Gå til innhold

M44 - tomgangs problemer


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Da har min lekebil (97 Z3 med M44) fått litt issues som jeg trodde var relatert til kulde variasjonene i det siste. 

Symptomene er følgende:

  • Starter fint, men hoster og harker (og den prøver seg på et par smell i potta) og dør ut etterhvert på tomgang.
  • Dør også ut ved kjøring på lavt turtall, men holder jeg den på 2000+ og får jeg kjørt den varm så virker som den "kommer" seg. 
  • Når den er varm virker som den går helt fint og normalt igjen.

Jeg mistenkte først at det var batteri/dynamo problemer, da den hadde fungert helt fint før jeg av ulike grunner ikke brukte den på 8-9 dager og den ble stående i kulda.  Så batteri er ladet opp og jeg har også sjekket spenning med på batteri med og uten motor i gang. Da fikk 12.58 og 14.38, noe som jeg tenker er innenfor.  Tenkte deretter at det kanskje var noe kondes problemer, men virker ikke som det er det heller (full tank osv er blitt forsøkt).

Ser at jeg må bruke litt på dette ( skal se om jeg kan få lest av noe feilkoder i dag, men vet av erfaring at som oftes så får jeg ikke noe vettugt av disse eldre Z3'ene).

Så jeg lurer litt på om noen av dere kan tipse meg litt om hva jeg bør se etter. Jeg har tenkt på disse "synderene":

  • falsk luft / luftmasse måler
  • cam position sensor
  • tomgangsregulator
  • Veivhus ventil

Håper noen av dere kan komme med noen innspill på ting jeg bør se etter og gjerne rekkefølgene på hva jeg bør se etter.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg på her, jeg. Her hoster det også litt. Samme bil og motorkonfigurasjon. Har tatt service (olje, filter, luftfilter, bensinfilter, tennplugger, kjølevæske) og skiftet termostat og veivhusventil. Har bestilt opp åndingsslangen nå, den kommer til neste uke. :-D Kan tilføye at her virker det som om problemet er mest fremtredende ved værskifte (feks overgang fra kaldt til mildt vær). I slike tilfeller høres det ikke bra ut de første par sekundene, skikkelig "misfire". 

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, And-reas skrev:

Melder meg på her, jeg. Her hoster det også litt. Samme bil og motorkonfigurasjon. Har tatt service (olje, filter, luftfilter, bensinfilter, tennplugger, kjølevæske) og skiftet termostat og veivhusventil. Har bestilt opp åndingsslangen nå, den kommer til neste uke. :-D Kan tilføye at her virker det som om problemet er mest fremtredende ved værskifte (feks overgang fra kaldt til mildt vær). I slike tilfeller høres det ikke bra ut de første par sekundene, skikkelig "misfire". 

Det er helt likt som min og @b-havers sin (som har samme motor og år som våre).  

Fant en teori om at en "temperatur sensor" kan forårsake at motoren bruker en "cold start map" når det er kaldt. Men hvilken sensor dette er aner jeg ikke :-)  Men la merke til at bilen viste over -30 grader når mine problemer oppstå, så skal uanset sjekke den + litt ledninger. 

Min høres ut en sur døende gammel kjerring og det "smeller" i potta...

Liten video her...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav opp min, og kjørte den på den lokale sjappa.

De fant heller ikke noe fornuftig ved å lese av kodene, så de begynte litt manuelt søk.

De tok av utåndingen fra toppen, den var full av 'gjørme'. Den ble rengjort, og da gikk bilen noe bedre. Etter at jeg i tillegg skiftet bensinfilter, ble den helt Ok igjen.

men... den siste uken er problemet tilbake.

 

jeg kjører nesten uten unntak kun småturer, så det er sjelden motoren får kjørt seg varm. Tok en titt under oljepåfyllingslokket i går, der var det mye kondenskrem. Tenkte å ta en litt lengre tur i dag, for å se om det hjelper å kjøre den gjennomvarm.

 

første gangen dette oppstod, var på en tur fra Trondheim til Oslo-området sist sommer, så det er ikke sikkert det er relatert til motortemperatur, kondens i veivhuset, temperaturføler eller annet...

