Gerttt

Gerttt's e34 530i vol2

Anbefalte innlegg

Velkommen til min prosjekttråd. 

Har hatt mange e36'er og har alltid holdt meg generelt til 3-serier. Godt å kunne endelig prøve noe nytt!
Hvorfor står det vol2 i tittelen? Grunnen til det er at dette prosjektet handler om to biler.

Jeg kjøpte i all hast en e34 530i (M60) etter å ha raset motoren i min Nissan S14. 
Planen var å skaffe en bil som var på skilter og hadde nok effekt for litt hjulspinn. 

28377572_10215620747449110_6970079855178153984_n.jpg?oh=3b70fa9a2f9c5e78f17ebfd6b35ac13e&oe=5B021A59

Den e34'n jeg kjøpte er en original 530i med M60B30 og manuell 5trinns kasse. 
Utstyrt med diffbrems fra fabrikken!
Understellet var sliten, orignal dempre og fjærer ga den en følelse av en veldig sliten bil. 
Men alt i alt meget god potensiale for en kul ''daily'' som spinner lett.
Meget god for rust også. Bestemte meg for å ikke bruke bilen på vinteren.

28379428_10215620747129102_1021401630249058304_n.jpg?oh=edcbfb099006108ceac6483346a93534&oe=5B118854

Olje i girkasse og diffen ble skiftet. Jon som hadde overhalt hele forstillingen sin hadde noen brukte bærearmer og slikt liggende.
Forstillingen var veldig sliten og for å spare litt penger brukte jeg Jon sin gamle forstilling. 

Etter å ha kjøpt to biler ganske kjapt gjorde det noe vanskelig for lommeboken. (S14 og 530)
TA-Technix dempere og fjærer ble kjøpt som da senket 60/40. 
Bilen ble mye mye bedre, bare at den dårlige kvaliteten var veldig kjennbart. 
Hadde også M5 felger liggende. 

28379666_10215620748009124_2268352063593250816_n.jpg?oh=6cf27118b4bbb4dede65481668e55ab6&oe=5B01CE97

Bare en uke eller to senere sendte jeg en stor bestilling til Koed. 
M60B40 motor fra E32
Slipesett til motor
ny klutch
plugger
olje og drivstoff filter
utvendig lister til alle dørene
og masse annet småtteri som jeg ikke husker lenger. 

28377461_10215620748289131_4341166111719424000_n.jpg?oh=d3af9884bb2eaa37169aa14dc6383615&oe=5B08BDC6   28576743_10215620748489136_815486235060469760_n.jpg?oh=03da5b132f8933241188a156a9a94546&oe=5B4B0092

Rett etter at motoren og alt av deler hadde kommet frem skjedde det en stygg ulykke i Opera tunnelen i Oslo. 
En varebil og en Honda Suv bak meg følgte ikke med i trafikken. Jeg stod helt stille når Honda'en bak meg bremset hardt.
Han traff litt av bak fangeren, liten skade. Mens han med varebilen bremset aldri og traff Honda'en i ca. 80kmh.
Jeg traff bilen foran meg pga. varebilen. Jeg stod helt stille da det var mye kø, rett før avkjøringen til Ryen. 

28577889_10215620748809144_1233800746722394112_n.jpg?oh=17dfd2d120c670ec5b86b49e097827c7&oe=5AFFEFFC

 

 28378413_10215620748969148_841637994573070336_n.jpg?oh=681955de9cc708a5064433d8fbed1187&oe=5B095DCA

Det gikk bra med alle involverte. Ingen store personskader. Bilen hadde for store skader for å kunne reddes. Skjermene bak hadde bøyd seg utover.
Bakdørene kunne ikke åpnes. Ingen lekkasjer, drivstofftanken var også hel men veldig bøyd. 

Alt jeg hadde igjen var en VW Caddy, Nissan S14 med ødelagt motor og nå en e34 jeg hadde kjøpt knapt for 1mnd. siden. 
Og ikke minst alle delene som nylig hadde ankommet fra Koed.

Jeg og Jon brukte masse tid på 530'n. Jobbet litt og litt hver kveld. Alt jobben var bortkastet og motivasjonen mistet. 

 28576207_10215620749089151_6414393013576925184_n.jpg?oh=71238d50f49ab59b561d8dc24d6b033b&oe=5B411CE6     28378705_10215620749289156_7534483324316680192_n.jpg?oh=5a8e5476ad86adec4a44ecc9b57dc1ef&oe=5B0BEFCD     28378726_10215620749969173_1400279344177217536_n.jpg?oh=4c9968a89f21ab9d760755db2d3da753&oe=5B0F5714

Vi begynte med å rengjøre motoren (b40) 
Begynte også å lete etter ny e34. Tanken om å bare selge alt var for kjedelig. 
Det tok 8 uker før jeg fikk forsikrings oppgjøret og selve ''vrakbilen'' tilbake igjen. 

