Gå til innhold

Synspunkter/tips angående kjøp av f11 535d


 Share

Anbefalte innlegg

Driver å ser etter ny bil og har egentlig landet på enten f11 530d eller 535d fra 2014 og fremover. 

Problemet er dagens marked for dieselbiler og hvordan det utvikler seg i fremtiden. Hva tenker dere? Kjøper man en sånn bil vil man vel kanskje slite med å selge den om noen år? Til mitt bruk er liksom eneste elektriske alternativ Tesla som blir mye dyrere (pluss at jeg ikke liker Tesla 😜).

Samtidig regner jeg med at kostnadene blir store hvis noe går galt med N57 motoren og man ikke har garanti. De fleste 535 i Norge er jo importert og har ikke garanti. Har en 3 serie med N47 motoren med slakk på kjede (heldigvis garanti), skulle noe slikt skje på en bil uten garanti blir det dyrt. Hvor stor er da risikoen ved kjøp av 530/535 som har gått nærmere 150 000? Selv med motorforsikring regner jeg ikke med at alt blir dekket.

Samtidig synes jeg N57 motoren er en drøm å kjøre. Perfekt langkjøringsmotor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som har noen synspunkter her? Driver å leter rundt, og finner ikke riktig bil i Norge, så vurderer import. Noen som har noen erfaringer der? Kan også gå for en 530d, men ser at prisforskjellen i Tyskland ikke er særlig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurderer en premium selection fra Tyskland med ett års bruktbilgaranti (gjør deg kjent med rutinene). Er enig i deg med Tesla så jeg importerte selv F11 med diesel i juli og lever godt med det. Har ett års garanti samt at jeg har forsikring på motor og drivlinje. Tida er ikke helt moden til å forutsi framtida riktig enda og store deler av Norge har ikke sanksjoner mot dieselbiler som f.eks. Oslo så jeg er ikke overbevist om at prisene på dieselbiler faller mer enn andre riktig enda. F11 er fantastiske biler som kler en solid dieselmotor godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vurdert motor forsikring. Står mellom en norsk 520 med nesten alt utstyr, garanti og BSI vs. En tysk 535 uten garanti og med mindre utstyr. Fornuften sier norsk bil, men liker virkelig den N57 motoren. 

 

Angående diesel går det nok greit ja. Skal brukes til langkjøring og holder meg langt unna Oslo i den grad det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som skjer med momsen hvis jeg importerer selv? Slik jeg har forstått det må jeg kjøpe bilen brutto i Tyskland og betale norsk moms av den tyske momsen før jeg får refundert den tyske momsen. Altså er det billigere å importere i næring, men de som driver med det skal jo ha sin avanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med forsikring i Codan, de dekker "alt" som kan gå galt omtrent :) 

Importerte min F11 på egenhånd i 2013, men husker faktisk ikke hva som skjedde med momsen. Og det tyder vel på at det ikke var noe stress iallfall. Mener jeg ikke betalte noe moms i Tyskland. Alternativet er at at får refundert momsen så snart du har eksportert bilen og betalte norsk moms. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.3.2018 at 21.43, inflames662 skrev:

Noen som vet hva som skjer med momsen hvis jeg importerer selv? Slik jeg har forstått det må jeg kjøpe bilen brutto i Tyskland og betale norsk moms av den tyske momsen før jeg får refundert den tyske momsen. Altså er det billigere å importere i næring, men de som driver med det skal jo ha sin avanse.

Du kjøper bilen i Tyskland inkl. tysk mva. Når du betaler norsk mva (f.eks. på grensa hvis du kjører selv eller gjerne via fraktselskap om du får den transportert til Norge) går det elektronisk melding til forhandler i Tyskland som så kan returnere tysk mva til deg. Du har altså betalt mva i både Tyskland og Norge en liten periode, men refusjonen kommer fort er min erfaring. Har kommet før jeg har rukket å vise bilen (kjørt på eksportskilt) og kunnet betale avgifter. Du betaler norsk mva av tysk kjøpssum uten mva så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Bærum, så hadde jeg nok tenkt meg om både 2 og 3 ganger før jeg kjøpte diesel. Uansett hvor fin den motoren er. (Med mindre du aldri har behov for å kjøre innenfor ring 3 da).

I mindre tettbygde strøk vil diesel være gangbar vare i mange år ennå, så man får alltid solgt det. Men bor man i/rundt de store byene, så kan man fort ligge dårlig an. I bestefall "kun" i form av økonomisk straff, men i verste fall kjøreforbud. Denne trenden vil ikke snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har en X3 30d. Denne er vel omtrent i samme prisleiet som F1x 530d xDrive. Har fundert en del på prisutviklingen på dieselbiler, forsåvidt uten å komme til noen konklusjon. Jeg tipper at vi vil få en del større verdifall enn det som har vært typisk tidligere på disse bilene, men ikke at de vil bli null verdt som enkelte spår. Har i perioder tenkt litt på å selge den og kjøpe bensinbil eller elbil i stedet, men føler at den store dieselen fungerer så bra at det er verdt det ekstra verditapet. Tror vi kommer til å beholde den en del år til.

