Gå til innhold

E46 320D 2004 DDE/Gløding?


Lordstian
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, har gravd og googla til hodet mitt er helt på styr uten at jeg har funnet en løsning. Rundt 1-1,5mnd tilbake så byttet jeg motor i min 320D. Bilen startet fint men gikk litt dårlig (noe jeg etterhvert antok var det bmw kyndige folk kaller "limp mode") men startet fint uansett. Kom ut 3. dagen etter bytte og da ville den absolutt ikke starte. Det var begynt å bli kaldt så antok at det var dårlige glødeplugger eller styreenhet så byttet alle 4 pluggene + styreenheten som sitter under innsuget/på siden av motorfeste uten å få resultater av dette.
Etter dette googlet jeg lampa som kom opp i dashbordet, gul DDE lampe med det som ser ut som en tråd(?) over seg og kom frem til at noe var galt med diesel systemet i.e. pumpe/filter/fuelrail/dyse etc. På dette tidspunktet begynner det å bli dyrt å bytte ut deler og håpe at det fikser feilen så bestilte diagnoseverktøy som kom tidligere i dag og har fått disse feilkodene nå og håpte at noen kloke bmw guruer her inne kan hjelpe med å identifisere feilen(e)? Legger ved bilder.

4501 Exhaust-gas recirculation
40e0 Generator
4212 Glow plug, cylinder 1
4232 Glow plug, cylinder 3
4332 Rail-pressure control valve
4222 Glow plug, cylinder 2
4203 Glow control unit
3e90 Speed sensor, crankshaft
3f01 Charge-air pressure sensor
4640 Rail-pressure plausibility pressure-controlled

Noen er jo ganske åpenbare, glødeplugger/styring. Må dette kodes etter bytte eller kan det være rele eller liknende som utgjør feilen?
Begynner å gå tom for ideer så setter veldig pris på all hjelp jeg kan få her.

Diagnose 1.jpg

Diagnose 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Okay, alle som opplever liknende symptomer, vær veldig nøye å sjekk alt av vakuumslanger. Etter å ha byttet dieselfilter, fødepumpe/matepumpe, glødeplugger, styreenhet til glødepluggene, veivsensor, innsug, rengjort EGR og utført diverse tester på dyser så la jeg merke til at vakuumslange til EGR ikke satt på vakuumklokka. Satt den på igjen, slettet feilkoder og vips så startet bilen. 

Har forøvrig nytt problem, i form av at instrumentet døde helt uten videre. Har sjekket sikringene, koblet av og på batteri og liknende som internett anbefaler å prøve. Det som gjenstår er enten at en chip i selve instrumentet er slått ut eller GM5 modul er fucky som jeg er klar over.Fikk noen feilkoder men glemte å ta bilde av det. Noen som har noen tips? 

Endret av Lordstian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet ikke jeg hva som er/var galt. Det var ingen tegn til at den ville fyre før den ble koblet på. Feilkode på EGR forsvant (etter jeg slettet riktig nok) for godt etter slangen ble satt på igjen og bilen starter umiddelbart etter dette. Men virker som bilen går i nødmodus/limp mode(samme ting?) ettersom den mangler alt av drag ifra 1100rpm og oppover. Lar bavaria ta over nå, er lei av å feilsøke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feilkodene som gjør at du ikke fikk start var sannsynligvis flere feil. For både 4640 og 4332 vil resultere i ingen start.

Ellers er det mulig du har et felles feil punkt, uten at jeg vet hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...