28660501_10215620760009424_7227142615735468032_n.jpg?oh=8b59a6cfd837e0432b31944b8fde9eda&oe=5B3EFD2E

28379442_10215621033936272_8758607230548312064_n.jpg?oh=165654593e1d2f217e8658037c923347&oe=5B4CEC4C

Vi begynte med å demontere alle delene. Tanken var å ta vare på alt som hadde noe verdi eller var vanskelig å få tak i. 
Den bilen var så god for rust. Se på gulvet!

28378850_10215620762329482_7905418333749510144_n.jpg?oh=64ae3730612826f8ff3702ae6c448cd6&oe=5B12397A

28471227_10215620762649490_5551113073936302080_n.jpg?oh=5e731bde02978687dfd2be3c34b5d5a8&oe=5B0967C8

28467909_10215620762769493_1061169793299644416_n.jpg?oh=2901ebdfeca6338c03228f6eb5983632&oe=5B12E345

For å oppsummere. Vi brukte en hel vinter på S14, den døde etter en drøy måned. Motoren var sliten da jeg kjøpte den. E34'n (vrakbilen), måtte vrakes etter en drøy måned. 
Jeg måtte bare innrømme til meg selv at denne sommeren blir det ikke noe sommerbil. 

En kompis av meg hadde en E34 530iA touring som hadde stått stille i ca. 3år. Bilen manglet motor da Jon lånte den for sitt eget prosjekt. 
Bilen er også Tysk registrert. Det er lite rust på den og forrige eier i Tyskland hadde tatt godt vare på bilen sin.

I den situasjonen jeg var i burde jeg egentlig holdt meg langt unna fra en uregistrert bil uten motor.

 28467885_10215620758049375_7061039780674404352_n.jpg?oh=833488c74108fa5b56cc70f0a11d7ed4&oe=5B4E17D6

28378777_10215620758329382_1941208008134492160_n.jpg?oh=20ec4ca7f8b6fbc52d00ac5c4c7e54b7&oe=5B4802E9

28280021_10215620784650040_6879654056109801472_n.jpg?oh=9177db42ac4cea1725d633fdd808b0f8&oe=5B3FD158

28377492_10215620785730067_3439572203350261760_n.jpg?oh=ffac92096f97ee039f0472c5745b8ec3&oe=5B4A7312

Vi begynte med å rengjøre bilen. Den hadde stått lenge og trengte en del pleie. 
Første planen var å bestille time og vise bilen. 
Lang historie kort. Jeg ønsket å bygge om bilen med b40 motor og manuell drivverk.

Man kan ikke ombygge eller søke før bilen er registrert i det Norske systemet. 
Bilen ble vist som rullende karosseri på Drøbak trafikkstasjon.

28378010_10215620786650090_3781040752130260992_n.jpg?oh=0258202e8ebbd1874d7e9a2cdbaa75fc&oe=5B13650C

Trafikkstasjonen i Drøbak var ikke samarbeidsvillige, heldigvis hadde jeg mye kontakt med Risløkka som veiledet meg.
Drøbak tok kontakt med Risløkka for å bekrefte saken da dem aldri hadde gjort det før på den måten.
Etter å ha mottatt papirene mine kunne jeg begynne med å skrive søknad om ombygging.  

28378559_10215620786770093_5428294605751713792_n.jpg?oh=80fce47e327beb0e7164b51947c6f42c&oe=5B140FF9

Motoren begynte å komme seg bra også. Topp dekslene sandblåste vi og spraylakkerte dem svarte.
Alle boltene ble galvanisert og eksosmanifolden fikk seg bandasje. Alt av pakninger og slikt ble byttet ut fra slipesettet.

28471530_10215620752529237_8854105519137226752_n.jpg?oh=7379eb80f6c816ebb5844361597330e4&oe=5B0B5CBC

28577471_10215620792290231_1980750702581907456_n.jpg?oh=0faab13a324aeb2ecc912ab73c728719&oe=5B0D09BD

Ny vannpumpe, reim og løpehjul. 

28468186_10215620792490236_2195408958968037376_n.jpg?oh=3bf368d94f4a86cc604ad1cbc9ed257d&oe=5B02A426

 

Jeg kjøpte en helt ny original klutch til bilen. B40'n har en noe større klutch enn b30 og hørt at den kan bli fort slitt ved bruk.  
For å slippe å tenkte på klutch oppsettet senere kjøpte jeg letta svinghjul og sinter 4-puck.
Hvis den originale skulle bli fort slitt så tåler dette her mye mer! Og ikke minst hard bruk. 
 

