Gå til innhold

Webasto varmer dårlig!! F11 2014 orignal webasto...


raimohan@online.no
 Share

Anbefalte innlegg

Min F11 2014 har montert webasto fra fabrikk. Jeg er ikke spesielt fornøyd med varmen den gir. Har hatt det samme i en 3'er med svært god varme i bilen. Men i 5'eren blir det nesten ikke mer enn lunkent etter 30 minutters bruk. Mest skremt over at den ikke klarte å fjerne isen fra øverste del av frontruta i 6-7 kuldegrader. Har hatt bilen inne til sjekk, og Bilia sier at alt er i orden jfr. testeren og verdiene de ulike komponenten skal ha. Klimaanlegget står på auto og 20 grader. Bør oppleves som varmt i kulda. Noen som har lignende erfaring og som kanskje også har et forslag til løsning?

Endret av raimohan@online.no
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei, har på min e39 opplevd det samme, forrige vinter måtte jeg kjøre Webasto 2x før frontruet ble isfri. Da hadde jeg også koblet til batterilader så jeg ikke drepte batteriet.

I dag var det -2,5 da var frontrute og sideruter blitt isfrie etter 30 min, men det var ikke mye lunk i kupeen 2 min etter at Webasto var ferdig. Så har bange anelser når det blir kaldere. Det jeg har gjort i år er å bytte varmeventil da jeg kjente kaldluft på den ene siden (førersiden) mens det fra andre siden kom varmluft, ble vamrluft begge sider etter det byttet.

Men med tanke på hvor kjølig det var i bilen etter 30 min med Webasto så har jeg ikke helt trua, kjølevann på motor var over det blå, så grei lunk der, men skulle gjerne hatt det litt vamere i kupeen slik at jeg får den isfri når den blir kaldere.

 

Hvis det er thermostat så vil man merke at motor ikke blir driftsvarm ved vanlig kjøring som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2019 den 16.31, raimohan@online.no skrev:

Det nærmer seg vinter igjen... Hørte du noe fra han som jobber på BMW??

Heisann, det gikk litt tid før jeg fikk til å teste - måtte ta en service og bytte batteri (var exhausted:) etter dette fikk jeg tatt en ista og feilmelding "supplementary coolant pump" eller secondary waterpump. han fra bmw mente at det var det som var feilen med min. Jeg får "blåsingen" men ikke varmen. Det var det siste jeg fikk fra han, han har nå byttet arb. sted. Så blir gjennom service veien fra nå av...pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg i utgangspunktet gjettet på vann/varme ventilen, usikker på pump, på min er det ikke pumpe på ventilen,  ser at det er en egen pumpe på F11, om det gjelder for de med Webasto er jeg usikker på. Men nå er nok F11 annerledes enn E39, ser at den har en ekstra vannpumpe. #16 på linken, ser at det er store forskjeller ift. E39, så er nok best å ikke stole for mye på mine erfaringer fra E39...

https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/64_1667/1/55804?steering=L&transmission=N

https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/64_1660/1/55804?steering=L&transmission=N

 

Men jeg får stadig feilmelding om at Auxilliary water pump har feil, men den pumpen finnesikke på min bil...

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, kan sikkert stemme. Men regner med at BMW har en policy om å skifte hele enheten og ikke bare en del (føles sånn noen ganger:) 

Uansett sondre, bra å høre på erfaringer og hva andre opplever. thumbs up.

Skal se om jeg får tatt turen til bavaria og få fiksa dette engang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hmmm... fortsatt dårlig varme i min bil. Bilia Hønefoss har sjekket dette to ganger, og sier at ingenting er feil. Bare at viftehastigheten er justert ned fra fabrikk for å spare strøm. Sliter med å godta et slikt svar, da Webastoen jeg hadde i 3 serien ga eksplosiv og god varme i hele bilen. Om det faktisk er slik at systemet i bilen er satt opp til å begrense temperatur og viftehastighet, vil da være mulig å "hacke" systemet? Er det en av forumets eminente som har peilingen, eventuelt erfaring med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en F11 2016 og er langt fra imponert over dieselvarmeren. Har ikke noe feil på min som jeg vet om, men den har ikke noe imponerende effekt. Nå er egentlig hele dieselvarmersystemet til BMW en stor vits, det er jo bare en kupévarmer. Den varmer ikke opp kjølevannet i motor slik som hos veldig mange andre bilmerker. Slik jeg har fått forklart det kun kretsen til varmeapparatet som påvirkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier. Hadde en 3 serie fra 2011. Varmet som bare det. Hadde da samme forventning til min 2014 5 serie. Men  nei da. Har du klaget til BMW over dårlig virkning? Her må det være noen innstillinger som kan justeres på. Men hvilke og hvordan?? Kanskje jeg må ta med bilen til et rent webasto verksted for kontroll? Alternativt monterer jeg inn full DEFA-pakke. Da kan den jo forvarmes når den står i garasjen også. Må innrømme at mine forventninger til BMW er noe  nedadgående. Opplevde kvaliteten på alle mine Citroener som bedre enn på BMW. Litt underlig siden BMW kjører veldig høyt på Premium. 

Endret av raimohan@online.no
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...