Gå til innhold

Julian_Sommers 1995 BMW E34 - SELGES


 Share

Anbefalte innlegg

20180429_205756banner.thumb.jpg.c9c7e599bf0b7dd304a5431da05c6796.jpg

(bilde oppdatert 29. April 2018)

 

Da MINIen ble for liten med tiden, var det på tide å oppgradere. Turen gikk fra Gjøvik til Molde denne gangen. Jeg, dama og chihuahuaen dro hjemmefra klokka 23:20 på kvelden og var fremme på Kviltorp Camping i Molde klokka 06:00. Fullstappet MINI Cooper S der, altså. Turen var dog morsom på nattestid uten trafikk eller andre hindringer.

Etter seks timers søvn kom selger med bilen til campingen. Den arktissilber-fargede tyskeren levde opp til forventningene og det var bare å glede seg til kjøreturen hjem. Veiene var gode, trafikken moderat og stemningen på topp. Det å kjøpe seg E34 er noe helt spesielt. Jeg husket ikke sist jeg følte meg som en unge før julaften, men jeg kjente definitivt igjen følelsen da jeg for første gang la øyne på denne 5-serien som rullet av samlebåndet 6. mars 1995. Den var ikke lenger noe prakteksemplar utvendig, men det var fortsatt kjærlighet ved første blikk.

Bilen er en 1995 modell BMW E34 520i med manuelt gir. Kilometerstanden er på 233.000 ærlige kilometer og interiøret bærer preg av godt stell.

Videre har interiøret sort standard skinn med varmeseter uten noen form for slitasje eller skavanker, sett bort i fra normal aldring. Lyspakken med leselys, samt lys over sminkespeil i solskjermer fungerer som det skal, i likhet med alle andre lys inni og utenpå bilen. Bilen har ikke A/C, men til gjengjeld elektrisk takluke. Listverket i mørkt treverk gir interiøret en kirsebær på toppen av kremen.

Under skal bilen være tilnærmet fri for rust, selvom jeg enda har tilgode å ta av kanalskjørt for inspeksjon. Jeg har tidligere blitt både svært positivt og svært negativt overrasket ved slike inspeksjoner. Viser det seg at rusten har funnet seg godt til rette, blir det sandblåsing og full behandling av kanaler.

Bilen har forholdsvis ny klutsj, nytt innsats sports-luftfilter, ny vannpumpe, nye foringer i forstilling og mye annet nytt. Supersport effektanlegg som sørger for at man hører rekkesekseren på en behagelig måte. Eibach senkefjærer som holder bilen litt stødigere rundt svingene, uten å ødelegge de herlige kjøreegenskapene man bare får i en E34.

 

Førsteprioritet planer:

  • Finne ut av feil som gjør at bilen "turtallsperrer" på rundt 4000rpm og er tungstartet GJORT
  • Bytte spylervæskepumpe GJORT
  • Bytte toppdekselpakning GJORT
  • Originale baklykter GJORT
  • Original grill/nyrer GJORT
  • Fjerne leppe under frontfanger GJORT

 

Videre planer:

  • M-parallel eller andre tidsriktige som sommerhjul Originale E34 M5 M Parallel (style 37) montert
  • Bygge om til sorte frontlykter GJORT
  • KW coilovers BESTILT
  • Lakkere krom-lister og nyrer sorte PÅBEGYNT
  • Stereo (originalt utseende skal beholdes) GJORT
  • Bygge om til V8-frontfanger GJORT
  • Utvendig lakkering i originalfarge (VURDERES)
  • Bygge om til 525i 'det fornuftige valget' eller 540i 'det morsomme valget' (VURDERES)

 

 

 

_2027570604.thumb.jpg.0dce24e296be4bb97cee9f4edf426140.jpg

20180225_201018.thumb.jpg.a59ef276cebcf4579664768270846e01.jpg

20180225_200627.thumb.jpg.d5368ebafe420205ce8066df4a2ef861.jpg

20180225_200236.thumb.jpg.6537b2e724165f169a7d4bf137d16e94.jpg

20180225_200802.thumb.jpg.1ec5347e911342921ce80b319167fc8e.jpg

 

20180225_194223.thumb.jpg.ad08d0eec6bc7754331c2669c0ebbac8.jpg

20180225_194123.thumb.jpg.de82d4c5c1b73884fb5d57860850de3f.jpg

20180225_194012.thumb.jpg.ea9f8c2b841ae7fc77614555849c72fb.jpg

 

 

 

 

Endret av Julian_Sommer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gromme tilbakemeldinger :) Har bestilt short shift og nye DELRIN-foringer til giroverføring nå, så girskiftene foregår slik jeg ønsker :) Som skrevet i førstepost skal jeg beholde original girkule og pose på girspak, så dette vil ikke påvirke utseendet.

Short shiften er fra eBay, og av samme type som jeg hadde på min E36 (uten at det sier dere noe). Var utrolig fornøyd med denne (girspaken altså, ikke bilen, det ble et kortvarig forhold), til tross for en svært simpel løsning (gjenspeiles i prisen). Etter min smak er det akkurat slik en giroverføring skal føles. Legger ved link, så får dere enten la dere selv bli inspirert, eller i verste fall humre litt av meg.

SHORT SHIFT

FREMRE DELRIN-FORING GIROVERFØRING

BAKRE DELRIN-FORING GIROVERFØRING

 

Endret av Julian_Sommer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har original grillramme til bredfront, samt nyrer, å selge? Eller som vil bytte med meg. På min sitter det grillramme med sorte nyrer fra GS (se øverste bilde i førstepost).

 

Har bestilt ny list til bakdøra på passasjerside i dag, samt "kryss" for å bygge om til sorte frontlykter. Mer om dette når delene ankommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil - har veldig sansen for facelift i arktissilber-fargen. Var bokstavelig talt på vei ut døra for å hente en identisk bil (utenom automat) i 2015, men selger stoppet å svare på sms eller telefon etter at avtale var inngått. Dessverre ble den levert til vraking i 2017. Det fine med disse 1994/1995-modellene er at en god del av de var velutstyrte executive-utgaver. Veldig kjekt å slippe ettermontering av skinn etc.  Gleder meg til å se bilder med noen snasne sommerfelger - stemmer for BBS RC090!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte tilbakemeldinger. Driver fortsatt og finner ut av hvorfor bilen er tungstartet (nå går den helt fint ellers, kun oppstarten som er problem nå). Så fort jeg finner ut av dette, begynner oppgraderingene mot sommeren for fullt :)

Endret av Julian_Sommer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være god hjelp fra "BMW E34 Norge" på Facebook, ble bilen i orden igjen i dag. Viste seg at det manglet jording i et par kabler til hjernen, så jeg måtte legge opp nye jordinger. Pin 15 og 55 (og muligens 40, den ble ihvertfall med) i hjerne-kontakta.

Så nå kan jeg ikke annet enn å smile, og selvsagt kjøre - MASSE! Nå kommer det til å skje langt mer spennende ting med bilen fremover, som jeg er kvitt dette problemet. Bilen har vært slik siden i sommer da forrige eier bytta motor, og dette var også grunnen til at han ga opp og solgte den. Så ikke bare har jeg lært masse av all feilsøkingen, men jeg hadde ikke hatt denne bilen hvis det ikke hadde vært for feilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...