Anbefalte innlegg

Da kom første skår i gleden. Ble turboras på fredag.. 😅 Så bilen er stua bort til ny turbo kommer i hus. Må få bestilt iløpet av morgendagen.. 

Litt dårlige mobilbilder må være med også, så innlegget ikke bare er sorgen 😜

D59647A0-FD71-4E77-A18E-C319B263AEBE.jpeg

7F8F4860-40F6-46EB-A5EC-A5185AD5B657.jpeg

78CCF050-3385-409D-8304-34583164C1D8.jpeg

D2236131-4E25-45BD-8CF8-445A99F5DA80.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har egentlig aldri skjønt hva turboras er, må jeg innrømme :P

Er det flere komponenter enn selve turboen som blir ødelagt i et slikt tilfelle? Ergo, er det lurt å bytte turboen som et "føre var"-prinsipp, eller kan man like gjerne vente til den raser?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Walkabout skrev:

Har egentlig aldri skjønt hva turboras er, må jeg innrømme :P

Er det flere komponenter enn selve turboen som blir ødelagt i et slikt tilfelle? Ergo, er det lurt å bytte turboen som et "føre var"-prinsipp, eller kan man like gjerne vente til den raser?

Er vel litt ulikt på hva som tar kvelden på en turbo.

Kan være selve turbinen/skovlen (vet ikke hva som er rett navn på den) og akselen som får slakk, også kan det oppstå innvendige lekkasjer, og da begynner den å bruke olje (er vel da det er risiko for at runaway diesel kan oppstå).

På en del av turboene som er brukt på BMW så virker det som elektriske delen takker for seg i noen tilfeller også.

Som oftest så vil du nok få et relativt tydelig tegn på at turboen er ferdig, som blant annet høy ulelyd, null drakraft osv.

Så med mindre du VIL bytte før noe skjer så er det nok bare å fortsette å kjøre :) Bare husk at kjøremønster og oljeskift intervaller spiller inn på levetiden.

Sikkert noen med bedre kunnskap som kan forklare bedre eller rette på meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mitt tilfelle så kjente jeg at jeg mistet en god del kraft. Oppsto deretter skikkelig plystrelyd i turboen før det tilslutt begynte å rakle. Alt iløpet av et par minutter. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten 200k km på samme turbo er jo ikke så gale det. På min gamle saab med garret turbo var det ganske normalt at dem raset ved 100k-120k km. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er visstnok vanlig på nyere BMW at de ryker før 200k 🙄 Virker mer vanlig å nå 200-300k på eldre motorer som M47/M57, men kommer jo an på hvordan de blir vedlikeholdt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
34 minutter siden, Daniel. skrev:

Er visstnok vanlig på nyere BMW at de ryker før 200k 🙄 Virker mer vanlig å nå 200-300k på eldre motorer som M47/M57, men kommer jo an på hvordan de blir vedlikeholdt. 

Ja, vil nok tro det varierer litt iforhold til vedlikehold. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går enda å venter på at turbo skal komme, så har fått gjort litt andre ting som måtte gjøres. 

Fikk byttet hjullager bak igår, så nå håper jeg det blir stille bak der 😅😅 

Skiftet også til vinterhjul når jeg var der. Har også fått handler inn olje og filter, slik at det også blir byttet når jeg får satt inn ny turbo 👍🏽

E8D0D8E0-C48A-4E83-BDF5-F527EA1BB4A9.jpeg

6FCAD655-CECB-49D7-A4D2-89B79CD47A7D.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive