Gå til innhold

BME E46 318ci - Startproblemer


Erikkk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp hatt bila på verksted etter diagnose og skifta lambdasonde før og etter cat, hatt problem med at den går dårlig på tomgang, bila går helt fint no. Men den starte ikke. Har hatt problemet her en gang tidligere, men da starta den plutselig dagen etter igjen. Har prøvd med reservenøkkel også, låst bila og låst opp bila og deretter prøvd å start bila xx antall ganga, men starte fortsatt ikke. Har lagt til video som vedlegg for å vise problemet, med lyd.

BMW.MOV

Endret av Erikkk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, vegard89 said:

Spørs nok om bensinpumpen har takket for seg. 

Har testa litt. Bila har jo 2 bensinpumpa, 1 under bil og en under baksetet. Kommer ikke strøm på den bensinpumpa under baksetet(den står i bensintanken). Har målt og det er strøm på reléet etter sikringen(sikringan ligg inni hanskerommet). Testet med startgass, og da startet bilen men stoppet etter noen sekunder. Har prøvd å bytta plass på 2 reléet, men fortsatt ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feilsøkt en god del, og fant ut at det kommer litt strøm til den kontakten som går til pumpa. Den ene tappen på kontakten er sikkert strøm for å få pumpa til å gå, men er en med strøm på som går til tankmåleren, og den skal jo ha lite strøm for å virk. Når vi målte strøm så var det veldig lite strøm som kom igjennom. Kan det vær den strømmen jeg målte? Altså til tankmåleren og ikke til pumpa? Kan jeg også eventuelt koble kun pumpa direkte til strøm(batteriet i bilen?) for å se om den starter da? Eventuelt hvilken av lederne(de som kontakten skal kobles til) skal det være strøm på?
Her er det forresten 2 bilder. En av kontakten jeg har målt strøm, og en annen for der kontakten skal settes på. https://ibb.co/bRsFQH og https://ibb.co/ebGLsx :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har bilen gått?

Sjekk om slangeklemmen på toppen av bensinpumpen er original (sånn engangs-slangeklemme). Hvis det fortsatt sitter en original bensinpumpe der ville jeg brukt anledningen til å bytte pumpen. Bestilte selv Bosch-pumpe fra tysk ebay, får den for under 2000kr inkl frakt og moms.

De er kjent for å ta kvelden:

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=929501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 3/20/2018 at 12:31 PM, IRN said:

Hvor langt har bilen gått?

Sjekk om slangeklemmen på toppen av bensinpumpen er original (sånn engangs-slangeklemme). Hvis det fortsatt sitter en original bensinpumpe der ville jeg brukt anledningen til å bytte pumpen. Bestilte selv Bosch-pumpe fra tysk ebay, får den for under 2000kr inkl frakt og moms.

De er kjent for å ta kvelden:

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=929501

Har gått 190xxx. Har byttet pumpe og den funker OK nå. Eneste problemet er at etter 5 min kjøretid, så oppfører den seg rart på tomgang. Turtallet ruser seg opp til 2x, også går den ned til normalt igjen(0.5x), også etter 10-15 sek går den opp til 2x igjen, også ned til normalt igjen, og sånn holder den på.. Kan laste opp video om det trengs. Har byttet både bensinpumpe og lambdasonde. Tips hva som kan være problemet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville tro at det er enten et problem med luftmengdemåleren eller tomgangsregulatoren. Prøv å nappe ut kontakten til luftmengemåleren mens motoren går, etter at du har varmet den opp til det punktet at den fusker. Observer hva som skjer med turtallet etter at du har nappet ut kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2018 at 11:04 PM, IRN said:

Tja, jeg ville tro at det er enten et problem med luftmengdemåleren eller tomgangsregulatoren. Prøv å nappe ut kontakten til luftmengemåleren mens motoren går, etter at du har varmet den opp til det punktet at den fusker. Observer hva som skjer med turtallet etter at du har nappet ut kontakten.

