Gå til innhold

Ønsker meg e65. Burde jeg holde meg unna?!


Double Weber
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge gått med tanker om at jeg ønsker meg en facelift utgave 730d e65.

jeg har undersøkt mye på Internett og kikket på diverse biler og syntes de er flotte biler som ikke nødvendigvis koster skjorta i innkjøp. Noe annet er tydeligvis tilfellet med vedlikeholdet...

Har forhørt meg litt rundt og blir på det gjevne frarådet å kjøpe en 7 serie BMW.

Jeg er mer eller mindre selvhjulpen på vedlikehold og reparasjons-siden med garasje fult av verktøy, løftebukk, manualer og diagnoseutstyr.

Det jeg ikke kan er bare noe jeg ikke har lært enda, er mitt motto :)

Er det slik dommedagsutsikter, pengehull og verkstedmareritt, som noen beskriver det, å eie en e65?

Hilsen en lysten gjerdesitter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kjøper du en 730d så er motoren bra, men disse bilene sliter vel med mye comfort tull har jeg hørt, stereo som ikke virker å stoler osv. samt at det er vel veldig dyre deler til disse. sjøl kunne jeg virkelig ha tenkt meg en sånn, men jeg har styrt unna nettopp pga jeg har hørt en del negativt om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis hadde pre-face e65 730d individual. Mareritt av bil skal du lete lenge etter! Motoren funket bra, men alt annet ga seg i rad og rekke.. Det var konstant noe elektronisk tull, alt fra forsterkere som ga seg, til lys i innstegslister, styreenheter, fuskende hovedlykter osv.. Bilen var konstant på verksted og delene var svindyre, så endte med å selge til spott pris.. 😅

Endret av turbowrx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har selv en 730D E65 2004 med alt av ekstrautstyret som var den gang. 
Herav også shadowline og sort taktrekk på sort bil, fantastisk. 


Kan ikke si meg enig i posten over her ivertfall - hatt vesentlig mye mere tull med billig fjask av E90/E87'er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importerte for noen år tilbake en 2004 730D

Turbo røk på rundt 50tkm (Europlus Garanti) 

Høyttalere levde sitt eget liv noen timer husker jeg men ga seg heldigvis av seg selv. 

Ellers problemfri 😊

Herlig bil med bla. 20’’ Y Spoke 149, Active Cruise og Alcantara taktrekk.

61D577D1-169D-40FF-B508-EAFC91576FCB.jpeg

8C245432-F97F-431F-8810-260226D920A4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar gutta. Går fortsatt med tanker om å kjøpe e65, så har ikke slått det fra meg enda ;)

Jeg syntes det er flotte biler og håper å kunne takle de feil som måtte oppstå på egenhånd. Med garasje, verktøy og diagnose pc kommer jeg et stykke hvertfall :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så ikke at jeg var nevnt her før nå, så jeg må bare beklage! Får ikke varsler på e-post fra forumet og jeg sjekker ikke her så ofte.

E65 er en finfin bil og jeg synes det (for min del) har vært relativt lite problemer som er unikt for en 7-serie. Det er selvfølgelig viktig at den har blitt fulgt opp på alle måter en bil skal bli fulgt opp, men man må også tenke på hvilket utstyr man velger å ha med på bilen. Det viktigste du må ha (ikke finn på å kjøp en uten) er 2VA (Adaptive Drive). 677 for god lyd i bilen er også et must.

Jeg har hatt lite duppeditter som har gått i filler, det eneste jeg kommer på er rullgardinen bak som har et brukket feste og at kontakten mellom chassis og førerdør hadde irret i filler etter en tidligere eier hadde gjort noe så lurt som å skjære bort noe av pakningen rundt den (artig skjøtejobb kan man si).

Den store utgiftsposten og årsaken til dårlig nattesøvn for meg er motoren, men denne er ikke unik for en 730d. Min bil har rullet en del kilometer (400000) og har fått kjærlig pleie, hyppige oljeskift og vettug kjøring. Like fullt er diesel noe gris og den krever mye kos for å holdes gående. Jeg skiftet registerkjede for ca. 100000 km siden, mens turbo og partikkelfilter er det samme som når bilen var ny. Partikkelfilteret skaper en del problemer for meg nå, rett og slett fordi jeg var litt for sløv med å bytte termostat i tide sist. Dette førte til en liten periode hvor den ikke fikk regenerert med påfølgende slit med å få det til å fungere igjen. Hovedtermostat og EGR-termostat byttes omtrent hvert år når jeg ser det begynner å bli problematisk å få opp temperaturen på motoren (og ja, jeg benytter originale deler).