28661411_10215620785210054_7732097174787325952_n.jpg?oh=dac645dfbc299a21898916269560bae1&oe=5B433CEE

 

28684863_10215620793010249_8804514542542389248_n.jpg?oh=a8e062c2f6ca0dcded6fb3ca8a35e67d&oe=5B4C4EE3

Vi jobbet fort. Tanken var å vise bilen før vinteren kom. 
Etter å ha gått over hele bilen manglet vi bare understellet. Dette tok veldig lang tid og ventet egentlig pga. det for å kunne vise bilen. 
Alt av bærearmer ble nytt sammen med Powerflex Black Edition foringer. Og alt dette ble montert sammen med K-Sport coilovers. 

28377596_10215620796050325_8386115956895645696_n.jpg?oh=3b3d7049057ff93ed66afaf014037f0f&oe=5B0EC586

28472071_10215620796570338_1982354366060822528_n.jpg?oh=3beb73358ace04558cea64304a60f231&oe=5B08EDDE

Oransje blinklys ble kjøpt sammen med sorte DE lykter. 
Jon var snill nok til låne meg kule felger. Dekk måtte jeg kjøpe da det som var der var ubrukelig. 

28660905_10215620796810344_2104863746923954176_n.jpg?oh=ea5793af2d93e6065f987533a8081dbc&oe=5B057C46

28379283_10215620794850295_1361218454866100224_n.jpg?oh=0d57c648e752fca559c2251a5bfd4e27&oe=5B04E313      28471352_10215620795890321_5368636075491196928_n.jpg?oh=231a4b8333774e8c8ed966c069924975&oe=5B063230

Voila! Det er en god følelse å redde en bil. 

28467984_10215620797210354_1541160872850751488_n.jpg?oh=0a668b3be6eaf2b09f463877a91a1437&oe=5B16617F

Siste visning og nå er det bare vente på våren!

28472248_10215620798010374_3496802810073186304_n.jpg?oh=7a1dfe27a98475e1675245e06450430c&oe=5B101227

28379601_10215620799130402_6952028249366986752_n.jpg?oh=e07f9fd68bf50334cfe6a90f9a151127&oe=5B4B6633

Radiatoren som er i bruk kommer fra vrakbilen. Den er skadet men lekker ikke.
Den må byttes før våren kommer. 

Jeg tenkte å være lur å bestille noe på eBay. Det viste seg til å være den største tabben.

28468263_10215620800570438_7519068922914537472_n.jpg?oh=1c5180041e41e27853585be3c85db694&oe=5B4314FC

Mishimoto har vært snill nok og sponset meg med en komplett kjølesystem. Radiator, vifte, temp probe og mer.
#Mishimoto
Skal komme om et par uker.

28467713_10215620800410434_1521607703523229696_o.jpg?oh=55247c80d31e70cb19b24bfa24a8313b&oe=5B49A4D1

Engangsavgiften er betalt og skilter er hentet. Deilig!

28280069_10215621360904446_8512660760181080064_n.jpg?oh=47771aad908d7ea392e42816146ade7f&oe=5B436E99

Vi har nå begynt med å bygge eksos til den. Kattene og bakerste potta skal fjernes. Mellompotte ønsker jeg å beholde. 

28055958_10215620798970398_316579969213923328_n.jpg?oh=0b117aa1153504c1c7acf572c39d7224&oe=5B4513CE

Endret av Gerttt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger med her ! Ser veldig bra det du har gjort til nå :) har du en link til det svinghjul og clutch :)? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, Ole Steinehaugen skrev:

Såppas ja😅 

Er det store forskjeller på K-sport å KW? Hørt at di blir myke får banebruk?

 

Vel...hver gang noen lurer på hvor man får kjøpt coilovers til E34 har jeg anbefalt K-Sport. Det kommer alltid mange kommentarer om at KW er bedre osv. K-Sport er for stivt i følge dem som har KW. Hvis det stemmer så bør det passe bra for banebruk. Skal bilen brukes mye på bane så hadde jeg kanskje valgt å gå for coilovers som designet for banebruk. Da får du dessverre ikke noe TÜV. 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid 😃 Følger med her 👍

Artig med folk som legger store ressurser i bila sine.

Kommer ikke til å komme opp på slik nivå selv, hverken økonomisk eller kunnskapsmessig, men det er helt greit. Jeg blir uansett inspirert og motivert stort til å gjøre det beste ut av det jeg har selv 😃

Godt det gikk så bra som det gjorde i den stygge bilkrasjen 🙏

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive