Gå til innhold

E61 bruksbil


GlennF11
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har vært medlem her siden jeg fikk min første Bmw for noen år siden. En E46 318 Touring. Den hadde jeg kun i 1,5 år da den stod med på verksted enn den var i bruk. Hadde de 3 neste årene en Mercedes w202 96 modell som bare gikk og gikk. Har nå for ca en mnd siden kjøpt min andre Bmw. Det er en E61 520 DAT 2006 modell. Hadde kikket en stund etter bil og fant ut at jeg måtte ha M-sport eksteriør. Etter ca 2 måneder med leting fant jeg bilen jeg ville ha. Bilen var godt vedlikehold, ingen rust og km stand på 129.000. Eieren fortalte at den gikk altfor bra til å være 520 men visste ikke nøyaktig hva den var god for. Eieren før det som importerte den til Norge hadde bare brukt den som pendlerbil, men opplyste ikke om den var chippet. Jeg for min del har ikke hatt mer en 124 hester og det var i Mercedesen så jeg var fornøyd =) 

Da jeg kikket på bilen var det meste i orden. Panorama taket var i orden, dreneringen var fikset, kabelbrudd i bakluka var fikset og forsterket. Det var tatt service på motor og automatkasse med olje, filter osv. Han hadde byttet glødeplugger og gløderele. Samtidig hadde han montert M-sport eksteriør og dette var nylakkert. Han tok å lakkerte panseret samtidig =) Høyre hjullager foran var byttet. Dette ble gjort på senhøsten og jeg tok over bilen 11 Januar. 

Ellers har bilen panorama tak, skinnseter, navipro, nightvision, HUD, elektrisk bakluke og comfort access som trekker opp. 

Det som var minus med bilen var EU kontroll vært nært forestående. Ryddig kar som det var sa at bilen er strøken og går rett igjennom EU kontrollen. Men han forstod skepsisen å bestilte time hos BMW for sjekk, på hans regning. Som sagt så gikk sjekken fint. De gikk også over kompressor og belgene og så til at alt var i orden der. De sa at hjullageret på venstre side var litt slakk i. Dette fikset selger for meg. De tok også å så etter feilkoder og der var det ingenting. Fult service hefte fra merkeverksted var det også. 

Jeg kan ikke skru noe særlig. Jeg har heller ikke plass eller verktøy til å drive med det. Tanken bak tråden er vel å vise frem og ta del i forumet litt mer enn før. Har jo lest igjennom uttallige E60/61 tråder og folk skriver som regel at det er for få av dem =) Mitt inntrykk er at folk her inne sitter på mye kunnskap og er veldig flinke så jeg har lært veldig mye av å lese det dere skriver. 

Bilen: 

 

BMW.jpg

_24341431.jpg

_34071325.jpg

_134041885.jpg

_248957164.jpg

_591211323.jpg

_767174073.jpg

_994555026.jpg

_1073658903.jpg

_1094014136.jpg

_1243340189.jpg

_1260646887.jpg

_1335074533.jpg

_1367589294.jpg

_1396215400.jpg

_1450495359.jpg

_1798490761.jpg

_1823296531.jpg

_1892550482.jpg

_2108527158.jpg

_2112214337.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer: 

Bilen skal bytte bremsevæske i April. Da skal jeg samtidig bytte viftereima som lager den klassiske lyden når det er kaldt. Dette blir gjort etter EU kontrollen som er i April i tilfelle det dukker opp noe mer. 

Ellers så skal jeg gjøre følgende. 

  • Sote rutene
  • Skifte farge på chrome listene rundt vinduene (plasti dip?) matt svart (skal prøve selv) 
  • Fikse PDC da den tuller noen ganger (skal prøve selv :P) 
  • Svarte N merker på skilt
  • Led pærer i grøft og hvite AE pærer. 
  • Nye felger etterhvert (style 172) 
  • Kanskje litt senk, men må se hvor høy den blir med nye felger. Nå har jeg 18" men blir vel 19" da disse jeg har ser litt pinglete ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott e61.

