Gå til innhold

Bytte av batteri, 5 serie 2012 mod


Cain
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg eier en 530 xdrive 2012 mod, en fantastisk bil som jeg er veldig godt fornøyd med.
Nå begynner batteriet å nærme seg slutten, og jeg tenkte å kjøpe et nytt.

Lurer da på om det er et slags minne i bilen når man bytter, slik at man ikke mister innstillinger og slike ting.
Er det noe spesielt man må ta hensyn til når man bytter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må registrere bytte, ved samme type batteri. Og endrer du til høyere/lavere amp må du kode dette inn. Du kan bruke feks carly for dette. Pga ibs overvåker batteriet, typ cca og lading og regulerer ladingen fra dynamoen samt når du slipper gassen. Så lader den mere. Gjør du ikke dette så kommer det bare til og bli krøll. En seriøs batteri forhandler har også mulighet for og registre/kode dette for deg. I å med det er 2012 så er det viktig og få agm batteri også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daniel. skrev:

Ja I grunn så er det noe slikt. Derfor verksted kobler til strøm framme i motorrommet mens de bytter batteri baki.

Nytt batteri må registreres.

 

1 minutt siden, Sand1 skrev:

Du må registrere bytte, ved samme type batteri. Og endrer du til høyere/lavere amp må du kode dette inn. Du kan bruke feks carly for dette. Pga ibs overvåker batteriet, typ cca og lading og regulerer ladingen fra dynamoen samt når du slipper gassen. Så lader den mere. Gjør du ikke dette så kommer det bare til og bli krøll. En seriøs batteri forhandler har også mulighet for og registre/kode dette for deg. I å med det er 2012 så er det viktig og få agm batteri også. 

Ok så det er ikke bare rett frem å bytte dette altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daniel. skrev:

Er ikke direkte krise å bytte det selv hjemme, men bør uansett ta en tur til en forhandler i nærmeste framtid å få det registrert/kodet.

Bytter man til samme type batteri bør det vel gå greit. Men vi får se. Mulig jeg bare kjører innom en forhandler og får dette gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cain skrev:

 

Ok så det er ikke bare rett frem å bytte dette altså.

Dessverre😣 men carly er ikke så dumt og ha liggende og slenge innne mellom koster typ 1000 lappen ca og har enkelt grensesnitt. Eller så kan du gå litt hardere til verks med feks ista-d men k/d-can kabel fra one stop electronics. Dette krever litt over gjenomsnittet av datakompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sand1 skrev:

Dessverre😣 men carly er ikke så dumt og ha liggende og slenge innne mellom koster typ 1000 lappen ca og har enkelt grensesnitt. Eller så kan du gå litt hardere til verks med feks ista-d men k/d-can kabel fra one stop electronics. Dette krever litt over gjenomsnittet av datakompetanse. 

Ser den. :) Er nok mer fristende å bare sette inn bilen og få de til å ta seg av dette. Problemet her er at jeg må kjøre 30 + mil for å komme meg til en. Derfor jeg vurderte å bytte selv. Får se om jeg venter til våren og får dette gjort da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cain skrev:

Bytter man til samme type batteri bør det vel gå greit. Men vi får se. Mulig jeg bare kjører innom en forhandler og får dette gjort.

Er ikke krise du får startet og slikt etterpå, men verdiene på det gamle batteriet vil ligge inne og da vil den tru at batteriet er fremdeles dårlig, ved spesefike referanse punkter. Så den kan fremdeles gi feil melding på pdc osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sand1 skrev:

Er ikke krise du får startet og slikt etterpå, men verdiene på det gamle batteriet vil ligge inne og da vil den tru at batteriet er fremdeles dårlig, ved spesefike referanse punkter. Så den kan fremdeles gi feil melding på pdc osv. 

Skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Cain skrev:

Ser den. :) Er nok mer fristende å bare sette inn bilen og få de til å ta seg av dette. Problemet her er at jeg må kjøre 30 + mil for å komme meg til en. Derfor jeg vurderte å bytte selv. Får se om jeg venter til våren og får dette gjort da.

 

Hmm med 30 mil så hadde jeg i allefall investert i en carly. Får lest ut feil meldinger, og kan gjøre enkel koding igjenom denne. Du får ikke noe utdypet info ut, men kodene får du. Og google is your friend. + at man kan hjelpe venner og bekjente i nærheten, så har man fort innhentet innvesteringen😉

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sand1 skrev:

Hmm med 30 mil så hadde jeg i allefall investert i en carly. Får lest ut feil meldinger, og kan gjøre enkel koding igjenom denne. Du får ikke noe utdypet info ut med kodene får du og google is your friend. + at man kan hjelpe venner og bekjente i nærheten, så har man fort innhentet innvesteringen😉

Ja jeg får se. Sikkert kjekt å ha. :) Takk for alle svar, det var opplysende. Batteriet holder nok en stund til, men har vist svakhetstegn i kulda. Så det blir bytte til våren, på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...