Gå til innhold

Performance Power Kit B47


Nils Jørgen
 Share

Anbefalte innlegg

On 5.2.2018 at 17.26, awt skrev:

Jeg trodde den bare ble byttet med en ny som kom ferdig med rett programvare, men greit nok. Spurte egentlig aldri om dette heller forsåvidt. :)

Den gamle hjernen fikk jeg forøvrig med meg hjem igjen, så den ligger i garasjen. Litt usikker på hvorfor, men føler ikke den kan kastes heller. :P

 

2 timer siden, MGunders skrev:

Koster en del ja, men har bedre inntrykk av dette en ren chiptuning

Er det annen intercooler? 

Hva blir byttet av bremsedeler? 

Ny intercooler, på X3 er det kun ny luftføring til bremsene (er samme bremser på alle inkl 35i/d) og ny ecu.

18k ferdig montert/kodet i Sverige ca.

Betaler 21k for det + service.

Mistenker at bare servicen i Norge hadde kostet nærmere 10k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MGunders skrev:

Koster en del ja, men har bedre inntrykk av dette en ren chiptuning

Er det annen intercooler? 

Hva blir byttet av bremsedeler? 

Du får nye større bremseskiver foran og nye 4 stemplede bremskalipere, ny større intercooler.

Er bremsene dine fremme slitt er det jo ikke så dyrt hvis man trekker fra et bremsebytte foran.

MPPK 530d.jpg

Alternativt er feks hos Autopower https://www.autopower.no med tuningsapparat hvor du kan ta ut og inn tuningen etter behov.

image.png.3bc783df37f378c08706c1c5e8bffa85.png

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.6.2018 at 16.06, Makky123 skrev:

Vet du kanskje om det er noen «negativ» konsekvens hvis man søker om dette etter at man har fått det montert?

Spesielt hvis man f.eks. har fått det montert før fritak for HK avgift ble innført og hos BMW i utlandet? :P

Jeg fikk beskjed om å ta med kvittering på montering, og der står det jo sted og dato hehe.

Jeg aner egentlig ikke, men tviler på det er noe problem. De er normalt ikke så vanskelige etter min erfaring.

On 11.6.2018 at 16.29, Nils Jørgen skrev:

Takk for svar!

Søknad levert! Var jo svært lite som måtte fylles ut.

Må jeg egentlig vente på "go" signal fra Skatteetaten før jeg kan montere kittet eller holder det at søknaden er levert før montering?

Hadde ikke tenkt å ta målinger (da jeg synes det blir for mange variabler) men skal komme med en utfyllende rapport på hvordan den blir etter optimering.

Tror ikke du får noe go? Mener på du får svar i det du trykker "send", noe om at dette ikke medfører avgifter blablabla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er nå på verksted, får den senere i dag.

Tror dere man burde ha betalt Norsk mva. på jobben for å få godkjent "ombyggingen"? 

Planen var å ikke betale svensk mva, for så å betale Norsk mva. på tolla, men Bavaria Skellefteå hadde lite eller ingen forståelse på hvorfor vi ikke skulle betale Svensk mva., så de hadde tydeligvis ingen rutiner på dette. Han sa bare at ingen stopper, alle kjører rett over.

Et alternativ er å betale både Svensk og Norsk moms, så søke om å refundert én av dem. 

Var ikke så geara på å ende opp med å betale begge.

Noen som har vært i en lignende situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan unnlate å betale svensk moms uansett, så er det litt opp til deg selv om du vil betale den norske eller ikke. Det bør ikke være noe problem å få tilbake den svenske momsen, men det avhenger jo av om forhandleren «gidder».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg fått testet litt.

De første minuttene etter jeg hentet bilen merket jeg lite forskjell annet en annen lyd av motoren. Mulig den gikk ørlite bedre. Men hadde lest et sted at du ikke får full effekt før den er driftsvarm med powerkit. Det viste seg å stemme! Vil si det er en markant forskjell på mellomreg. Toque "surget" er mere fremtredene nå og det varer lenger! Det resulterer i at den føles mye mere kontant ved pådrag i alle gear. 

Den øker meget pent og uanstrengt opp i fart også over 100 og i 8.ende gear.

Definitivt en bra oppgradering, jeg kan tenke meg at mindre biler blir MEGET kjappe med samme motor/kit.