Denne så ut til å være et flott eksemplar med utstyr osv.

Som e61 fantast,setter jeg jo stor pris på tråder som dette .

Så her må du ikke være beskjeden på oppdateringer .

Bimmers er en bra plass og lærerrikt på alle måter.:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk =) 

Hittil er jeg strålende fornøyd og utrolig god å kjøre. Den blir brukt til pendling så det går fort 50 mil i uka i denne. 

Ja absolutt det er mye å lære. For min del som ikke kan så mye har jeg lest meg opp på masse jeg må se opp for og ting jeg kan prøve på selv =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil det der. Det er ikke original M-sport, men det spiller ikke allverdens rolle på en såpass gammel bil som jo E6X begynner å bli. Det er en fordel å kunne skru litt selv på biler som bikker 10 år, men ikke noe must. Sett bort fra bakluken, nivåregulering og panoramatak er ikke E61 noe umulig bil å eie.

 

Sjekk historisk servicefrekvens i serviceheftet, og hør regelmessig etter raslelyd fra registeret. De motorene der kan oppleve registerhavari, alt etter årganger. (Husker ikke detaljene, men ligger mye om dette på forumet. Søk på M47 + register).

 

Og som du er inne på: Kjekt å lese tråder om fine dagligbiler også. det er slikt som gjør forumet levende og interessant. Jeg er en av de som bare venter på at andre skal legge ut, "for jeg har jo ingen spennende bil selv". Tenker alle slik blir det fort dødt.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, *MrB* skrev:

Fin bil det der. Det er ikke original M-sport, men det spiller ikke allverdens rolle på en såpass gammel bil som jo E6X begynner å bli. Det er en fordel å kunne skru litt selv på biler som bikker 10 år, men ikke noe must. Sett bort fra bakluken, nivåregulering og panoramatak er ikke E61 noe umulig bil å eie.

 

Sjekk historisk servicefrekvens i serviceheftet, og hør regelmessig etter raslelyd fra registeret. De motorene der kan oppleve registerhavari, alt etter årganger. (Husker ikke detaljene, men ligger mye om dette på forumet. Søk på M47 + register).

 

Og som du er inne på: Kjekt å lese tråder om fine dagligbiler også. det er slikt som gjør forumet levende og interessant. Jeg er en av de som bare venter på at andre skal legge ut, "for jeg har jo ingen spennende bil selv". Tenker alle slik blir det fort dødt.:lol:

M47 har ikke problemer, det er N47 - spesielt e90,husker ikke om faceliften av e60 har det samme problemet. 

 

Selv kjøpte jeg e61 uten panorama og med sekser av en grunn. Bilen går og går, og jeg har mindre grunn til bekymring over vann i bagasjerommet eller knust glasstak ;)

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det settes pris på slike tråder også :) helt enig! Det er veldig gøy å lese om hvordan folk tar vare på bilen sin i det daglige. 

 

ja det er nok en fordel å kunne skru selv. Men har heldigvis verksted på jobben som kan gjøre mye for kun en symbolsk sum + det er noe jeg tørr å prøve på selv :) 

og for min egen del trives jeg bedre med en god litt eldre BMW istedenfor å kjøpe noe nyere kjipere (mer fornuftig) bil. Da koser jeg meg ikke når jeg kjører. Sikkert noen som kjenner seg igjen. 

Ja jeg følger med og har lest meg opp på masse jeg må følge med på. Jeg er veldig til å lytte å lukte og sjekke ut hvis noe ikke er helt som det skal. Liker at ting er i orden:) 

Endret av GlennE61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også igjennom den «skjulte» menyen at du får driftsvarm bil! PDC kan være kun dårlig kontakt om den kommer og går. Frontfanger er kurant å ta av, og rense alle PDC pluggene. (Selv om du bare evt har feilkode på én) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GlennE61 skrev:

Så bra det settes pris på slike tråder også :) helt enig! Det er veldig gøy å lese om hvordan folk tar vare på bilen sin i det daglige. 

