Gå til innhold

Den rette felg/dekkdimensjon


petersiket
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg er på leit etter nye sommarfelger så eg lure på om noken som kunne hjelpe meg med å finne den rette med tanke på dimensjoner, innpress, nav, osv.

Eg har ein BMW 316d 2010 https://regnr.info/UR83933 

Eg er veldig glad i Japan Racing felger og deretter har eg tenkt å kjøpe JR11 felger men eg er litt usikker på størrelser. Akkurat no så eg har orginale 18` felger med dekk på 225/40R18. Eg trur ikkje at det blir nødvendig med større felger enn 18 når det gjelder ein så liten bil, eller er det innafor med 19 og? Det eg har lyst å oppnå er at felgene stikker litt lenger ut uten at eg har spacer og kanskje kunne ha hatt litt breiare dekk også. 

Info om JR felgene: 

JR11 Diameter: 18 Dybde: 10.5 Innpress: 22 Nav.hull: 74.1 Boltsirkel: 5x 120 

Så, det eg lurer på er:

Kan eg ha felger med innpress på 22 når i vognkorta står min. innpress på 31 eller vil det skape problemer?

Kor mykje større dekk kan eg ha på uten at det blir for stort, vil helst ha det frå kant til kant.

Kan det skape noke problemer med vegvesen at eg bruka dekk eller felger som er ikkje i samsvar med det som står i vognkortet?

Er det mulighet for å senke bilen dersom innpress på 22 er innafor, uten at hjulet kjem i kontakt med skjerm eller bremsene osv. ?

 

Håpa noken kan hjelpe meg. :)

mvh. Peter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du må holde deg innafor 5% endring av original omkrets som står i vognkortet. Dette kan du regne ut selv, eller bare søke tire calculator på google og så mate inn originale dekk og det du skal bytte til. 

Du har lov å endre ET med 7,5mm på hver side. Totalt 15mm. Så har du ET20 felg originalt, kan du benytte enten ET12,5 eller 27,5 lovlig. 

Skal du ha felgen lengre ut, men beholde samme bredde så må innpresset lengre ned. Du må tenke både på innpress og bredde på felg, for begge virker litt på samme måten alt ettersom. 

E90 er derimot en bil som begynner å dra på åra, så dette er prøvd før :) Under har du bra med lesemateriale: 

https://www.google.no/search?q=site%3Abimmers.no+E90+felger&oq=site%3Abimmers.no+E90+felger&aqs=chrome..69i57j69i58.5943j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

https://www.google.no/search?q=site%3Abimmers.no+E90+Japan+racing&oq=site%3Abimmers.no+E90+Japan+racing&aqs=chrome..69i57j69i58.3863j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

I vognkortet står ET 31 bak og framme og, så eg rekna med at å ha innpress på 25 er vel ikkje innafor, kunne kanskje ha tenkt å bruke dekk på 235/245 om det går men då kan ikkje eg har mindre innpress enn 30? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31-25=6 så et 25 er innenfor lovlig endring. Kan som Hsd sa lov å endre 7,5per side.

Også som Hsd skriver har du lovlig lov å endre rulleomkrets med 5% så feks. org. dim er 205/55/16, og du putter på 235/40/18 blir det en endring på 2,02% og vil være innafor.For å regne rulleomkrets kan du se litt her inne http://www.dekkalkulator.com/ og ta utgangspungt i det som står i vognkortet ang. hva som er lovlig, men om du senker, så er det plass til mindre dekk... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med endring av rullediameter kan også diskuteres litt.

Leser man i veiledningen for EU-kontroll er et av punktene at dekkdimensjon skal stå i vognkort, i instruksjonsbok, i dørterskler e.l. Altså har man en dekkdimensjon som ikke står noe sted på bilen kan man risikere at bilen ikke blir EU-godkjent (de fleste verksteder bryr seg ikke riktignok), til tross for at den er innenfor 5%.

Likevel er det jo fortsatt slik at en endring innenfor 5% er lovlig i følge SVV, men skal man være sikker på at dette ikke skal bli et problem på en EU-kontroll bør man derfor få skrevet inn dimensjonen i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange SVV stasjoner skriver ikke ikke inn alternative dimensjoner så lenge dem er innenfor 5% da det er unødvendig. SVV er over vanlige bilverksteder, så dette er ikke noe problem :) Aldri opplevd det som noe problem heller, skulle dem påpeke det er det bare å be de kontakte SVV så de får lært seg hvordan det skal behandles. 

Mulig dem har glemt seg i de nye PKK reglene, men i ett skriv fra 2011 eg fant så står det veldig tydelig at det skal tillates dersom det foreligger dokumentasjon, eller at det er innenfor 5% og andre regler som ET, fri fjøringsveg og lik dekkdim forran og bak. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vongkortet står at det standard str. på dekk er 205 men både vinter or sommerdekkane er på 225, eg har eigd bilen i to år og no i mars blir den første eukontroll i mitt eie, men felgene eg har no er vanlig bmw felger så eg rekna med at bilen var godkjent med dei i alle år. 

Så ut i frå det dokke sa, så eg kan ha felger med innpress på 26? Dybe 9,5? Ka med dekkdimensjon? Burde eg å beholde 225 som no eller eg kan ha eit hakk større eller to hakk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, hsd skrev:

Veldig mange SVV stasjoner skriver ikke ikke inn alternative dimensjoner så lenge dem er innenfor 5% da det er unødvendig. SVV er over vanlige bilverksteder, så dette er ikke noe problem :) Aldri opplevd det som noe problem heller, skulle dem påpeke det er det bare å be de kontakte SVV så de får lært seg hvordan det skal behandles. 

Mulig dem har glemt seg i de nye PKK reglene, men i ett skriv fra 2011 eg fant så står det veldig tydelig at det skal tillates dersom det foreligger dokumentasjon, eller at det er innenfor 5% og andre regler som ET, fri fjøringsveg og lik dekkdim forran og bak. 

Her er kontrollinstruksen. Fant bare høringsversjonen, men står det samme i den endelige. Om du ser på punkt 5.2.3 ser du at det ikke står noe om 5% her. Ettersom det er SVV som har utarbeidet dette tror jeg ikke man kommer noen vei her, og at innskriving av dimensjon i vognkortet vil være eneste løsning.

Som sagt så er dette ikke et problem vanligvis, men det har vært folk som ikke har bestått EU grunnet dette (var bl.a. en her inne).

8 timer siden, petersiket skrev:

Så ut i frå det dokke sa, så eg kan ha felger med innpress på 26? Dybe 9,5? Ka med dekkdimensjon? Burde eg å beholde 225 som no eller eg kan ha eit hakk større eller to hakk? 

Dekkdimensjon bør passe til felgens bredde. På 9,5" vil dette typisk være 265-295 et sted. Går man opp i bredde må man da også gå ned i profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har orginale bmw style 225 felger på min e91, med 8'' breie felger fremme med 235/35/19 å 9'' breie bak med 265/30/19 å har ingen problemer med klaring! Men ja er ganske lav profil på dekka. 

28576057_10155055871985213_2552317253752193024_o.jpg

Endret av Luxcy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...