Gå til innhold

Ny 5-serie, hjelp til å velge rett motor


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 520d/ 2012 som jeg planlegger å bytte ut, så er det valg av motor som er det store problemet. Har lest og lest, men blir ikke klok på hva man "bør" velge. Nå er det så stor diskusjon rundt diesel at jeg begynner å bli litt skeptisk til å velge det, hybrid er uaktuelt. Har begynt å se på en 530i, bensin, er det noen som har erfaring med denne? Tenker her på dravillighet og samspillet med automatkassa. Dette er vel fortsatt en 4-sylindret motor med bi-turmo slik jeg forstår. Hva mener dere jeg bør gå for, bensin vs diesel og hvilken størrelse? Jeg skal ikke dra noe last, vi er kun 2 personer med finkjøring.

 

Kan spørre samtidig dette med parkerings-varmer, varmer den motoren i dag, eller er dette en ren kupe-varmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW G30 B48B20 - Bensin, 2 liter, 4 sylindret, Torque 350nm, 252 Hp, forbruk 0,61l/m

BMW G30 B57D30M0 - Diesel, 3 liter, 6 sylindret, Torque 620nm, 265Hp, forbruk 0,57l/m

Hører bare rykter om at det ikke er så bra omtale på bensinversonen, jeg aner ikke hvorfor. Skal man ha diesel så må man vel skynne seg før det blir forbudt.

Vanskelig valg, skulle hatt 540i modellen, men da synes jeg prisen er langt over det akseptable.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt noen turer med Hybrid fra Trondheim - Moss - Trondheim og må si at dette er de absolutte dyreste turene jeg noen gang har kjørt. Må legge til at dette var en SUV av Japansk bilmerke (AVIS leiebil). ca.0,7 til 0,8 l/mil med bensin, samt at jeg måtte fylle hver 30 mil (knøttliten tank).

Så Hybrid frister ikke, men BMW er vel hakket bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde hatt et kjøremønster kompatibelt med dieselmotor og jeg skulle kjøpt ny 5-serie i dag, så hadde jeg gått for 530d. Den er ikke ekstremt mye dyrere enn 520d, er ganske mye rimeligere enn 540i og gir deg BMWs driftssikre og sofistikerte diesel-teknologi i sekser-utgave, med dertil hørende lavt forbruk og utslipp. Draget i denne motoren er helt fantastisk, og det er helt riktig motor for en 5-serie, om du ikke skal strekke deg helt opp på øverste hylle (f.eks. M550i). Du kan selvsagt risikere å gå på en smell ved evt. innføring av ulike former for dieselforbud, samt at annenhåndsverdien kan bli skadelidende av samme årsak. Men å kjøpe en 5-serie er på sett og vis ikke veldig fornuftig i utgangspunktet (sett i forhold til å f.eks. kjøpe en Skoda eller Toyota), så den risikoen tror jeg at jeg hadde tatt med "på kjøpet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, John Kr skrev:

Enig, jeg tenker litt i samme baner ...

Mest fornuftig er vel å beholde min 2012 520d (F11) som kun har gått 10 000km, jeg bruker den ikke på vinteren. :-)

Skal du selge en gang så ta kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte 530i her i fjor, synes ikke den motoren passer helt i denne bilen. Det hele blir liksom litt uinspirerende og kjedelig, selv om den er sprek nok. Jeg hadde jo tenkt å bytte til G30 selv med tiden, men jeg sliter litt med å legge så mye penger på bordet for en bil som egentelig ikke er så mye bedre enn F10. Eneste G30 som virkelig tente gnisten i meg og ga meg må ha begjær er M550i. Denne er helt hinsides rå og jeg vil være så drøy å si at dette er den modellen i sortimentet som faktisk er verd pengene BMW ber om. Det skal jeg love deg at en 520d til 850 000 kr ikke er... Hybriden skal jeg ikke nevne en gang.