Skulle jeg kjøpt meg en slik bil i dag hadde jeg gått for en med bensin, men disse vokser ikke på trær og du kan regne med litt mer utgifter på drivstoff. V8-utgavene er ikke helt problemfrie de heller, men du får langt mindre møkk på fingrene samtidig som du slipper å blokkere et partikkelfilter fordi en termostat ikke fungerer optimalt et par dager.

Jeg kommer nok ikke til å gå bort fra en 7-serie igjen, da skal det være noe veldig spesielt (som en M5 eller noe). De er herlige å kjøre, noe som straffer seg hver gang du setter deg inn i noe annet, som f.eks. en E-klasse, 5-serie eller hva som helst fra VAG. Once you have seven, you won't leave heaven ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motormessig er jo bensin V8'erne lunefulle.

Ventiltetninger må du regne med å bytte både på 735i, 740i, 745i og 750i, samt som med alle BMW's bensin V8'ere, må du regne med at motoren kan lekke/svette olje fra toppdekselpakninger.

Finner man en bil hvor dette er dokumentert tatt hånd om allerede, kan man nok senke skuldrene litt :)

Comforten i disse bilene er ekstraordinær. Flyter som en drøm på veien og man hører svært lite hjul/vindstøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.3.2018 at 7:59 PM, Bayerfun said:

Så ikke at jeg var nevnt her før nå, så jeg må bare beklage! Får ikke varsler på e-post fra forumet og jeg sjekker ikke her så ofte.

E65 er en finfin bil og jeg synes det (for min del) har vært relativt lite problemer som er unikt for en 7-serie. Det er selvfølgelig viktig at den har blitt fulgt opp på alle måter en bil skal bli fulgt opp, men man må også tenke på hvilket utstyr man velger å ha med på bilen. Det viktigste du må ha (ikke finn på å kjøp en uten) er 2VA (Adaptive Drive). 677 for god lyd i bilen er også et must.

Jeg har hatt lite duppeditter som har gått i filler, det eneste jeg kommer på er rullgardinen bak som har et brukket feste og at kontakten mellom chassis og førerdør hadde irret i filler etter en tidligere eier hadde gjort noe så lurt som å skjære bort noe av pakningen rundt den (artig skjøtejobb kan man si).

Den store utgiftsposten og årsaken til dårlig nattesøvn for meg er motoren, men denne er ikke unik for en 730d. Min bil har rullet en del kilometer (400000) og har fått kjærlig pleie, hyppige oljeskift og vettug kjøring. Like fullt er diesel noe gris og den krever mye kos for å holdes gående. Jeg skiftet registerkjede for ca. 100000 km siden, mens turbo og partikkelfilter er det samme som når bilen var ny. Partikkelfilteret skaper en del problemer for meg nå, rett og slett fordi jeg var litt for sløv med å bytte termostat i tide sist. Dette førte til en liten periode hvor den ikke fikk regenerert med påfølgende slit med å få det til å fungere igjen. Hovedtermostat og EGR-termostat byttes omtrent hvert år når jeg ser det begynner å bli problematisk å få opp temperaturen på motoren (og ja, jeg benytter originale deler).

Skulle jeg kjøpt meg en slik bil i dag hadde jeg gått for en med bensin, men disse vokser ikke på trær og du kan regne med litt mer utgifter på drivstoff. V8-utgavene er ikke helt problemfrie de heller, men du får langt mindre møkk på fingrene samtidig som du slipper å blokkere et partikkelfilter fordi en termostat ikke fungerer optimalt et par dager.

Jeg kommer nok ikke til å gå bort fra en 7-serie igjen, da skal det være noe veldig spesielt (som en M5 eller noe). De er herlige å kjøre, noe som straffer seg hver gang du setter deg inn i noe annet, som f.eks. en E-klasse, 5-serie eller hva som helst fra VAG. Once you have seven, you won't leave heaven ;)

 

Regner nesten med det er automagir i bilen din? Jeg antar termostatoppsettet er nogelunde likt E60, jeg slet nemlig med driftstemperatur på min gamle. Den ble ikke helt bra før jeg byttet "varmeveksleren" til girkassa. Denne går på kjølesystemet og inneholder også en termostat, hvis den er defekt vil det være nesten umulig å oppnå stabil driftstemp.

 

Beklager off-topic, men verdt å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...