850 og har mer enn nok med plass selv om boksen ikke bygger mye i høyden i forhold til thule, har selv 1 cm klaring til boksen når jeg står i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første X4-en som er avbildet i tråden har en Skiguard 860, og det synes jeg ikke ser helt vellykket ut. Blir liksom litt for mye "caps". Skiguard 830 kunne vært et alternativ (ganske lik 860, men litt mindre), men for at det skal bli pent må man nesten ha touring-understellet (bøylene går gjennom), og da har man ingen justering når det kommer til plassering av boksen på denne type bil. Godt mulig man kan få hullene et annet sted, men da vil man få det samme problemet på en "normal" bil, der man gjerne vil ha større avstand mellom bøylene. Man kan selvfølgelig kjøpe de med normalt understell, men da føler jeg litt av vitsen med disse boksene forsvinner.

Ellers har jeg funnet endel FX SUV på bruktmarkedet, men de som er i nærheten er jo selvfølgelig hvite... Kunne fristet å kjøpt likevel, for å så foliere e.l., men spørs hvor vellykket det hadde blitt. Ellers kom jeg jo på at NX Premium hadde vært en ypperlig unnskyldning for å montere senkesett. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det skiller 16 cm mellom fx suv’n og 860 t, det er nok bla. den ekstra lengden som gjør at du får caps looken, ut i fra de bildene som er å oppdrive så er det vel fx suv boksen som jeg syntes kledde X4’n best.

Litt senk blir vel aldri feil uansett boks;) , uten senk på X5’n hadde jeg ikke kommet ut og inn i garasjen med boksen på.

edit: ser jo også at packline boksen er dradd vesentlig lenger bakover på bilen, boksen på min bil er bare 5 mm unna bakrute spoileren når bakluken står maks oppe nettopp for å unngå at den henger for langt ut over frontruten.

Endret av morkan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så har man fått brukt boksen litt, og fått noen tanker/erfaringer.

- Packline er et rakleverk (mulig det gjelder skibokser generelt)

- Lav skiboks er pent, men (litt for) upraktisk

- Skiboksprodusenter burde fokusert mer på enklere sikring av last

- Jeg burde hatt skiboks med sideåpning (slik Thule har), da jeg ikke kommer til bak, og sylindrene er veldig i veien på sidene

- man blir vant til hvit skiboks på rød bil

Alt i alt er det jo greit med den ekstra plassen, men en Thule-boks hadde nok vært det rette for vårt bruk grunnet høyde og sideåpning. Likevel blir det nok å beholde den vi har inntil videre, da garasjen fortsatt er et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo dessverre ofte sånn vi er satt sammen,  funksjonalitet ryker ofte pga vi vektlegger det estetiske mest:-D

Min skiguard har ok festeanordninger når det kommer til ski/staver/brett men ikke all verden ut over det annet en et par stropper.

Prøver å ha med meg en av disse når boksen brukes, gjør det lettere å komme til inne i hele boksen, gjør det også lettere å kommer rundt demperene når jeg må komme til i fra siden.

7DB4AC8C-36D8-4367-9812-244019F4A56C.jpeg

4C24BDE5-26FD-453A-8520-56C277A2497A.jpeg

Edit: ser jo på bildene dine med boksen på at det trinnet til å henge på hjulet ikke ville hjulpet deg stort da det er for langt til boksen i fra hjulet,er jo dårlig tilkomst bak også pga den lenge bakluken på X4.

Endret av morkan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trapp hjemme, men den blir litt stor å dra med seg. Har sett litt etter en liten og grei, men ikke funnet noe enda. Har også vurdert et slikt trinn som monteres på hjulet som du har bilde av (Biltema har også slike, men ikke så fancy som det der), men jeg er redd jeg kommer litt for langt bak med et trinn, og at jeg fortsatt må strekke meg en del. Passer nok bedre litt mer tradisjonelle biler, der boksen er montert helt bak.

Ser forøvrig at Premium NX/NX195 er litt smartere når det kommer til åpningen, da toppen av lokket går fremover og demperene er montert lengre fremme. Jeg er derimot usikker på om en av disse vil ta seg bedre ut på bilen enn nåværende boks, da de er noe mer klumpete.

5abd550f7d079_Skjermbilde2018-03-29kl_23_06_59.thumb.png.753331cc48e95b8a0e39ed85e3d52d4b.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringene du har gjort deg @awt er nok noe i samme gate jeg har gjort meg. 

