Gå til innhold

Kjøpe bil med heftelser


stoltbmwelsker
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! :) Skal nå kjøpe en bmw 1 serie til min kjære, handlen skjer privat og bilen har heftelser. Lånet er høyere enn hva jeg skal betale for bilen. Hvordan gjør man det med tanke med heftelser osv? Han har sagt han skal føre over resterende før salget skjer, men kan han få noe bevis fra banken på resterende lån? Har aldri kjøpt bil eller solgt bil med lån og heftelser osv, så er litt blå på dette. 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være mulig å sjekke saldo på lån visst du har låne nr hans.

Betal så resten inn på lånet hans. Ikke på hans konto. Nevnt alt i kontrakt. Betaler han ikke ned så er det bare å finne en annen bil. Kjøpers marked.

Har du sjekket aktuell saldo på lånet. Det som er tinglyst er hva han lånte den dagen han fikk lånet og viser ikke hvor mye som er betalt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Selger trenger bare å ta en telefon til banken eller se i nettbanken sin for å finne ut resterende lån. Som regel slettes heftelser når selger har fått penger inn på konto og får da slettet gjelden sin. Det som ihvertfall er viktig er å få det inn i kjøpskontrakt at heftelser skal slettes av selger ved overtagelse. Når jeg har solgt med heftelser har jeg slettet når jeg har mottatt penger for bilen på konto, som har både med Velosteren og E91 skjedd innen en uke. Velosteren kom det akkurat for sent så det ble litt renter og jeg måtte spytte inn en femhundrelapp ekstra, men ja, det ordner seg :) 

Sier han at han skal spytte inn før og du er usikker, så kan du avtale at du skal ha bilen når du ser at heftelsen er fjernet fra brreg. :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hei. Selger trenger bare å ta en telefon til banken eller se i nettbanken sin for å finne ut resterende lån. Som regel slettes heftelser når selger har fått penger inn på konto og får da slettet gjelden sin. Det som ihvertfall er viktig er å få det inn i kjøpskontrakt at heftelser skal slettes av selger ved overtagelse. Når jeg har solgt med heftelser har jeg slettet når jeg har mottatt penger for bilen på konto, som har både med Velosteren og E91 skjedd innen en uke. Velosteren kom det akkurat for sent så det ble litt renter og jeg måtte spytte inn en femhundrelapp ekstra, men ja, det ordner seg :) 

Sier han at han skal spytte inn før og du er usikker, så kan du avtale at du skal ha bilen når du ser at heftelsen er fjernet fra brreg. :)

 

Dette blir vanskelig når han mest sannsynlig ikke gjør dette uten penger fra meg :) Men vi får se. Kjøpekontrakt har lite å su hvis han ikke betaler på lånet å de henter bilen. Lånet følger bilen ikke personen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stoltbmwelsker skrev:

Dette blir vanskelig når han mest sannsynlig ikke gjør dette uten penger fra meg :) Men vi får se. Kjøpekontrakt har lite å su hvis han ikke betaler på lånet å de henter bilen. Lånet følger bilen ikke personen.  

Okei, leste det til at han skulle overføre resterende billån før salg og tenkte da hele summen og ikke bare differansen mellom det du betaler og det som gjenstår, beklager :)

Jeg har aldri kjøpt bil med heftelse, men har solgt og det har gått smertefritt. Jeg har aldri gitt fra meg bil uten at jeg har pengene eller fått bekreftelse fra banken at det er i orden.

Om vedkommende signerer en kjøpskontrakt hvor det står at heftelser skal slettes ved salg vil jo han/hun være bundet til den forpliktelsen. Jeg vet heftelser følger bil og ikke person.

Se her for eksempel på NAFs kontrakt:

IMG_20180222_223114.thumb.png.4ea60144ff93e0ef551357fe2707637d.png

 

Edit: Legger til at jeg hsr brukt både NAF og Forbrukerrådets kontrakter. De er ryddige og grei føler jeg.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å kjøpe en bil med heftelser for endel år siden, ringte banken hans og spurte om jeg kunne betale ut heftelsene rett til de for å være sikker. Fikk til svar at det ikke gikk, og at en kjøpekontrakt som sier at selger skal fikse det er god nok forsikring for kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kvasi skrev:

Tenkte å kjøpe en bil med heftelser for endel år siden, ringte banken hans og spurte om jeg kunne betale ut heftelsene rett til de for å være sikker. Fikk til svar at det ikke gikk, og at en kjøpekontrakt som sier at selger skal fikse det er god nok forsikring for kjøper.

