Gå til innhold

Batteribytte E90


MrOJ
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2009 E90 som må byttes batteri på. Står et orginalt AGM batteri i for øyeblikket. Etter å ha snakket med Bavaria forstår jeg det slik at batteribytte må registreres i bilen for å få rett lading, er dette nødvendig? Hvis det er en sensor i bilen som oppfatter at batteriet blir svakt, burde denne også oppfatte at nytt batteri blir satt i ? 

 

Lurer også på om jeg burde fortsette med AGM batteri eller om jeg kan bruke SMF. Var på biltema og fikk beskjed at AGM batteriene de hadde var for biler med start/stop funksjon, noe min ikke har, og at dette kunne være problematisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja du må nok registrere. Du kan lese mer om hvorfor og ellers info om batteribytte her:

http://bimmertips.com/bmw-battery-registering-and-programming-explained/

(takk @t06afre for link)

Du kan selvsagt kjøre litt uten å registrere om du MÅ bytte og ikke har tilgang til verktøy for å registrere der og da. Send en prisforspørsel til ditt lokale BMW-verksted(Bavaria) om pris. Når jeg gjorde det på min gamle E91 fikk jeg to alternativ, enten originalt eller uorg. Helt sikkert like bra, men jeg tok originalt. Det var litt prisforskjell også i favør uorginal. :) Kanskje også et uavhengig verksted kan gjøre samme jobben til enda lavere pris.

Brages her gjorde det kjapt og greit. :)

 

Edit:

Fant tilbudet.

Org.: 3675,- uorg.: 2791,- eks. mva..

(Man trekker selvsagt fra det batteriet man ikke ønsker på sluttprisen...)

IMG_20180125_091441.thumb.png.abbd666263ef52a07233beed282776e6.png

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte AGM-batteri på Biltema til min 08 520d uten start og stopp nå i vinter. Funker utmerket sålangt. Jeg er ingen ekspert, men tror ikke du må ha start/stopp for at Biltema`s AGM batteri skal fungere. Det høres veldig rart og ulogisk ut.

Pengene du sparer på å kjøpe biltema batteri kan jo bruke på en Carly adapter og Carly Pro til mobilen også kode inn nytt batteri selv (Adapter og app koster vel 11-1200 kroner tilsammen).

 

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, laffe skrev:

Jeg kjøpte AGM-batteri på Biltema til min 08 520d uten start og stopp nå i vinter. Funker utmerket sålangt. Jeg er ingen ekspert, men tror ikke du må ha start/stopp for at Biltema`s AGM batteri skal fungere. Det høres veldig rart og ulogisk ut.

Pengene du sparer på å kjøpe biltema batteri kan jo bruke på en Carly adapter og Carly Pro til mobilen også kode inn nytt batteri selv (Adapter og app koster vel 11-1200 kroner tilsammen).

 

 

 

Det var ingen dum idè. Fikk pris på 1400 for registrering av bytte hos bavaria. Har du noe erfaring med Carly selv? Mener å ha hørt om en del problemer rundt det. Mulig det var en annen adapter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hei. Ja du må nok registrere. Du kan lese mer om hvorfor og ellers info om batteribytte her:

http://bimmertips.com/bmw-battery-registering-and-programming-explained/

(takk @t06afre for link)

Du kan selvsagt kjøre litt uten å registrere om du MÅ bytte og ikke har tilgang til verktøy for å registrere der og da. Send en prisforspørsel til ditt lokale BMW-verksted(Bavaria) om pris. Når jeg gjorde det på min gamle E91 fikk jeg to alternativ, enten originalt eller uorg. Helt sikkert like bra, men jeg tok originalt. Det var litt prisforskjell også i favør uorginal. :) Kanskje også et uavhengig verksted kan gjøre samme jobben til enda lavere pris.

Brages her gjorde det kjapt og greit. :)

 

Edit:

Fant tilbudet.

Org.: 3675,- uorg.: 2791,- eks. mva..

(Man trekker selvsagt fra det batteriet man ikke ønsker på sluttprisen...)

IMG_20180125_091441.thumb.png.abbd666263ef52a07233beed282776e6.png

Jeg har snakket med Bavaria, fikk en pris på omtrent 6300kr for bytte og registrering. Dette syns jeg var i overkant dyrt, så leter etter andre alternativer. Har snakket med andre lokale verksteder, prisen ligger på rundt 5-6000kr for hele jobben. Får se videre om det er noen som kan registrere billig, så kan jeg kjøpe et biltema batteri og bytte selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffe sitt forslag tenkte jeg ikke på engang, det var jo et veldig bra forslag :)

Biltemabatteri har fått mye skryt gjennom årene, så det er ingen bekymring. Det er mange her rundt om i Norge som har Carly o.l. som kan være behjelpelig med å registrere (mot en liten sum) om de bor i nærheten av deg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@laffe sitt forslag tenkte jeg ikke på engang, det var jo et veldig bra forslag :)

Biltemabatteri har fått mye skryt gjennom årene, så det er ingen bekymring. Det er mange her rundt om i Norge som har Carly o.l. som kan være behjelpelig med å registrere (mot en liten sum) om de bor i nærheten av deg :)

 

Takk for hjelp! Tror jeg bestiller en Carly med pengene jeg sparer på å kjøpe batteri fra biltema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei,

jeg har en BMW E93 2009 mod som trenger batteribytte snart / registrering av nytt batteri.

Noen som bor i nærheten av Oslo som allerede har Carly Pro appen og adapter, som kan gjøre det mot litt betaling?

Jeg har et ODBC-adapter som jeg har brukt sammen med Torque Engine Management for å nulle ut feilmeldinger, men er usikker på om det funker sammen med Carlo Pro alene, eller om jeg trenger å kjøpe et nytt adapter også.

Tenker jo at batteribytte er en "engangsoppgave", siden jeg ikke har bilen om nye 11 år.

Ta kontakt :)

Mvh Geir

 

Endret av Geir O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...