Gå til innhold

Nøkking girkasse BMW E39


Boble73s
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2002 BMW E39 520i med automat, gått 201000km. Har opplevd i det siste tidvis nøkking ved giring på lavt turtall fra 3 til 4 på rundt 60 km/t. Dette skjer bare av og til, og det skjer ikke ved giring på høyere turtall fra 3 til 4. 

Noen som har vært borti lignende? 

Feilkoden som ligger inne og kommer opp er «000031 transition jump».

Endret av Boble73s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bilen i 1 år og ca 12000km. Ser fra ikke ut som om den har blitt byttet olje eller flushet noen gang. 

Har tenkt tanken, men det koster like mye som ca 20% av bilens verdi. Og da er jeg der med å kjøre til det ryker, evt bytte kasse når så skjer. Kan være heldig at den holder ut en god stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan jo prøve å fylle på noe lurium i girkassen hvis du greier å krype under bilen. 

Har selv gode erfaringer med noen produkter ukrainske  Xado lager, bygger opp igjen noe av metallet som er slitt. Koster vel ca 300kr for en sprøyte med guffen fra Amazon. Du varmer opp bilen slik at oljen i girkassen er oppvarmet, og så skrur du ut fill-porten på girkassen og sprøyter det inn. Så kjører du bilen normalt i 100 mil uten å bytte girkasseoljen.

Er jo verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, IRN skrev:

Tja, du kan jo prøve å fylle på noe lurium i girkassen hvis du greier å krype under bilen. 

Har selv gode erfaringer med noen produkter ukrainske  Xado lager, bygger opp igjen noe av metallet som er slitt. Koster vel ca 300kr for en sprøyte med guffen fra Amazon. Du varmer opp bilen slik at oljen i girkassen er oppvarmet, og så skrur du ut fill-porten på girkassen og sprøyter det inn. Så kjører du bilen normalt i 100 mil uten å bytte girkasseoljen.

Er jo verdt å prøve.

Det har jeg lite tro på. Jeg ville ikke fylt på noe slikt på en ZF automatkasse. Kanskje det funker på russiske kasser men ikke ZF. Rett girolje er ekstremt viktig på disse. Om det er nøkking så er det en årsak til det og å spekulere hva det kan være er vanskelig. Jeg har en E39 fra 1997 med ZF automat. Den er ikke gått langt, 87000km men er likevel 22 år gammel med samme oljen. Den girer helt fint og jeg gjør ikke noe med oljen og følger i utgangspunktet BMW sin anbefaling om lifetime. ZF sin manual sier at kassen skal flushes med ny olje og filter hvert 10. år. Så om du opplever problemer ville jeg tatt diagnose først med rett diagnoseutstyr (helst BMW) så utelukket mekaniske problemer. Så ville jeg flushet kassen som koster ca 6000 inkl olje/filter og jobb. Ville ikke byttet eller fylt på olje selv på disse, det krever kompetanse og kunnskap med rett prosedyre hvor temperatur er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, quandt1960 skrev:

Det har jeg lite tro på. Jeg ville ikke fylt på noe slikt på en ZF automatkasse. Kanskje det funker på russiske kasser men ikke ZF. Rett girolje er ekstremt viktig på disse. Om det er nøkking så er det en årsak til det og å spekulere hva det kan være er vanskelig. Jeg har en E39 fra 1997 med ZF automat. Den er ikke gått langt, 87000km men er likevel 22 år gammel med samme oljen. Den girer helt fint og jeg gjør ikke noe med oljen og følger i utgangspunktet BMW sin anbefaling om lifetime. ZF sin manual sier at kassen skal flushes med ny olje og filter hvert 10. år. Så om du opplever problemer ville jeg tatt diagnose først med rett diagnoseutstyr (helst BMW) så utelukket mekaniske problemer. Så ville jeg flushet kassen som koster ca 6000 inkl olje/filter og jobb. Ville ikke byttet eller fylt på olje selv på disse, det krever kompetanse og kunnskap med rett prosedyre hvor temperatur er viktig.

Joda, er jo det som er den "riktige" måten å gjøre det på, men nå har jo fyren sagt at han ikke er villig til å bruke såpass med penger på å fikse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg i tilfelle ser for meg er å kjøpe et kit med olje og pakninger. Rengjør det jeg kommer til og bytter oljen. Som blir skrevet her er ikke det store kosten, ei heller jobben.

Flushing er ikke verdt det tenker jeg med denne bilen, får vel fatt i en brukt kasse som er gått mindre for den prisen. Da med mer arbeid. 

Er en bruktbil hvor jeg bare ønsker å holde hode over vannet og bytte det jeg må. Så lenge ikke kassen går i nødmodus er jeg heller ikke tvunget til å foreta meg noe. 