Hvordan vet jeg hvor den kontakten står? Og hva skal skje/ikke skje når jeg napper ut denne? Skal også prøve å rengjøre tomgangsregulatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erikkk skrev:

Hvordan vet jeg hvor den kontakten står? Og hva skal skje/ikke skje når jeg napper ut denne? Skal også prøve å rengjøre tomgangsregulatoren.

Vet ikke hvilken modell du har (M43 vs N42 motor), men MAF sitter vanligvis på luftinntaket rett etter luftfilter-boksen. Sylinderformet plast-dings med en kontakt og ledning stikkende ut av seg. Hvis du observerer at den jager på turtallet og faller igjen på tomgang, så napper du ut kontakten. Hvis jagingen da opphører er det et clue om at det er MAF som sender feil signaler (når du napper ut kontakten vil den ofte gå ganske ræva. Du kan også prøve å nappe ut kontakten for tomgangsregulatoren og se om den slutter. Hvis du har diagnoseapparat med graf-funksjon gjør det ting litt enklere da du fort kan se hvilke komponenter som sender feil signaler. 

Hvis du bor i Oslo kan du eventuelt låne diagnoseverktøy og en god tomgangsregulator av meg. Har hatt samme problemet som deg, men verkstedet bestemte seg for å bare bytte tomgangsregulator med originaldel fra BMW og deretter gi opp, så har en ekstra liggende.

Endret av IRN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2018 at 7:59 PM, IRN said:

Vet ikke hvilken modell du har (M43 vs N42 motor), men MAF sitter vanligvis på luftinntaket rett etter luftfilter-boksen. Sylinderformet plast-dings med en kontakt og ledning stikkende ut av seg. Hvis du observerer at den jager på turtallet og faller igjen på tomgang, så napper du ut kontakten. Hvis jagingen da opphører er det et clue om at det er MAF som sender feil signaler (når du napper ut kontakten vil den ofte gå ganske ræva. Du kan også prøve å nappe ut kontakten for tomgangsregulatoren og se om den slutter. Hvis du har diagnoseapparat med graf-funksjon gjør det ting litt enklere da du fort kan se hvilke komponenter som sender feil signaler. 

Hvis du bor i Oslo kan du eventuelt låne diagnoseverktøy og en god tomgangsregulator av meg. Har hatt samme problemet som deg, men verkstedet bestemte seg for å bare bytte tomgangsregulator med originaldel fra BMW og deretter gi opp, så har en ekstra liggende.

Hei, har ikke fått prøvd noe enda, skal få gjort det på Torsdag. Tenkte bare å tilføye at problemet med at turtallet ruser seg opp, også faller igjen, kommer ikke med en gang, men etter bilen har kjørt 2-3 minutter. Kan det fortsatt være samme feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Erikkk skrev:

Hei, har ikke fått prøvd noe enda, skal få gjort det på Torsdag. Tenkte bare å tilføye at problemet med at turtallet ruser seg opp, også faller igjen, kommer ikke med en gang, men etter bilen har kjørt 2-3 minutter. Kan det fortsatt være samme feil?

Slik som jeg forstår det pøser den på med ekstra bensin når motoren er kald. Ellers justerer den bensinmengden utifra signalene den får fra MAF og lambdasonde. Når du napper ut MAF-kabelen går den i et preset nødmodus som da vil oppleves som mer stabilt enn hvis MAF er dårlig. 

Det kan hende at motoren får nok bensin når den er kald fordi det pøses på med bensin, men at den sliter når den blir varm. 

På min bil er kabelen til temperatursensoren for motoren ødelagt, så den måler maks motstand som visstnok tilsvarer -33C. Det fører til at min motor pøser på med ekstra bensin, noe jeg kan se som negativ "fuel trim" på diagnoseverkøyet mitt. 

Du får rapportere hva som skjer når du napper ut MAF-kabelen :) så hvis det ikke funker tar vi det derfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...