Gå til innhold

hei skal sette turbo på m52b28 lurer på hvilken størelse jeg brurde bruke på toppakninga??


fun1996
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, skal sette turbo på min 528i M52b28 motor, lurer derfor på hvordan jeg velger riktig toppakning size?
Motoren er stock nå, men tenker å sette in m50 innsug manifoild, ny eksos og et ebay turbo kit. Tenkte å kjøre på 0,6-0,75 bar max.

Hvordan velger jeg da riktig topp pakning ?? 84mm høres sykt mye ut, ser det ligger ute over alt??

Redd for feil kompresson i motoren, ønsker jo at det skal være optimalt, og at den holder lenge. !

Tar gjerne tips om eksos i tilegg, siden jeg mest sannsynlig må bytte indre deler i eksosen mot motoren uansett. tenkte slenge på noen nye potter i midten og bak. M5 look

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppakninga kan jeg ikke se at skal påvirke kompressjonen annet enn at den bidrar til at kompresjonen er der eller ikke. Tykkelsen på toppakninga kommer an på hvor mye du sliper blokken med og M52 motoren har spesifikk maksverdi for hvor mye blokken kan slipes. Mener det finnes to forskjellige toppakninger til M52 og at den kan slipes maks to ganger. Standard er 1,75mm og +0.3mm 2,05 mm. Ville googlet litt på M52 og turbo, mange som har gjort slike mods men tror kompressor er mer vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal forsterke toppen så den tåler det nye turbotrykket ikke slipe den og ødelegge toppen. mere trykk inn så må jeg kompangsere så motoren ikke blir ødelagt. tenkte kjøre på 11psi og da trenger jeg å beskytte toppen. men hvordan er det jeg lurer på?? har googlet i 2 dager å finner mye rart. men ikke noe som passer det jeg hadde tenkt. hva er tryg kompresssjon med turbo trykk på 11psi ? hvor tykk topp pakning trenger jeg får å senke kompen? trengs det noe mer for å beskytte ARP Head Studs??

 
 
 
Endret av fun1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

84mm er jo åpenbart stempeldiameter. 2L M52 har 80mm, derfor oppgir folk at det er 84mm for å presisere volum på motoren de kan brukes på (2,5 og 2,8L). Du kan ikke ha en pakning på over 8 cm, det sier jo seg selv. 

Tykkelsen på toppakningen påvirker selvfølgelig kompresjon. Finnes kalkulatorer som lar deg regne ut endringen du må gjøre basert på nåværende komp og den du ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...