Gå til innhold

BMW tyver - Pass på


chrisholm
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk tenkt tanken å skaffe meg ett overvåkningskamera med bevegelses sensor til å ha i garasjen. En sånn som gjør at jeg kan se på telefonen hvis kameraet blir aktivert. Jeg bor kanskje i det tryggeste og mest stille området i byen, men for meg så virker det som om disse tyvene slår til hvor som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kamera er at jeg ikke føler det har noe å si fra eller til. Tyvene driter i de, og politi/rettsvesen tar heller ikke så ofte hensyn.

Og legger man det ut på nett selv kan man plutselig ende opp med bot...

Jeg har mer tro på en idiotisk høy alarm, gjerne i kombinasjon med blitslys. Problemet er bare om den går av når den ikke skal. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittig! Hvordan visste de at bilen stod i garasjen? Bruker de vegvesenet sin app for å finne ut hvem som eier bilen og hvor de bor? Kanskje vi bør be vegvesenet om å stanse denne tjenesten? Er egentlig latterlig enkelt å finne ut hvor en bil hører hjemme. Koster ikke stort heller. Et annet forhold er BMW sin strategi for å tjene penger. Delene er ekstremt dyre og alt mulig rart er ekstrautstyr. Om bilene hadde høyere utstyrsnivå som standard, ville det ikke være spesielt stort marked for å "oppgradere" bilene. Når det gjelder erstatningsdeler grunnet ulykker, ville lavere priser på originaldeler medføre redusert etterspørsel. BMW kunne også hatt alarm og videoovervåking som standardutstyr i bilene. Man kunne også skrive inn bilens identifikasjonsnummer på de dyreste delene. Da kunne man ha et system for godkjenning på et eller annet vis. Siste forslaget er nok ikke så lett å gjennomføre. Men den største gevinsten ville nok vært om man kunne lært opp litt flere i enkelte naboland til å kunne skille mellom ditt og mitt. Har to BMW'er selv. Blir dette et stort problem, skifter jeg merke. Gjør mange nok det, vil BMW sikker følge noen av forslagene mine. Føler med de som rammes av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sendt følgende melding til Statens vegvesen via hjemmesiden deres:

Mulighet for sporing av mine biler via kjøretøyinformasjon fra dere. Dere er sikkert kjent med at spesielt BMW eiere er plaget med frekke innbrudd i sine biler. Nå går de inn i garasjer og demonterer bilene der om natten. Sjekk linken: https://www.pressreader.com/norway/varden/20180206/281483571831880 . På et eller annet vis har de som ønsker å gjøre slikt funnet ut av hvor bilen "bor". Det er svært enkelt via deres sider. Man behøver kun å betale noen kroner for å få vite hvem som eier en bil. Så er resten en smal sak. Jeg har selv to BMW'er og jeg ønsker å reservere meg mot at mine registreringsnummere kan søkes opp med eier via deres systemer. Er det mulig? Mvh .......

Synes du dette er god ide? I så fall kan du gjøre det samme. Spent på hva de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste quickfix på en BMW, uansett hvor ny, er om du er redd for den så kan du selv sabotere den med å trekke ut en eller flere helt essensielle ting. Enten sikring eller connectorer. Så selv om tyven klarer å komme seg inn, til og med har nøkkel til bilen, så skal det jævlig godt gjöres å finne nöyaktig hvor feilen er innen rimelig tid og de vil stikke. Sett deg inn i bilen din så finner du fort ut hvilke sikringer eller connectorer den ikke klarer å starte på. Funker som f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, raimohan@online.no skrev:

Har nå sendt følgende melding til Statens vegvesen via hjemmesiden deres:

Det er jo greit nok om man har bil uten heftelser, men har man det finner man jo navn og adresse på brreg.no også, og det får man nok ikke reservert seg mot.

Selv liker jeg tjenesten til vegvesenet, men forstår absolutt poenget ditt.

2 minutter siden, quandt1960 skrev:

Den enkleste quickfix på en BMW, uansett hvor ny, er om du er redd for den så kan du selv sabotere den med å trekke ut en eller flere helt essensielle ting. Enten sikring eller connectorer. Så selv om tyven klarer å komme seg inn, til og med har nøkkel til bilen, så skal det jævlig godt gjöres å finne nöyaktig hvor feilen er innen rimelig tid og de vil stikke. Sett deg inn i bilen din så finner du fort ut hvilke sikringer eller connectorer den ikke klarer å starte på. Funker som f

De er (normalt) ikke ute etter selve bilen, kun utstyr som ratt, airbag, navi, lykter osv., så det hjelper nok heller lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, quandt1960 skrev:

Den enkleste quickfix på en BMW, uansett hvor ny, er om du er redd for den så kan du selv sabotere den med å trekke ut en eller flere helt essensielle ting. Enten sikring eller connectorer. Så selv om tyven klarer å komme seg inn, til og med har nøkkel til bilen, så skal det jævlig godt gjöres å finne nöyaktig hvor feilen er innen rimelig tid og de vil stikke. Sett deg inn i bilen din så finner du fort ut hvilke sikringer eller connectorer den ikke klarer å starte på. Funker som f

Men dette stopper ikke noen i å ribbe bilen for deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom svaret fra Statens vegvesen (se lenger opp for problemstillingen):

Det følger av offentlighetslovens bestemmelser at man ikke kan nekte å gi vedkommende opplysning om enkelt kjøretøy.

Utlevering av opplysninger om ett bestemt kjøretøy. Slik utlevering reguleres dels av offentlighetsloven, forvaltningsloven og personopplysningsloven.

Lov av 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd § 3 (offentleglova), gir enhver rett til innsyn i offentlige dokumenter, forutsatt at det ikke foreligger lovbestemt taushetsplikt. Denne loven erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 69 om offentlighet i forvaltningen (offentlighetsloven). § 3 fastslår hovedregelen om at saksdokumenter, journaler og lignende registre for organet er åpne for innsyn for alle, dersom ikke annet følger av lov eller forskrift gitt i medhold av lov.  Enhver kan kreve å få gjøre seg kjent med det offentlige innholdet av dokumenter i Det sentrale motorvognregister.

 

Så nå har jeg spurt dem om det innebærer at de er nødt til å den løsningen de har i dag, og om det kan legges noen greie hindringer som er innenfor dette lovverket slik at det ikke er så lett for dem med uærlige hensikter å få slik informasjon. For eksempel lignende den som gjelder for informasjon om selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...