Verdt å merke seg at automat biler får 440nm, mens manuell får 430nm (1750-3000rpm på begge mot 400nm 1750-2500rpm orginal)

Ulemper:

Jeg mener at det er litt hardere/ruffere gange i motoren nå, høres mer ut som en Diesel. Også på tomgang. Om noen har samme erfaring vil jeg gjerne vite det!

To timer installasjonstid står det i papirene til Bmw. 

 

 

IMG_20180615_161417.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 21.6.2018 at 23.24, Nils Jørgen skrev:

Ja, da har jeg fått testet litt.

De første minuttene etter jeg hentet bilen merket jeg lite forskjell annet en annen lyd av motoren. Mulig den gikk ørlite bedre. Men hadde lest et sted at du ikke får full effekt før den er driftsvarm med powerkit. Det viste seg å stemme! Vil si det er en markant forskjell på mellomreg. Toque "surget" er mere fremtredene nå og det varer lenger! Det resulterer i at den føles mye mere kontant ved pådrag i alle gear. 

Den øker meget pent og uanstrengt opp i fart også over 100 og i 8.ende gear.

Definitivt en bra oppgradering, jeg kan tenke meg at mindre biler blir MEGET kjappe med samme motor/kit.

Verdt å merke seg at automat biler får 440nm, mens manuell får 430nm (1750-3000rpm på begge mot 400nm 1750-2500rpm orginal)

Ulemper:

Jeg mener at det er litt hardere/ruffere gange i motoren nå, høres mer ut som en Diesel. Også på tomgang. Om noen har samme erfaring vil jeg gjerne vite det!

To timer installasjonstid står det i papirene til Bmw. 

 

 

IMG_20180615_161417.jpg

 

 

Hei.

 

hvilken pris betalte du for kittet?

skal til skellefteå 20 juli, vurderer og ringe og bestille time for montering av dette.

 

mvh

Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

 

On 6/11/2018 at 9:00 PM, Nils Jørgen said:

 

Ny intercooler, på X3 er det kun ny luftføring til bremsene (er samme bremser på alle inkl 35i/d) og ny ecu.

18k ferdig montert/kodet i Sverige ca.

Betaler 21k for det + service.

Mistenker at bare servicen i Norge hadde kostet nærmere 10k

Hei Nils Jørgen

Var din 163 eller 190 hester før du oppgraderte bilen din? Eg har ein 320d (163hester) 16-mod. Fikk tilbud på power kittet fra forhandleren i Ålesund og vurderer det sterkt. Stusset litt på at han meinte det gav 420 nm og enda på 200 hester. Fikk tilbud fra ein forhandler fra Sverige litt tidlegere i sommer og han meinte det ville gi 205 og 430 nm. Må nok få litt betre dokumentasjon før eg søker om endring av bil på skattetaten. 

Først håpte eg dei kunne bytte programvaren til 190 hesteren, men det ville dei ikkje. Så da blir dette nok løysinga.

Nå som du har hatt bilen med kittet ei stund, anbefaler du gå for dette? 

Mvh Peter. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei

Da har jeg fått montert Performance power kit på min BMW 5-serie F11. Og jeg er meget fornøyd.

Kjøpte bilen brukt for en måned siden. Den hadde gått 50.000 km. Jeg syntes 163hk var litt lite, men prisen på bilen var så gunstig at jeg ble enig med forhandler om en god pris på kit'et. Fikk dessverre ikke montert det før levering av bil, men i går kom det på plass. 

Bilen kjører mye bedre. Nå kan Comfort programmet brukes i daglig bruk og sport er virkelig sport 😀 
Driftstoff forbruket har gått ned med 10-15%.
Dette var verdt hver krone !

Styringsenhet, bremseskiver, bremsecaliper og ladeluftkjøler ble byttet.
Fikk med meg de gamle delene hjem, så om noe vil kjøpe delene, så ligger de på finn.no - https://www.finn.no/user/ads/admin.html?finnkode=133874175

I følge den tyske dokumentasjonen jeg fikk med har jeg nå 231 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2018 den 19.52, Maxmek skrev:

Når de installerer MPPK må bilen kobles opp til BMW online og oppdateres med den nye hjernen.

På min bil en 530d med 258hk og MPPK 286hk har jeg sett på nett at de skriver at effekten er rundt 300hk, men ikke vet jeg, men ihvertfall ble det et helt annet drag i bilen.

Hva kostet denne herligheten, å måtte du bytte bremser? Jeg sjekket med min forhandler da mente dem på at bremser måtte byttes ? Merket du noe på forbruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...