Gå til innhold

Hvordan regenerere dpf på best mulig måte?


vegard89
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte meg en 2013mod f30 diesel her i fjord høst, med andre ord min første dieselbil. Har tidligere hatt bensin så har da ikke så god peiling på diesel når det kommer til dette med regenerering av dpf osv.
Når har bilen min bare gått 56000 km, men driver en del med småkjøring iblandt som ikke er så bra etter hva jeg har forstått, da dette kan føre til at dpf tetter seg fortere?

Hørt noe tidligere om at det og ta seg en litt lengere tur iblandt skal være bra for både bilen og partikkelfilter? 
Hvordan legger jeg merke til når bilen regenererer? Hvilken fart og gir burde man ligge i? 
Bilen er også chippet, hvis det har noe betydning.

Ble mye spørsmål her, men håper noen har noe tips og komme med :)


Mvh. Vegard

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på i den "hemmelige menyen" i instrumentpanelet vil du kunne gå inn der det står temperatur. På min F10 diesel så pleier "coolant temp" å gå ganske høyt opp ved regen av DPF (Sett så høyt som 98-100 grader).
Videre så vil også eksosen få en litt mer dypere lyd, mer bass = DPF regen. Kan også lukte svidd, dette er tydelig tegn på at DPF regenerere eller er ferdig med å regenerere. 
Så vidt jeg vet så er det obligatoriske gravet for at DPF regenerering skal starte er kjølevæske temperatur på:

1. Minst 75 grader

2. Et visst antall liter i tanken (tror det er snakk om kvart tank minst)

3. Fart på 60 km/t og høyere

En lenger tur er å anbefale, og det er ikke noe spesielt du trenger å gjøre enn å bare å ha disse faktorene til stedet. Har lest flere steder at det å kjøre i 60-70 med bilen dansende på rød-linja skal rense dpf, noe jeg mener er BS. Varme skapes av hvor mye gasspådrag du har og ikke hva slags turtall du ligger på etter min mening, så ikke hold bilen på rød-linja unødvendig. 

Håper dette var til hjelp, så får andre som er mer kloke på dette emnet korrigere om jeg har feil noe sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også å nevne at du må "bruke" gasspedalen konstant. Om du fjerner foten fra gassen, så vil ikke det blir sprøytet diesel inn, og det er slik bilen regenererer DPF. Ekstra dieselsprut - høyere eksostemperatur- DPF Regen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar M-ini95 :)

Da skal jeg ha dette i bakhodet. Det skader kanskje ikke og bruke bilen litt iblandt, da mener jeg det med og dra den ut litt på gira ? og ikke daukjøre det helt.

Ja min far hadde en e61 530d for god stund tilbake og der brummet det en del når den regenererte husker jeg, men var usikker på om du ville høre sånn bromming på f30/31

Jeg har hvert inne i den ”skjulte menyen” tidligere på bilen så da skal jeg prøve det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...