Egentelig så høres det jo ut som at en 530d er bilen for deg, da har du en fantastisk motor som går rimelig bra. Diesel blir nok aldri forbudt, iallfall ikke for oss som bor utenfor Ring 3 i Oslo. Personlig så ville jeg ikke vært redd for dette, det jeg derimot er redd for er alt fokuset media har på dette og hvilken frykt det sår i de som kommer til å kjøpe bilen av meg i fremtiden. 540i er ett annet glimrende alternativ, har ikke kjørt den selv men har en nabo som er meget fornøyd med sin G31 540i. Men disse koster jo en del igjen da, men mer klassisk BMW blir det jo ikke da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen måneder siden sa jeg at jeg ikke ville legge så mye penger lengre i bil, fant da ut at det får holde med 0,5mil. Saumfarte nettet og prøvekjørte biler, leie masse biler fra AVIS via jobben og privat, men det eneste jeg kom frem til at de bilene som jeg prøvde skulle jeg ikke ha. Så fant jeg ut at jeg skulle satse på en lokal bilforhandler, de hadde blant annet Mercedes, men nei .... Fant ut at alt var dårligere en min F11, så da er jeg tilbake til BMW. Personlig synes jeg at å legge ned 1 mil i bil er noe drøyt, men har vi noe valg. Det som forkludrer hele greia er alle disse media innleggene om hvor bra batteri- og hybridbiler er og at diesel er fyyyyy. Jeg er så lei denne propagandaen med feilinformasjon.

Jo, jeg ønsker en 530d, men tør jeg å kjøpe med bakgrunn i batteripolitikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel skal ikke ut med det første hverken på langtransport eller privatbiler, men som du allerede ser, fordelen vs bensin vil ikke være like klar og tydelig som tidligere og nok ikke eksisterende om du bor i by.

 

Hva som er det åpenbare valget er ikke lett, men du bør nok sette opp en forsiktig forventet restverdi på bilen og filosofere litt om hva dette vil gi i form av elbil om ett par år? Det blir mye gjetting, men i dagens mulige teknologiskifte er det uansett vågalt å kjøpe ny bil om man skal tenke på annenhåndsverdien.

For mange ukjente faktorer til å ha fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor du bor, hvilket kjøremønster du har, og selvsagt personlige preferanser. 

Kjører du mest langturer, og gjerne med mye last/tung henger er jo diesel det soleklare førstevalget. Det fungerer best, og gir best økonomi. Diesel kommer til å regjere i mange år ennå i disse områdene. Bor du imidlertid bynært (og da spesielt i nærheten av en storby), og har mye variert kjøring blir det straks litt annerledes. Å tro at kjøreforbud ikke blir en realitet er i overkant naivt. Det er allerede på plass i Europa, og det kommer her også. Dieselbiler uten EURO6-spec blir først ut. Bergen har alt vedtatt differensierte bomtakster, og det er bare første steget mot tidsbegrenset eller totalt forbud for enkelte kjøretøytyper. Oslo, Trondheim, Stavanger, Kristiansand.... de følger fort på når det først begynner. Dieselbilsalget er allerede i fritt fall i de større byene, og bensin, hybrid og spesielt elbiler vinner terreng. Elbilene har fortsatt en akilleshæl i rekkevidde og ladetid/fasiliteter, men plug in-hybridene har ikke dette problemet. De fleste bynære kjøreturer er sjelden lenger enn 5-10km (altså veldig lite gunstig for en dieselbil), og da vil f.eks. en 530e kunne gjennomføre 90% av kjøringen på ren eldrift. Skal man så på en sjelden langtur, sikrer bensinmotoren rekkevidden. Forbruket vil da stige, men ikke på langt nær nok til å ødelegge totaløkonomien. Blåhvitblogger kjørte 530e t/r Førde-Bergen (ca 35 mil) uten lading, og endte på et forbruk omtrent som hans gamle 320d Xdrive. Da er det snakk om en større bil, med bedre ytelse. Det andre "all round"-alternativet for bynære strøk er en ren bensinbil. Diesel faller fort igjennom her.

15 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hybriden skal jeg ikke nevne en gang.

Hybriden har ytelser som ligger tett opp mot 530i, men til en pris som ligger rundt 520d. (Altså ca 650k+ for en kurant utstyrt bil. Hvor får du 850k fra?) Alt etter kjøremønster kan du ha et forbruk på 0l/mil for daglig bruk. Er den virkelig ikke verdt å nevne? Man trenger ikke like drivlinjen for å diskutere saklig. Personlig kan jeg ikke fordra diesel, men har ingen problemer med å se fordelene det medfører for enkelte bruksmønstre.

 

Trådstarter vil åpenbart ha diesel, selv om det lille han sier om kjøremønster tilsier at han (objektivt sett) kanskje burde vurdert noe annet. Men personlige preferanser trumfer det meste, og man skal være fornøyd med det man kjører, så da blir det nok en diesel. G30 530i og d kommer vel forresten kun som Xdrive.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...