Har lest litt på nettet om N57. Virker ikke som det er noen dyre feil som går igjen på disse motorene. Åttetrinnskassa virker pålitelig også. Det som dukker opp oftest er muligens problemer med fordelingskassa på firehjulstrekken. Spesielt hvis du ikke bruker originale dekkdimensjoner.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye nyttig info. Ble litt klokere angående import. Trodde jeg måtte betale  norsk moms av tysk kjøpesum pluss frakt. Slik jeg har forstått informasjonen til skatteetaten og tollen. Selger i Tyskland selger selvfølgelig ikke bilen uten tysk moms, men refunderer denne senere ja. 

Bor i Røyken og må selvfølgelig gjennom Oslo av og til, men mdg Lan og AP har ikke mulighet til å nekte dieselbilen tilgang til E18/ring 3 (enda) så er ikke redd for det. Skal jeg inn til byen kjører jeg uansett alltid elbil.

Som ogee1 skriver er det verditapet som bekymrer meg mest. Driftskostnadene på en dieselbil er nok litt mindre enn på en bensinbil (bilen skal utelukkende brukes til langkjøring). Hybrid vil jo til det formålet være helt tullete. Elbil med lang rekkevidde koster per dags dato ALT for mye (les: tesla), og har ikke lang nok rekkevidde. Ønsker å kunne kjøre effektiv nedover til Bayern uten ørten ladestopp. 

Angående diesel vet jeg heller ikke om markedet er så dødt som mediene og MDG skal ha det til. De fleste nye biler leveres jo fortsatt enten med diesel eller bensin. Hvis diesel er dødt hadde vel neppe BMW levert nye 5-serien som diesel. Tror de har mer peil på fremtiden enn noen lokalpolitikere fra Norge. 

Sjekka litt opp angående n57 motoren også. EGR ventiler er en standard greie her  etter hva jeg har forstått. Men ikke all verdens av kostnader. Alt i alt virker det som en grei motor.  

Har vel egentlig bestemt meg for å kjøpe en nyere 520d med norsk garanti eller en importert 535d. Slår til på den første bilen med riktig pris/utstyr. 

Endret av inflames662
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjørt F10 530d med N57 motor i fire år og 60 000 km. Bil og motor har fungert helt upåklagelig, motoren er det jeg vil trekke frem som det beste ved hele bilen. N57 er en uhyre solid motor, den er kanskje den beste dieselmotoren BMW har laget til nå. Svært få om ingen kjente alvorlige feil eller mangler, tåler mye tuning og kan gå veldig langt. Jeg har også importert min bil, hadde motor og drivverk forsikring hos Trygg og senere If. Fikk ikke bruk for det. Måtte dog bytte varmen i sitteputa på førerstolen, samt en parksensor. Dette tok garanti fra forhandler som importerte bilen for meg seg av. Hvis du har bestemt deg for å gå for en 520d, ikke prøv en 530d eller 535d først. Natt og dag i forskjell på det meste...  Min er skremt opp til ca 300 hk og 650 nm, kjører greit på 0,57 på pen langkjøring 

Jeg ville heller ikke vært redd verdi fall, på denne typen biler så tror jeg ikke den negative omtalen får noe særlig utfall. I dette segmentet her, så består 98/% av bruktbilene av dieselbiler. Segmentet består praktisk talt av dieselbiler, og kommer til å gjøre det i all overskuelig fremtid. Jeg ville vært mer redd for å ha en 1-serie diesel eller 3-serie diesel, da det er mer vanlig med bensin og hybrid i dette segmentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.4.2018 at 0.51, inflames662 skrev:

Angående diesel vet jeg heller ikke om markedet er så dødt som mediene og MDG skal ha det til. De fleste nye biler leveres jo fortsatt enten med diesel eller bensin. Hvis diesel er dødt hadde vel neppe BMW levert nye 5-serien som diesel. Tror de har mer peil på fremtiden enn noen lokalpolitikere fra Norge. 

Det er flere produsenter som signaliserer at de vil fase ut dieselbiler helt eller delvis. VW, Toyota og FCA har vært veldig klare, men også Mercedes og BMW har  antydet noe i samme retning. Dieselsalget her til lands er også bare en skygge av hva det engang var. Fra 75% markedsandel for få år siden, til under 30% i dag.

Men som sagt: For kjøring i distriktene vil det være diesel som gjelder i mange år enda. Spesielt i de store bilene. Dette er uansett biler som alltid har hatt et stort verdifall, og jeg tror vel egentlig ikke at det vil endre seg veldig de nærmeste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW, Toyota og FCA ønsker naturligvis å støtte bildet om at diesel må fases ut, de evner jo ikke å lage konkurransedyktige diesel motorer som er innenfor avgasskrav. Å kunne legge dieselmotorer "dødt" for hele industrien er et drømmescenario for VW etter dieselgate, som de også tydelig jobber aktivt for. Dersom det ender med at VAG ikke kan levere konkurransedyktige diesler også i fremtiden, og myndigheten ikke går med på å fase de ut, har de i praksis tapt hele dette markedet til hvem enn som får dette til, hvor BMW er den klare lederen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...