Gå til innhold

Conan85
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes jeg hadde litt lite olje på bilen. Var under minimum, og fylte på 1 liter olje uten at det kom over maks merket.

Det jeg stusser i er at bilen ikke sier i fra. Man skal vell ikke kjøre helt tom før bilen sier ifra? Når det er sagt har jeg forsøkt å slå på tenningen under oljeskift når bilen var helt tomm også. Det kom ingen feilmeldinger da heller.

Kan det være noe galt med sensor uten at bilen gir beskjed? Om sensor ikke er tilkoblet ordentlig skal vell bilen gi beskjed da også?

Noen som vet?

 

Er en E61 530D 2006 model pre facelift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en oljenivåsensor montert i bunnpanna som skal gi gult varselslys når nivået blir for lavt. Dersom denne er defekt vil du kunne lese av dette som en feilkode ved bruk av ordentlig diagnoseutstyr. Ny sensor av oem-produsent koster fra 1000 kr og opp. (eurodel selger f.eks. Hella for 1066 kr) Jeg har selv måttet bytte denne på min E39, er nok ikke uvanlig at den går i stykker. Tipper en god del kjører rundt med defekt oljenivåsensor uten å vite om det, da de er vant til å toppe opp med olje før sensoren normalt ville sagt fra.

Selve sensoren er enkel å bytte f.eks. i forbindelse med et oljeskfit. Det er 3 bolter og en ledning. Pass bare på å være forsiktig dersom noe har rustet fast, så ikke noe knekker når man forsøker å løsne. 

5a7b527561f3b_Skjermbilde2018-02-07kl_20_25_19.png.98de67d444af8887fd90f3a8ec942fd3.png

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja har sjekket opp bytte og tror jeg bare bestiller en sensor til neste gang jeg skal skifte olje. Trodde bare jeg skulle få varsel om sensoren var defekt også. For håpe motoren ikke har blitt belastet av å kjøre rundt med olje tett under minimum merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...