Gå til innhold

Synspunkter/tips angående kjøp av f11 535d


 Share

Anbefalte innlegg

Knapt ett år siden da, var heller ikke tenkt som ett svar til det Trf skrev men heller generelt. Poenget er at selv store produsenter som VW sier at dieselmotorene skal være med i mange år fremover. Veldig mange får det til å høres ut som de skal slutte med diesel i neste uke. Men det er nok ett poeng at de produsentene som ikke evner å lage bra dieselmotorer, hiver seg på elektrifiseringsbølgen da det er «lettere» for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både rene diesel og bensinbiler er på vei inn i solnedgangen. Å påstå noe annet er i beste fall naivt. De har alt tapt mange markeder, og flere vil det bli i fremtiden. At det skal skje neste uke har ikke engang MDG hevdet, men det er jo klart at det enkleste er å argumentere mot egne stråmenn. For å holde oss til VW, så investerer de 20mrd euro på EV-er og skal ha 80 nye modeller innen 2025. På dieselsiden er de praktisk talt helt ute av USA, og flere og flere europeiske byer legger restriksjoner pga lokal forurensing. Googler du Muller, så vil du se at han har sagt mye forskjellig de siste par årene, og flere ganger motsier han seg selv. Det betyr selvsagt ikke at diesel mister sin relevans over natten. Som poengtert flere ganger i denne tråden står det fortsatt sterkt bla i distrikter og for nyttetrafikk. Det vil også ta en stund før energibærerne til EV-er er kraftige nok, og kan lades hurtig nok til å være fullt ut konkurransedyktig på alle fronter, men for de bruksområdene som alt er dekket, er EV allerede uslåelig. Selv uten bruksrelaterte insentiver.  Det er jo kjedelig for oss som liker sekserlyd, men vi tilhører nok et ubetydelig mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt frem mener du at «solnedgangen» er da? 5 år? 15 år?

Det totale salget av elbiler i Europa var i fjor på 2%, dette skal altså bli til 100 prosent i løpet av neste tiår om vi skal tro spådommene? Nå må folk slutte å tro på julenissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvor langt frem mener du at «solnedgangen» er da? 5 år? 15 år?

Det totale salget av elbiler i Europa var i fjor på 2%, dette skal altså bli til 100 prosent i løpet av neste tiår om vi skal tro spådommene? Nå må folk slutte å tro på julenissen.

Hadde jeg vist svaret på sånt, så hadde jeg vært mye rikere enn jeg er, men jeg er i hvertfall åpenbart nærmere enn deg, som virker å leve i en sky av fornektelse. (eller kverulering. Litt usikker må jeg innrømme). Vi har bare såvidt sett starten på elektrifiseringen. Det kommer til å skje enormt mye de neste årene. Det finnes prognoser som har varierende grad av konservatisme i seg, men alle peker i samme retning. Som f.eks. denne fra BNEF, som antyder bortimot 50% andel innen 2040. For Europa sin del kanskje alt i 2030+. Det er ikke lenge til. 

chart.jpg?_ga=2.64012842.448042787.15229

Pr i dag er det barrierer i forhold til råmaterialer til kraftbærerne (batteriene). Spesielt litium er begrenset ressurs i forhold til hva som er praktisk utvinnbart, men plutselig skjer det et teknologisprang. Det kan være andre materialer, det kan være superkondensatorer, det kan suppleres med induksjonslading i veistrekk på strategiske steder, hva vet jeg, men jeg vet det bare er bare et spørsmål om tid. Og derfra går det fort. Grafene over kan da fort vise seg å være defensive. Men nå er tråden langt utenfor sporet, så jeg lar den ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, *MrB* skrev:

Hadde jeg vist svaret på sånt, så hadde jeg vært mye rikere enn jeg er, men jeg er i hvertfall åpenbart nærmere enn deg, som virker å leve i en sky av fornektelse. (eller kverulering. Litt usikker må jeg innrømme). Vi har bare såvidt sett starten på elektrifiseringen. Det kommer til å skje enormt mye de neste årene. Det finnes prognoser som har varierende grad av konservatisme i seg, men alle peker i samme retning. Som f.eks. denne fra BNEF, som antyder bortimot 50% andel innen 2040. For Europa sin del kanskje alt i 2030+. Det er ikke lenge til. 

chart.jpg?_ga=2.64012842.448042787.15229

Pr i dag er det barrierer i forhold til råmaterialer til kraftbærerne (batteriene). Spesielt litium er begrenset ressurs i forhold til hva som er praktisk utvinnbart, men plutselig skjer det et teknologisprang. Det kan være andre materialer, det kan være superkondensatorer, det kan suppleres med induksjonslading i veistrekk på strategiske steder, hva vet jeg, men jeg vet det bare er bare et spørsmål om tid. Og derfra går det fort. Grafene over kan da fort vise seg å være defensive. Men nå er tråden langt utenfor sporet, så jeg lar den ligge.

Det er jo bare en hel haug med vissvas og synsing dette her, som alt annet som handler om elbiler og fremtidsutsiktene. Det er så mange som sluker det media skriver på høykant, det er så lett å tro at nå tar elbilene over. Vi nordmenn er en gjeng med nek som tror verden gjør det samme som oss, høye på oss selv som er så gode på elbiler. Det er ikke snakk om å fornekte eller kverulere (hvis du ser på motargumenter som keverulering så har du ikke noe på ett DISKUSJONS FORUM å gjøre). Men det er snakk om å ha en litt realistisk tilnærming til dette, samt være en smule kildekritikk. Men hvis vi ser på det bildet du har, så vil det i snitt selges ca 50 % elbiler i verden i 2040 (som er lenge til). Det vil si at fossilmotorne fortsatt vil stå for over halvparten av bilsalget om over 20 år... 

