Gå til innhold

Omfang av registerproblem på N20B20


Jokkis
 Share

Anbefalte innlegg

Av nysgjerrighet (og fordi eg har en) lurer eg på om nåken veit omfanget av problemet med disse plastgreiene som knekker på registeret på N20B20 motorer. Har lest litt om det men ikkje funnet ut om det er til og fra årsmodeller eller om det er et problem på alle. Grunnen til at det knekker og om det havarerer med en gang eller om det er mulig å høre det før registeret hopper over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Tror ikke det er så utbredt her i norge fordi de ikke er så mange som velger bensin her, i USA så er dette et stort problem på N20 og N28 motorer og de har utvidet garanti på denne feilen til 7 år og 70.000 miles.
Problemet gjelder 2012 og 2013 modeller.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=1098641

https://bmwtechnician.com/2016/08/07/n20-timing-chain-issue/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, feita skrev:

Tror ikke det er så utbredt her i norge fordi de ikke er så mange som velger bensin her, i USA så er dette et stort problem på N20 og N28 motorer og de har utvidet garanti på denne feilen til 7 år og 70.000 miles.
Problemet gjelder 2012 og 2013 modeller.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=1098641

https://bmwtechnician.com/2016/08/07/n20-timing-chain-issue/

Det er ikke noe som heter N28. Problemet du sikter til gjelder ikke N20, men N26, noe vi ikke har her i landet.

 

@Kattlikzm har nettopp utbedret reg.kjede på sin F30 på grunn av knekt glideskinne og strekt kjede.

Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, lagunilla skrev:

Det er ikke noe som heter N28. Problemet du sikter til gjelder ikke N20, men N26, noe vi ikke har her i landet.

 

@Kattlikzm har nettopp utbedret reg.kjede på sin F30 på grunn av knekt glideskinne og strekt kjede.

Det stemmer at jeg hadde det problemet på min bil dessverre😕

 

Et enkelt triks for å sjekke om motoren har feilen er å bruke ørene. Du vil ha en veldig merkbar hvinelyd fra motoren ved gasspådrag. Finnes sikkert andre måter å sjekke problemet på også, men det kan @lagunilla alt om 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når jeg var sikker på at det ville være et tryggere valg å gå for bensinmotor sammenlignet med diesel siden vi bor i Oslo finner jeg denne infoen. Jeg har ikke lest eller sett noe rundt dette selv før nå. Spennende å se hva som kommer frem av slike problemer her i Norge over tid. Bensin har jo blitt litt mer populært igjen og ser det nok er lurt å ha forsikring på motor om det ikke koster alt for mange kronene pr mnd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Har lest en dag i diverse internettfora om kjedeproblemene.

Er det forskjell på kjede, strammere og føringer mellom N20 og N26? N26 sies å være basert på samme motor, men med endringer i bensinslanger av metall fremfor gummi og ventil ifbm bensinslanger.

Det er en del spørsmål internasjonalt om det ikke kun er kjørelengde,  men også alderspåvirkning på skinnene. ca 100-110.000 km ++ (70.000 miles) ser ut til å være en kritisk grense for mange av de som har opplevd motorhavari. 

Noen har hørt innledende hvining eller raklelyder, mens andre mener det kom helt overraskende.

Det er usikkerhet om føringene sprekker eller splintres uavhengig om kjedet strekker seg eller hva som inntreffer først. Deler fra disse sies i noen tilfeller å havne i oljesumpen og blokkere oljeinnsuget.

Registerkjedeproblem også hos VAG (VW, Audi etc.) når de innførte mindre turbo-motorer. Underleverandør leverte dårlig kjede, kjedet strekker seg, men utvidelsen opptas ikke i sin helhet av kjedestrammeren og kjedet ryker eller hopper over tenner og ventiler møter stempel.

Er temaet godt dekket i andre tråder her?

Endret av Turboglad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Turboglad skrev:

Har lest en dag i diverse internettfora om kjedeproblemene.

Er det forskjell på kjede, strammere og føringer mellom N20 og N26? N26 sies å være basert på samme motor, men med endringer i bensinslanger av metall fremfor gummi og ventil ifbm bensinslanger.

N26 er en SULEV motor som ikke har noe relevanse for oss her i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...