Håpte at noen andre hadde opplevd det samme og funnet en fiks på det. Holder uansett tråden oppdatert hvis det skulle utvikle seg eller jeg foretar meg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, da fikk jeg gul varsellampe på gir. Gikk i nødmodus. Fikk feilkodene «gang springer» og «gear monitoring 5». Jeg slettet feilkodene og kjørte i sport mode. Fungerte da uten feil. Nå satser jeg å bruke den som vanlig til mai da eu godkjenning er på trappene. Leser på nettet at noen har byttet olje og alt har da vært ok, mens andre har måttet bytte/overhale kassen.

Noen som har opplevd lignende feil?

Noen som vet hvilken og hvor mye olje som går på disse girkassene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.2.2018 at 3:26 PM, Boble73s said:

Håpte at noen andre hadde opplevd det samme og funnet en fiks på det. Holder uansett tråden oppdatert hvis det skulle utvikle seg eller jeg foretar meg noe.

Tja, jeg har noe lignende på min 528i. Vet ikke om det er helt det samme, men akkurat som om den shortshifter mellom 3-4 noen ganger ved lavt turtall og det merkes som nøkking. Det skjer aldri ved pådrag. Har blanket adaptations etc. så det er ikke det iallefall. Har ikke gjort noe oljebytte/flushing enda og vet ikke hvor gammel oljen er heller.Må ta ting i rekkefølge foran EU og se at det går greit. Uansett, hvis man flusher en kasse med mye kjørt gammel olje så er det nærmest garantert å bli problemer med sluring pga at mye av clutchbeleggene er slitt av og ligger i oljen. Det at partiklene ligger der enda er grunnen til at det ikke slurer. Ny olje gjør ting værre samt at kan få klogging i oljekanalene hvis flushingen ikke får ut alt. Du får kjøre en stund til og se om det blir værre eller ei og hvis ikke la gammelolja være. Den feilkoden du har har imidlertid ikke jeg. Har faktisk ingen for øyeblikket. Du får sjekke mer på nettet om den meldinga og se. Lykke til!

EDIT:

Opps..fikk du nødmodus mens jeg skrev meldinga her? Hmm...

Du kan jo få sjekket at nivået er korrekt på kassen først og deretter tappe av gammel/fylle på ny og et eksakt volum f.eks 1/3 av totalen og prøve det uten at det koster mer enn oljen og litt arbeid. Og etter litt kjøring gjøre det samme igjen. Da vil du jo kanskje merke om det begynner å slure eller ei.

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nødmodus for to dager siden. Stopoet bilen, slettet feilmeldiger og alt var som normalt. Er som du sier aldri under pådrag, og hender bare av og til, men når feilmeldingen kommer var det akkurat som om nøkkingen var hardere. Skal gjøre som du sier og få sjekket nivået og bytte ved å tappe av og fylle på. Men det skjer ikke før eu godkjenning i mai, får jeg sndre store ting er jeg redd den da ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Boble73s said:

 Men det skjer ikke før eu godkjenning i mai, får jeg sndre store ting er jeg redd den da ryker.

Samme her, EU resultatet kan jo bli noe helt annet enn man hadde tenkt seg :-). Jeg gleder meg til det blir varmere vær og jeg kan ta fatt på Airbagproblemet jeg har. Lodding inni airbagcomputeren samt overskriving av crashdata som ikke er pga bilkrasj er ikke dagligdags, men jeg tror jeg skal få det til. Vært gøy å få den igjennom uten skyhøye verksted regninger. Det er stort sett 2 ting utenom rust som får disse på dyngen og det er automatkollaps eller at katalysatorene tar kvelden. M52 og M54 katalysator patent er jo et mareritt å jobbe på samt galskap-priser. Man setter jo ikke inn brukte av dem pga jobben med demontering/montering av  disse. Da må man iallefall ha garanti for at de er lite brukt. Ok, litt på sia, men fortsatt god påske! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å høre. Får se hvordan ting går, bilen er og har vært gull utenom abs feil og servo-problem. Det ble ordnet rimelig og med stort sett diy’er og brukte deler. Artig når en får det til. 

Skal holde denne tråden oppdatert en eller andre veien, er nok en del i samme båten med dette problemet. Fortsatt god påske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tok jeg og resatte adaptions på girkassen med inpa. Kjørte en tur og ingen nye feilkoder eller lysende lamper. Har prøvd å trigge feilen både med kald og varm olje, ingenting. Altså ser det faktisk greit ut, men jeg forventer at det dukker opp igjen om kort tid. Uansett verdt for andre som sliter med det samme og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...