I alle elbil spådommer så går ord som «kan», «antyder, «kanskje» «spørsmål om tid» igjen til det kjedsommelige. Det er bare synsing og spådommer alt sammen, det er så mange usikkerhets momenter ute å går her. Det knytter seg til fremtidig teknologi, råvarer og ikke minst infrastruktur som må bygges om. Det er ikke tvil om at vi bare har sett starten på elektrifiseringen, og det er nettopp det dette er ...en start. Vi har så sykt langt igjen, bilprodusentene tjener ikke penger på elbiler, råmaterialene i batteriene er dyre, vanskelig å utvinne og ikke akkurat miljøvennlige. Bare der er vi på nivå 3 på en skala til 100 for å si det enkelt. Hvorfor har VW så lang leverigstid på E-Golfen? Fordi det er så sykt lite penger i selge den bilen at Volkswagen ikke akkurat prioriterer de 6000 bilene til Norge. Tesla går jo ikke akkurat kjempebra, får de ikke inn frisk kapital innen sommeren så er det over. BMW slipper ikke noen ny elbil før 2020, de har med andre ord ikke dårlig tid. Så aller først må elbil produksjonen bli lønnsom, slik at produktutviklingen kan økes. Så er jeg veldig spent på hvordan de løser strømbehovet disse bilene vil skape i de landene hvor de ikke har fornybar strøm. Du skal ikke lenger til Tyskland før fossilbil er snillere mot miljøet enn elbil når hele regnestykket tas med. 

Jeg tror nok elbiler er kommer for å bli, men jeg tror også fossilmotorer har en plass i fremtiden også. Her går også teknologien videre, og det er uhyre lønnsomt å produsere. Det er så utrolig unødvendig å så tvil om andrehåndsverdien på dieselbil kun basert på synsing og spådommer. Iallfall når vi snakker om ett scenario om er så langt frem i tid at ikke er reelt i denne sammenheng. Så til trådstarter kan bare kjøpe 5-serie diesel uten å være redd for at verdien faller som en sten (mer enn normalt for disse bilene) 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prognoser er vanskelig. Bare spør IPCC. Men de er ikke basert på synsing og vissvass. De er basert på forskning, kartlegging, avansert sannsynlighetsberegning, og tar hensyn til en haug med faktorer innen ressurstilgang, teknologiutvikling, produksjonskostnader, politikk osv. 2040 er IKKE lenge til. 2030 er enda nærmere: 12 år. (Skru tiden 12 år tilbake, og E9X hadde akkurat kommet på markedet. E6X nærmet seg facelift). Grafene er forøvrig et edruelig anslag. Det kan gå saktere, men det kan også gå fortere. Det eneste som er sikkert er trenden. Det er egentlig et interessant tema, men jeg kjenner jeg foretrekker å diskutere det med noen som ikke utelukkende bedriver stråmannplanting og cherrypicking av fakta for i trekkes sine egne preferanser. Du argumenterer konsekvent imot ting som ingen i denne tråden har påstått. Siter gjerne der jeg, eller andre har hevdet at fossilbiler ikke har noen plass i nær fremtid, eller at annenhåndsverdien blir et problem. Ja.....? Nei....? Ikke det? Ok. Jeg skal hjelpe deg:

On 27.3.2018 at 12.01, *MrB* skrev:

I mindre tettbygde strøk vil diesel være gangbar vare i mange år ennå, så man får alltid solgt det.

I det lange løp blir saken helt annerledes, men det var heller ikke det trådstarter spurte om. Hele poenget er dette: Der det å kjøpe en dieselbil til 500k var en  økonomisk "no-brainer" for 5 år siden, er det ikke så enkelt i dag. Det er flere attraktive drivlinjer å velge mellom alt etter preferanser og bruksmønster, og det er flere hensyn å ta. Man kan selvsagt velge å ignorere dette, slik du virker å helle mot, (uvisst av hvilken grunn. Du vil kanskje forsvare ditt eget dieselbilkjøp med nebb og klør), men det er ikke en tilnærming jeg vil anbefale.

Toppet med kremargumenter som som julenisse og vissvass har du bevist for hele forumet hvor lite du har å bidra med rundt dette temaet. Jeg skal heller kikke innom denne tråden igjen dersom noen andre har noe interessant å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp pre LCI M550d før LCI 535d! Jævlig mye mer bil for samme pengene. Og du får de billig, ligger og ligger de på finn. Tungsolgt de bilene, så du kan gjøre godt kjøp der. Bare å by på de. Dessuten finnes det ikke el, hybrid eller bensin alternativ i denne klassen på mange, mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER fortsatt en no brainer å kjøpe en f1x serie med diesel. Du har ikke så mange reelle alternativer til typen bil trådstarter skisserer. Det kan være at du kan tilpasse behovene dine til å passe noe hybrid/el greier hvis du har lyst på el/hybrid, eller bor et sted hvor lokale forhold gjør dette fornuftig. Men dette er noe alle vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info og tips. Fornuften seiret og gikk for en norsk 520d med garanti. Til mitt bruk: Ferie i Tyskland og Danmark + noen turer til Sverige/Sørlandet  tror jeg diesel er best. Fikk en 520d 190 hester med masse utstyr,garanti og serviceavtale til en vesentlig billigere pris enn en importert 535. 

Og bedre langkjøringsbil skal man lete lenge etter mener jeg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med F11. Ingenting er bedre enn om man bruker fornuften og i tillegg blir fornøyd. Uansett en herlig bil for de lengre turene, slik du planlegger å bruke den. 

Med riktig oppfølging og stell kan du ha en slik bil lenge og da flater verditapet ut, uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...