Gå til innhold

(Løst)Truffet trafikkøy, skeiv forstilling venstre side E39 M5


Slavearbeider'n
 Share

Anbefalte innlegg

Var så uheldig tidligere i dag og smalt borti en trafikkøy, traff den ikke i noe særlig mer enn 15-20 km/t. 
Endeleddet virker å være fint, bilen drar ikke til siden og rattet er heller ikke skeivt. Bilen ligger like stabilt i 90 km/t som i 130 km/t. Men hjulet står for langt bak mot førersetet, så når jeg legger fult over til venstre gnisser dekket inntil innerskjermen. Er det nærliggende å tro at caster og bærearm er bøyd eller en av delene?

Har sittet litt å sett på deler og vil nok gå for enten Meyle HD eller Lemførder, hverken GS eller Koed opplyser noe særlig om hvilket merke det er på de ulike uorginale delene de fører så om noen kan gi en pekepinn på hvor dette kan kjøpes taes dette i mot med stor takk.

27368302_1274924225942871_2191226272840131417_o.jpg.a0a2f8b33b5bc3a66adccee9400e47a1.jpg

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oo den er stygg. Vi håper det er bærearmen til caster (thrustlink) og hovedbærearmen, det kan også være hjulspindelen som gir deg feil caster men du burde faktisk kjent at bilen trekker til høyre da bilen vil være litt høyere på venstre siden nå siden caster er positiv på alle BMWr. Rart du ikke gjør det men kan tenkes at spissing og går mot venstre og da vil det noenlunde stabilisere seg. Siden alt der er laget av aluminium så er det sikkert en av de eller flere. Om det er dempertårnet må du rette opp. Med den farten tror jeg ikke det er det. 

Du må få sjekket bilen hos en som kjenner E39 sitt understell og kan gjøre en god 4hjulskontroll og ha fokus på begge bærearmer, hjulspindel og dempertårn. Med 20graders lock kan en dyktig tekniker utelukke og diagnosisere rett. Traversen bør sjekkes og. Det er sterkt men ikke like mye som industristål.  

Meyle HD skal kjøpes til min E39 ila året! Gått tilbud hos Koed til 3000 spenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, quandt1960 skrev:

Oki, satser på det ikke er ille! :)

Nei tror ikke det er så ille.

Er nok svært lite skader på armene, ser ingen klarer bøyer eller deforeringer men at en arm er bøyd er det nok ingen tvil om.

Sjekket rundt dempertårnet også, eneste jeg klarte å se var at lakken hadde flasset av litt helt på toppen, men det kan jo også være fordi det var såpass kaldt ute så lakken blir litt stivere og dermed flasser litt lettere av 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.2.2018 at 21.22, TRF skrev:

Lakk som sprekker er en rimelig sikker indikator, selv om det er smått utrolig å få til en sånn skade i så lav hastighet.

Jeg klarer av og til det mest utrolige jeg altså, haha. Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg klarte dette, men men. Det er som det er.

Fikk gått over forstillinga med @lagunilla i stad og fant ut at casterstaget hadde fått seg en trøkk. Alt annet som bærearm og endeledd så fine ut. Dempertårnet var ubetydelig berørt. Men blir å bytte staget og se hvordan bilen blir å kjøre etter en 4-hjulskontroll og så får vi ta det derifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg en rimelig god runde på Bimmern min i høst, med bytte av nesten alt av stag :shock:. Autodoc er grei på pris, men tar 14 dager fra bestilling til pakken er levert. De har sikkert både Lemförder og Meyle HD til din bil. Trudde jeg skulle få bilen fikset i fullfart, så endte med å ringe Fredrik på Koed. De skaffet Lemförder selv om det ikke sto i delekatalogen. Han hadde heller ikke noe problem med å oppgi hvilke produsent de forskjellige pris alternativene kom fra. 

Hadde en kompis til og bytte dette for meg, dermed fikk jeg studert de gamle originale delene. Det viste seg raskt at Lemförder merker var stemplet på de originale delene. 

GS selger understells deler merket ZF parts i katalogen, men det er Lemförder som blir levert. ZF eier merkevaren på lik linje med Sachs og TRW. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si så mye om hva som kan være feil - men når det kommer til casterstag / bærearmer har jeg opp i gjennom årene med 5-serie gjort meg opp en klar formening. For å begrunne dette har jeg eid E34, E39 og E60 ( noen av dem i flertall også ). 

Jeg har testet ebay-stag, koed-stag og biltema-stag. Noen av de har vært av merke FEBI, MAPCO og ellers andre "kjente" merkevarer. 

Min erfaring er at de ikke funker, ingen av dem egentlig. Koed-stag med powerflex foring funker OK. Men sist gang jeg byttet så gikk jeg for Meyle HD og det funka særs bra, meget bra saker. Lemfoerder er jo originalvare og funker sikkert også bra. Hold deg unna de andre, de varer rett og slett ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, scoot skrev:

Nå skal ikke jeg si så mye om hva som kan være feil - men når det kommer til casterstag / bærearmer har jeg opp i gjennom årene med 5-serie gjort meg opp en klar formening. For å begrunne dette har jeg eid E34, E39 og E60 ( noen av dem i flertall også ). 

Jeg har testet ebay-stag, koed-stag og biltema-stag. Noen av de har vært av merke FEBI, MAPCO og ellers andre "kjente" merkevarer. 

Min erfaring er at de ikke funker, ingen av dem egentlig. Koed-stag med powerflex foring funker OK. Men sist gang jeg byttet så gikk jeg for Meyle HD og det funka særs bra, meget bra saker. Lemfoerder er jo originalvare og funker sikkert også bra. Hold deg unna de andre, de varer rett og slett ikke. 

word :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bestilt opp Lemförder arm. Lemförder er jo OE del, så det kan ikke gå gærent heller. Ble det nå med tanke på økonomi. Hadde ikke fangeren gått til h.... hadde det blitt ny armer på begge sider med powerflex. Men siden original fanger koster like mye som ei nyre så ble det kun en OE arm. Fikk pruta ned fangeren fra 7830,- til 5700,- så ble ikke sånn halvgærent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette noe som er lurt å ta på forsikringen, og få ett godt verksted (merkeverksted) til å reparere dette ordentlig. Du har jo vært maks uheldig her, voldsomme skader til kun å ha kjørt 15-20 km/t. Den midtrabatten må ha vært høy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 316 skrev:

Voldsomme skader? Prøv å kjøre inni noe hardt i 20 km/t og se åssen det ser ut etterpå 😊

Jeg har faktisk det, ikke en trafikkøy men jeg tok ufrivillig snarveien over en rundkjøring en gang. Det var vel i 30-40 km/t, ingen synlige skader men spissingen fikk seg en trøkk 😉 Så ja, jeg synes dette var voldsomt. Han må jo ha truffet en høy trafikkøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...