 

 

IMG_0742.JPG

Endret av b-havers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt tur retur Østfold - København i dag. Null grøt under oljepåfyllingslokket. Det må vel bety at vi som amatørmekanikere kan utelukke "gåen toppakning". Tomgangen er fremdeles den gode gamle :-D Pakken med ny slange og diverse, ventes i heimen mandag førstkommende. 

IMG_20180210_212139.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått lest av koder på min ennå. Men har fått test kjørt litt mer og teorien om at når motoren er varm så går den fint, holder ennå vann. Så det ruler ut tomgangsregulator foreløpig. 

Har fått googlet og ser at temp sensor på blokka kan være en årsak til dette. Ellers så virker det som at m44 motorene er notoriske for å ha litt rotete tomgang uten at det nødvendigvis er en feil. (Nå har jeg litt mer problemer en akkurat det)

@And-reas Østfold — København er en seriøs testtur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2018 at 17.04, TRF skrev:

Sååå..... Har dere sjekket nevnte slange? 

Jeg har rett og slett ikke rukket å jobbe med min bil. Men den grønne til @b-havers så skal visst nok den være sjekket og funnet i orden. @And-reas har du sjekket/byttet din?

Men min har begynt å oppføre seg normalt igjen, etter at jeg begynte å bruke den daglig igjen. Eneste nå er at den kan finne på stoppe etter 2-3 min når den kald på tomgang. Håper få litt tid til å se nærmere dette snart. Men bør vel få lest av feilkoder først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utåndingsslangen og tilhørende filter ble tatt ut og sjekket når jeg sendte min på verksted.

den var mer eller mindre grodd igjen med kremet olje.

de renset den, og da ble bilen noe bedre. Fullgod ble den først når bensinfilteret ble byttet også.

 

men nå tuller den litt igjen.

vurderer å ta kosten med å skifte slangen og filteret - når det blir litt varmere i luften.....

 

nå er det først litt isbanekjøring med z3 på helge-programmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ca 60 mil med Z3 i helgen, hvorav den oppførte seg OK på under halvparten av turen, sitter jeg med følgende observasjoner:

 

Turtall under 2000 rpm; hoster og harker, ‘treg’ respons på gasspedalen, går ujevnt på tomgang

Turtall 2000-4000 rpm; går helt greit på flatmark, unntatt om gasspedalen bunnes – da hoster og harker den, skyter og det høres/føles som den går på tre sylindre

I motbakke må jeg være særs forsiktig med gassen, turtallet må ligge på ca 2500 rpm. Hvis ikke fusker den noe helt for j***, rister, skyter – og høres som en gammel to-sylindret snekke.

 

Hva kan dette være?
Vann i bensinen, som kommer inn ved gasspådrag?
Neppe – da skulle det vært slikt hele tiden

Utåndingsslangen fra veivhuset…
Etter at den ble renset i høst gikk bilen bedre en periode. Det kan umulig skade å skifte denne samt filteret, koster ca en tusenlapp uorginalt.

 

Vakum-problemer, som gjør at under visse turtall og belastning justeres ikke tenningen i forhold til vakum?

Jeg har tro på ett av de to siste alternativene – kanskje begge i kombinasjon?

Hva tror dere?

 

 

Forøvrig ble isbanekjøringen avlyst pga for varmt vær (...), så jeg tok meg en fjelltur istedenfor..

 

IMG_5445.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare oppdaterer med litt info: Min M44 oppfører seg forsatt helt normalt for tiden, men prøver å få brukt den litt mer jevnlig nå. Så det kan jo kanskje være en årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lynkjapp update...

Veivhusutlufting og -filter (CCV) ble skiftet i slutten av påsken, uten merkbar endring i oppførsel.
Så kom mini-me, @Havers, og spurte "husket du å skifte tennpluggene vi kjøpte i høst?" 

Vel er jeg gammel og lutrygget, men dårlig hukommelse har jeg ikke. Så svaret var et litt forsiktig 'ja, vi gjorde vel det....?'
Men DET gjorde vi ikke...

Nye plugger, og bilen går som en klokke igjen. 

Makan.....:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...