 

ja det er nok en fordel å kunne skru selv. Men har heldigvis verksted på jobben som kan gjøre mye for kun en symbolsk sum + det er noe jeg tørr å prøve på selv :) 

og for min egen del trives jeg bedre med en god litt eldre BMW istedenfor å kjøpe noe nyere kjipere (mer fornuftig) bil. Da koser jeg meg ikke når jeg kjører. Sikkert noen som kjenner seg igjen. 

Ja jeg følger med og har lest meg opp på masse jeg må følge med på. Jeg er veldig til å lytte å lukte og sjekke ut hvis noe ikke er helt som det skal. Liker at ting er i orden:) 

Jeg gikk fra gammelt rask (2000 E39 530d) til noe nyere og fornuftig  (2005 e61 525d), følte meg fornuftig nok :P Mtp trafikksikkerhet osv er disse bilene mer enn bra nok, men det er klart at vi ikke kjører rundt i Volvo 240 :P

Personlig er jeg midt på treet fornøyd etter mer enn ett år - altfor mye surr å justere ting med idrive (trykk på knappen for å justere vifta på e39), feks. Men å selge bilen med tap skjer ikke for min del, nå er markedet ræva på preface e6x :P

Men nok negativitet fra meg, får håpe DU blir fornøyd med bilen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.2.2018 at 11.10, johanngj skrev:

Sjekk også igjennom den «skjulte» menyen at du får driftsvarm bil! PDC kan være kun dårlig kontakt om den kommer og går. Frontfanger er kurant å ta av, og rense alle PDC pluggene. (Selv om du bare evt har feilkode på én) 

Hvilken skjult meny? Den vet jeg ikke om. Har ikke sjekka feilkodene når den ikke har funka, men nå har den funka i 2 uker =) Skal sjekke det ut når det blir varmere. Var 19,5 blå her om dagen :( 

 

On 26.2.2018 at 12.49, Shattered skrev:

Jeg gikk fra gammelt rask (2000 E39 530d) til noe nyere og fornuftig  (2005 e61 525d), følte meg fornuftig nok :P Mtp trafikksikkerhet osv er disse bilene mer enn bra nok, men det er klart at vi ikke kjører rundt i Volvo 240 :P

Personlig er jeg midt på treet fornøyd etter mer enn ett år - altfor mye surr å justere ting med idrive (trykk på knappen for å justere vifta på e39), feks. Men å selge bilen med tap skjer ikke for min del, nå er markedet ræva på preface e6x :P

Men nok negativitet fra meg, får håpe DU blir fornøyd med bilen din ;)

Neida, alle legger vekt på forskjellige ting. Jeg har aldri hatt en så "smart" bil så jeg har gått mange hakk opp, så er foreløpig strålende fornøyd =) 

 

On 26.2.2018 at 15.47, Mathiseen skrev:

Veldig pen bil du har kjøpt, så ut som gode planer du har for den også:-D

Takk! =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på e60 temperature hidden menu på YouTube. Da får du oppskriften på å få frem (midlertidig) kjølevannstemp i kjørecomputeren. Av en merkelig grunn er e60 ikke utstyrt med vanlig termometer, og du får heller ingen feilkoder om bilen durer rundt med 60 grader selv etter langkjøring. 

Om du aldri når skikkelig varm bil, så er EGR termostat en gjenganger på disse med M57 motor. Masse tråder og videoer om dette også.  

Endret av johanngj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 28.2.2018 at 23.30, johanngj skrev:

Søk på e60 temperature hidden menu på YouTube. Da får du oppskriften på å få frem (midlertidig) kjølevannstemp i kjørecomputeren. Av en merkelig grunn er e60 ikke utstyrt med vanlig termometer, og du får heller ingen feilkoder om bilen durer rundt med 60 grader selv etter langkjøring. 

Om du aldri når skikkelig varm bil, så er EGR termostat en gjenganger på disse med M47 motor. Masse tråder og videoer om dette også.  

Takk =) da skal jeg sjekke ut det. Supert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...