Gå til innhold

Gul oljelampe lyser. Lekkasje?


Markandu
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en BMW e46 316i 1.8l. Dagen etter jeg hadde kjøpt bilen lyst oljelampa gult. Jeg fylte på litt olje til midten av peilepinnen sånn sirka, og ble mye bedre. To uke etterpå så lyste den igjen, prøvde å se på peilepinnen, olje nivået var veldig lavt, det var litt over minimum streken og etterfylte olje igjen.

Det må jo være oljelekkasje, men vet ikke helt kor, på peilepinnen var det hvit gugge, så har en liten mistanke på en av pakkningene er gåen. Trenger virkelig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke oljelampe som lyser, den er rød. Den lampa som er gul og lyser er indikasjon på motorfeil. Den er knyttet opp mot lambasonde på katalysator m.m. Verksted kan fort lese ut denne feil.

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva som er på E46, men på E39 er det en gul oljelampe som indikerer lavt oljenivå. Den ser ut som ei gammeldags oljesmørekanne og en dråpe ved tuten. Oljetrykkslampa er rød. 

Motorlampa er gul og viser omriss av en motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Ampera skrev:

Det er ikke oljelampe som lyser, den er rød. Den lampa som er gul og lyser er indikasjon på motorfeil. Den er knyttet opp mot lambasonde på katalysator m.m. Verksted kan fort lese ut denne feil.

Jeg leste i introduksjonsboken , og der sto det at oljenivået begynner å bli veldig lavt. Og rødt betyr at ikke er nok oljetrykk, så er litt usikker på hvilken lys du prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, orala skrev:

Nå vet ikke jeg hva som er på E46, men på E39 er det en gul oljelampe som indikerer lavt oljenivå. Den ser ut som ei gammeldags oljesmørekanne og en dråpe ved tuten. Oljetrykkslampa er rød. 

Motorlampa er gul og viser omriss av en motor.

Det er akkurat det samme på e46 også det du forteller nu. Forklarte litt dårlig ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jekka opp bilen og prøvd å se hvor det kommer fra? Eller sett under bilen om morgenen om det er noen flekker?

om ikke er det første steg. Dersom det er olje overalt når du løfter opp, så må du vaske bort all gammel olje med kraftvask og høytrykkspyler så du klarer å skille gammelt fra nytt. Regner ikke med det er noe mekanisk feil internt, siden du ikke nevner noe om unaturlig røyk. Kan vell også bortimot utelukke sensorfeil med tanke på at du har konstantert at oljen faktisk minker. 

ellers når du først har den oppe, så prøv å stramme bunnpanneboltene varsomt. Veldig vanlig at dem løsner på eldre biler, så blir det 95% tett igjen ved å stramme dem litt. Toppdekselpakning bruker ofte å svette litt. Start bilen, ta av påfyllingtopp og legg håndflaten over. Du skal kjenne ett svakt vakum. Dersom det virker som motor prøver å blåse igjennom hånden din, er det somregel tegn på at veivhusventilasjon er tett. Det fører til flere problemer, bl.a somregel litt økt oljeforbruk. 

Får du sjekka dette, så er det litt enklere å hjelpe deg videre også. 

site:bimmers.no oljeforbruk e46 316

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

Har du jekka opp bilen og prøvd å se hvor det kommer fra? Eller sett under bilen om morgenen om det er noen flekker?

om ikke er det første steg. Dersom det er olje overalt når du løfter opp, så må du vaske bort all gammel olje med kraftvask og høytrykkspyler så du klarer å skille gammelt fra nytt. Regner ikke med det er noe mekanisk feil internt, siden du ikke nevner noe om unaturlig røyk. Kan vell også bortimot utelukke sensorfeil med tanke på at du har konstantert at oljen faktisk minker. 

ellers når du først har den oppe, så prøv å stramme bunnpanneboltene varsomt. Veldig vanlig at dem løsner på eldre biler, så blir det 95% tett igjen ved å stramme dem litt. Toppdekselpakning bruker ofte å svette litt. Start bilen, ta av påfyllingtopp og legg håndflaten over. Du skal kjenne ett svakt vakum. Dersom det virker som motor prøver å blåse igjennom hånden din, er det somregel tegn på at veivhusventilasjon er tett. Det fører til flere problemer, bl.a somregel litt økt oljeforbruk. 

Får du sjekka dette, så er det litt enklere å hjelpe deg videre også. 

site:bimmers.no oljeforbruk e46 316

Jeg gikk netttopp ut for å se etter oljesvetting, så ut til å ha svettet litt olje under panseret rett over olje lokket, i morgen skal jeg få prøvd å se under og evt. få prøvd å skrudd på bunnpannebolten.

Endret av Markandu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene lekker stor sett fra Toppdekselpakning,oljefilterhuspakning, o-ringer på vanossolnoider,gjennomføring for kontakt i toppdeksel eller fra vakuumpumpe bak på motor(litt avhengig av hvilken motor det er).

Noen sjeldne ganger er det bunnpannepakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M3 skrev:

Disse bilene lekker stor sett fra Toppdekselpakning,oljefilterhuspakning, o-ringer på vanossolnoider,gjennomføring for kontakt i toppdeksel eller fra vakuumpumpe bak på motor(litt avhengig av hvilken motor det er).

Noen sjeldne ganger er det bunnpannepakning.

Det er en N42B18 motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vakumpumpe. Hvis du har lekkasje i pumpa eller toppdekselpakningen så renner/drypper det ned på eksosen og det lukter brent olje inne i bilen.

Pumpa sitter på baksiden av motoren inn mot torpedoveggen og drives av eksoskammen.

Stikk hånda inn langs toppdekselet over eksosmanifolden og kjenn på baksiden av motoren.

Får du olje på fingrene,så lekker det der.

Hvis du har lekkasje fra oljefilterhuset vil du se det rundt oljefilteret og ned på motor på førerside.

Vanossolnoidene sitter foran på motor så det er lett å se om de lekker.

Gjennomføring i toppdeksel vil renne ned på siden av motor rett ved oljepåfylling.

Kan også være at motoren din bare bruker olje (heller ikke uvanlig)

Endret av ///M3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ///M3 skrev:

Den har vakumpumpe. Hvis du har lekkasje i pumpa eller toppdekselpakningen så renner/drypper det ned på eksosen og det lukter brent olje inne i bilen.

Pumpa sitter på baksiden av motoren inn mot torpedoveggen og drives av eksoskammen.

Stikk hånda inn langs toppdekselet over eksosmanifolden og kjenn på baksiden av motoren.

Får du olje på fingrene,så lekker det der.

Hvis du har lekkasje fra oljefilterhuset vil du se det rundt oljefilteret og ned på motor på førerside.

Vanossolnoidene sitter foran på motor så det er lett å se om de lekker.

Gjennomføring i toppdeksel vil renne ned på siden av motor rett ved oljepåfylling.

Kan også være at motoren din bare bruker olje (heller ikke uvanlig)

Litt utenfor tema her.

Hvorfor har en bensinmotor vakuumpumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...