- Skiguarden 850’en vi hadde (glassfiber) føltes mye mer solid og bedre sammenskrudd enn en kollega sin billige Packline boks i ABS. Men den føltes fortsatt ikke så solid og vridningsstiv som jeg skulle ønsket. Så da er det vel bare «slik det er». En annen kollega hadde Skiguard 850 tidligere og kjøpte en helt ny Thule Flow, og var overrasket over hvor «vaklevoren» og simpel den føltes sammenlignet med Skiguard.

- lave skibokser ser langt bedre ut enn høye «lastebokser», men de har hvert sitt bruksområde. Thule har vel tradisjonelt sett hatt mer lastebokser. 

Jeg ser for meg at NX Premium kan være en fin mellomting - den er i glassfiber, et lavere design enn NX195/215 og en buet underside som ser ut til å passe svært bra med taklinjen til X4/X6/4GC. Kommer selv til å vurdere en slik i sort til neste vintersesong, da jeg ser at ski, brett og bindinger ikke har godt av all fartingen innover Ryfylke, eksponert for all mulig dritt.

-sikring av last i boks er noe av det jeg også stusser mye på at ikke er mer i fokus hos produsentene. I skiguarden hadde vi lastestropper som holdt skiene nede i skiholderne, men innfestingen gjorde at det var mye oll å sikre de mot bevegelse i lengderetningen. Burde vært flere innstøpte kroker i boksene for å få flere festepunkter og holdepunkter for stropper, samt sklisikre underlag til ski og brett - dette går nok an å få lagd til selv. 

Har du izi2connect innfesting på Packline boksen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/29/2018 at 23.35, morkan skrev:

Har jo denne i fra skiguard, men den er kanskje ikke høy nok?

Tja, hadde kanskje fungert. Får se litt, går jo greit å stå i dørterkslene også sånn sett.

22 timer siden, papertiger skrev:

Erfaringene du har gjort deg @awt er nok noe i samme gate jeg har gjort meg. 

- Skiguarden 850’en vi hadde (glassfiber) føltes mye mer solid og bedre sammenskrudd enn en kollega sin billige Packline boks i ABS. Men den føltes fortsatt ikke så solid og vridningsstiv som jeg skulle ønsket. Så da er det vel bare «slik det er». En annen kollega hadde Skiguard 850 tidligere og kjøpte en helt ny Thule Flow, og var overrasket over hvor «vaklevoren» og simpel den føltes sammenlignet med Skiguard.

- lave skibokser ser langt bedre ut enn høye «lastebokser», men de har hvert sitt bruksområde. Thule har vel tradisjonelt sett hatt mer lastebokser. 

Jeg ser for meg at NX Premium kan være en fin mellomting - den er i glassfiber, et lavere design enn NX195/215 og en buet underside som ser ut til å passe svært bra med taklinjen til X4/X6/4GC. Kommer selv til å vurdere en slik i sort til neste vintersesong, da jeg ser at ski, brett og bindinger ikke har godt av all fartingen innover Ryfylke, eksponert for all mulig dritt.

-sikring av last i boks er noe av det jeg også stusser mye på at ikke er mer i fokus hos produsentene. I skiguarden hadde vi lastestropper som holdt skiene nede i skiholderne, men innfestingen gjorde at det var mye oll å sikre de mot bevegelse i lengderetningen. Burde vært flere innstøpte kroker i boksene for å få flere festepunkter og holdepunkter for stropper, samt sklisikre underlag til ski og brett - dette går nok an å få lagd til selv. 

Har du izi2connect innfesting på Packline boksen? 

Min er også glassfiber, så om ABS er verre lurer jeg på hvordan de er...

Jeg har også begynt å tenke mer på NX igjen, og kommer nok til å følge med på bruktmarkedet om det kan dukke opp noe. Ny blir det nok ikke, da den vi har tross alt fungerer helt greit. Har lagt folieringsplanen min litt på is grunnet dette også.

På boksen vi har er det fire festepunkter (et på hvert feste til takbøylene), og man får kun tredd en liten stropp gjennom de. Det burde vært skikkelige fester langs hele sidene, slik at man kunne brukt små jekkestropper e.l., og plassert de der som var mest hensiktsmessig, men mulig man jekker hele boksen i filler? Uansett så kan man nok lage til noe selv ja.

Jeg har ikke izi2connect, men slike man sklir inn i sporet på bøylene. Fungerer helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...