Gå til innhold

BMW starter ikke, rar lyd ved start.


Torgrimmen
 Share

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, quandt1960 skrev:

Takk for innlegg Otis. Klar over at flere beskriver det slik, på engelske forum. Ikke sett det på tyske. Om det funker er det fantastisk. Men M52 er godt beskrevet i TIS med kjente problemer fra prod.start, dette er ikke en av de såvidt meg bekjent. Kjører selv med en M52B28 nå og har flere så kjenner disse relativt godt.

Om det funker så er det fantastisk det. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle fungert, kanskje det funker på ganske slitte motorer og kompresjonsringer? Aner ikke, interessant om det gjør det. 

Mange her inne på Bimmers også.

Men det som synes å være en fellesnevner er høy km stand. Den ene bilen jeg opplevde dette på var en 95 E36 med 300 000 km. Den andre en E39 med 370 000 km. Selv mistenker jeg slitte dyser som ikke klarer å holde igjen. Eller treghet i systemet som gjør at "litt" bensin blir sprøytet inn ved stopp av kaldstart system i drift.

Det som kjennetegner disse tilfellene er at det skjer i forbindelse med kaldstart og at motoren stoppes når kaldstart systemet fortsatt mater mye bensin.

 

Og det er nok mange feil som oppstår ute i felten som TIS ikke har fanget opp. Det er gjennom årene løst mange problemer som BMW verkstedene ikke har klart å løse her inne på Bimmers. Men det har skjedd et generasjonsskifte her inne... når du avviser såpass kategorisk kunnskap og erfaringer folk har opparbeidet seg så må man si i fra. 😉

Og til trådstarter:  husk at EWS feilen må fikses før det i det hele tatt er mulig å starte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er EWS-feil, vil da startmotor gå rundt, men ikke sende bensin/tenning? 

Ser på visse e39/e46 går ikke startmotor rundt engang om det er krøll med EWS.

Sjekk om det kommer strøm til bensinpumpe-sikringen. Om det ikke kommer strøm dit, så kan du prøve å sette en kabel mellom pinne 30 til pinne 87 på bensinpumpe-rele.  Jeg hadde dette problemet, riktignok på en eldre bmw 5 serie. Om bil da starter så har du mye mulig feil på rele eller kontakter til rele.

Verdt å sjekke.

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, MrBrum skrev:

Mange her inne på Bimmers også.

Men det som synes å være en fellesnevner er høy km stand. Den ene bilen jeg opplevde dette på var en 95 E36 med 300 000 km. Den andre en E39 med 370 000 km. Selv mistenker jeg slitte dyser som ikke klarer å holde igjen. Eller treghet i systemet som gjør at "litt" bensin blir sprøytet inn ved stopp av kaldstart system i drift.

Det som kjennetegner disse tilfellene er at det skjer i forbindelse med kaldstart og at motoren stoppes når kaldstart systemet fortsatt mater mye bensin.

 

Og det er nok mange feil som oppstår ute i felten som TIS ikke har fanget opp. Det er gjennom årene løst mange problemer som BMW verkstedene ikke har klart å løse her inne på Bimmers. Men det har skjedd et generasjonsskifte her inne... når du avviser såpass kategorisk kunnskap og erfaringer folk har opparbeidet seg så må man si i fra. 😉

Og til trådstarter:  husk at EWS feilen må fikses før det i det hele tatt er mulig å starte.

 

Avviser ikke, henger meg opp i at det er årsak til kompresjonsproblemer. Bilen min lukter og ekstremt mye bensin når den er kald og det er normal del av kaldstarten på disse, den drikker MYE drivstoff når den er kald. Med den km standen har også sylindervegger og stempelringer ofte gjort sitt og er slitt. Spesielt et problem i feks UK med en del mer svovel i drivstoffet enn det vi har i Norge. Derfor foreslo jeg en lekkasjetest for å nøyaktig pin pointe stedet i motoren den lekker. Er det som noen sier, her, at det er via stempelringer som følge av mangelfull oljelekkasje vil det boble litt i bunnpanna eller komme luft opp av oljepeilepinnehuset, helt avhengig av lekkasjeraten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Torgrimmen skrev:

Nå er det helt annen lyd, høres mer normalt ut. Men får ikke bensin tror jeg? Pumpa går.. er det på grunn av ews?

Ja rolling codes må resettes. Det kommer du ikke utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Øyvind.J skrev:

Om det er EWS-feil, vil da startmotor gå rundt, men ikke sende bensin/tenning? 

Ser på visse e39/e46 går ikke startmotor rundt engang om det er krøll med EWS.

Sjekk om det kommer strøm til bensinpumpe-sikringen. Om det ikke kommer strøm dit, så kan du prøve å sette en kabel mellom pinne 30 til pinne 87 på bensinpumpe-rele.  Jeg hadde dette problemet, riktignok på en eldre bmw 5 serie. Om bil da starter så har du mye mulig feil på rele eller kontakter til rele.

Verdt å sjekke.

 

Denne har EWS versjon III, om startsperren er aktivert vil ikke starteren engang gå rundt (Terminal 60), du vil bare høre en klikkelyd. Derfor trodde jeg tidlig i tråden at det kanskje kunne være rele til drivstoffpumpa. Satser på trådstarter finner ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Torgrimmen skrev:

Men pumpa er jo liv i.. Jeg får ikke gnist heller.

EWS. Om Scanner 1.4.0 kan gjøre jobben kjenner jeg ikke til med sikkerhet. Derfor tør jeg ikke gjette på noe. Men det er ikke synkronisering mellom EWS og DME som trengs. Der gjør man når man setter inn nye enheter. Det er resetting av rolling codes som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag med rolling codes, kan være en mulig årsak. Det kan ha skjedd hvis du har prøvd å ta på bilen mens EWS eller DME modulen enten var frakobla eller har dårlige ledninger. Da kan synkroniseringen kødde seg og du får ikke start. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette med INPA, tror du må ha DISplus. Jeg kan bare lese ut status med INPA.

 

image.thumb.png.afa2d1a42783253407c676eb00b0f16e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, quandt1960 skrev:

Godt forslag med rolling codes, kan være en mulig årsak. Det kan ha skjedd hvis du har prøvd å ta på bilen mens EWS eller DME modulen enten var frakobla eller har dårlige ledninger. Da kan synkroniseringen kødde seg og du får ikke start. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette med INPA, tror du må ha DISplus. Jeg kan bare lese ut status med INPA.

 

image.thumb.png.afa2d1a42783253407c676eb00b0f16e.png

Det kan gjøres med INPA og det vises i videoen over her. Har også gjort det på egen bil. Valg nr 2 i videoen som vises. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MrBrum skrev:

Det kan gjøres med INPA og det vises i videoen over her. Har også gjort det på egen bil. Valg nr 2 i videoen som vises. 😊

ok så bra, var ikke klar over det :) har heldigvis INPA, syns DIS var litt verre å fikse til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.3.2018 at 16.45, quandt1960 skrev:

Godt forslag med rolling codes, kan være en mulig årsak. Det kan ha skjedd hvis du har prøvd å ta på bilen mens EWS eller DME modulen enten var frakobla eller har dårlige ledninger. Da kan synkroniseringen kødde seg og du får ikke start. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette med INPA, tror du må ha DISplus. Jeg kan bare lese ut status med INPA.

 

image.thumb.png.afa2d1a42783253407c676eb00b0f16e.png

Peiling på om jeg får dette gjort med FOXWELL gt80 diagnose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...