Det var rart. Det normale er å betale inn gjenstående lånebeløp direkte til banken og resten av kjøpesummen til selger. Ellers kan man jo risikere at en uærlig selger bruker de pengene på noe helt annet enn å innfri lånet.

Om lånet i dette tilfellet overskyter salgssummen ville jeg krevd at selger betaler ned lånet slik at det tilsvarer kjøpesummen og deretter innfridd lånet direkte til banken som betaling for bilen. Hadde holdt meg unna om selger ikke etterkom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at så mange gjør dette til ett større problem enn det faktisk er. 

 

Selger markerer i kontrakt at bilen selges uten heftelser. 

Det mest ryddige da er at kjøper betaler hele kjøpesummen direkte til banken som har heftelse i bilen. Banken som har heftelsen sletter heftelsen, og betaler overskytende til selger. Send gjerne kopi av kjøpekontrakten til banken.

Dette gjøres mange mange ganger pr. dag, og er helt normal prosedyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ranger1000 skrev:

Det var rart. Det normale er å betale inn gjenstående lånebeløp direkte til banken og resten av kjøpesummen til selger. Ellers kan man jo risikere at en uærlig selger bruker de pengene på noe helt annet enn å innfri lånet.

 

Syns også at det var litt snodig men hvis det stemmer at kontrakten er god nok "forsikring"  kan jo selger bare være så uærlig han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CrZyWiz skrev:

Skjønner ikke at så mange gjør dette til ett større problem enn det faktisk er. 

 

Selger markerer i kontrakt at bilen selges uten heftelser. 

Det mest ryddige da er at kjøper betaler hele kjøpesummen direkte til banken som har heftelse i bilen. Banken som har heftelsen sletter heftelsen, og betaler overskytende til selger. Send gjerne kopi av kjøpekontrakten til banken.

Dette gjøres mange mange ganger pr. dag, og er helt normal prosedyre. 

Men er litt verre når rest lån er mer enn vi skal betale for bilen :) 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg solgte min E61 med lån som jeg hadde i Santander - ny eier lånte penger i Nordea. 

Da fikk vi Nordea å Santander til å snakke sammen - Nordea betalte til Santander og "resterende" til meg - solgte bilen for 190 å hadde 100 i lån. 

 

Det var veldig ryddig å enkelt. Hadde fått de som selger har lånt penger av inn i bilde - ting blir lettere da

 

det som står på Brreg - Brønnøysund er kun totale summen som er lånt. 

om han har igjen 2 kroner på lånet står det fortsatt 200 000 om han lånte for eksempel det til å kjøpe bilen. 

det synker aldri på Brreg

de oppdaterer også vær andre uke så en bekreftelse må du få skriftelig fra der han har lånt penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, stoltbmwelsker skrev:

Men er litt verre når rest lån er mer enn vi skal betale for bilen :) 

Jeg skjønner skepsisen og det er bra å være kritisk :) Sålenge du får det ned i kjøpskontrakten at heftelser slettes ved salg burde det ikke være problem. Det burde ei være et problem for selger å slette differansegjelden om han/hun har sagt det skal gjøres ved salg. Det kan hende selger synes det er enklere å sette alt inn i én overføring. Får du det i kontrakt så burde du være sikret.

Om selger likevel viser seg å være en uærlig pikk og ikke betaler ned, men drar på en tomåneder til Hawaii, så har du i det minste svart på hvitt betingelsene med selgers underskrift og av samme grunn en god sak. :)

 

Edit: @e30_joakim det stemmer med brreg, jeg trodde i første innlegg at det var hele heftelsen som skulle slettes før salg, men det var kun differansen og da utgår brreg :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stoltbmwelsker skrev:

Men er litt verre når rest lån er mer enn vi skal betale for bilen :) 

Hvordan vet du det? Tallet på brreg.no viser ikke restlån.

Med tilfelle at restheftelse er høyere en salgssum, så inngår man avtale med banken som har heftelsen. Så ser de til at det resterende fra f.eks selger kommer inn før du innbetaler kjøpesum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Hvordan vet du det? Tallet på brreg.no viser ikke restlån.

Med tilfelle at restheftelse er høyere en salgssum, så inngår man avtale med banken som har heftelsen. Så ser de til at det resterende fra f.eks selger kommer inn før du innbetaler kjøpesum.

Har snakket med han. Bilen kjøpes med motorproblem som jeg kan fikse langt billigere enn han får det for. Restlånet er på 100 ish, mens jeg skal betale 50k for bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selger til å få sin bank til å sende meg bekreftelse på at han hadde betalt inn det han skulle, før jeg overførte pengene direkte  til selgers bank.Saldoen ble da kjøpesummen som jeg betalte for bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...