Gå til innhold

Veivhusventilasjon N47 (og N57), endre til "oil catch can"


eehgil
 Share

Anbefalte innlegg

Under en liten inspeksjon av min N47 oppdaget jeg svetting fra koblingen der slangen fra veivhusventilasjonen går inn på innsugsslangen til turbo. Når jeg skulle prøve å ta av denne lille slangen knakk den rett av. Den var helt sprø. Den ser ut til å være av et materiale tilsvarende trekkerør som elektrikere bruker. Så her må jeg enten ha en ny slange, eller gjøre noen supertriks. Da kommer det noen spørsmål.

1. Det ser ut som om det er svært enkelt å lage til "oil catch can" her. Er det å anbefale? Slipper en del oljesøl i innsug da. Har det noen form for funksjon at turboen skal "suge" på veivhusventilasjonen. Altså ta en lang slange fra tilkoblingen på veivhusventilasjonen til en flaske lett tilgjengelig i motorrommet. Blende tilkoblingen på innsugsslangen over varmeelementet.

2. Når jeg søker opp delene i delekatalogen gå GS får jeg det ikke helt til å stemme. Slangen min har kun to tilkoblinger, og har ikke "Y" i enden slik som det viser på GS. Men jeg har varmeelementet (?) i enden. Bilen min er norsksolgt med cold climate. Del nr 7 (slange uten "Y", finnes ikke i delelisten til GS). Noen som har fasiten her?

3. Hva er funkskjonen til dette varmeelementet?

20180316_120130 mod.jpg

20180316_120208 mod endre.jpg

20180316_120208 mod.jpg

delekat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Var litt avhengig av å få bilen igang igjen, så pinglet ut og reiste til min lokale bmw-forhandler. De hadde riktig slange til kr 950,-. Den var inkludert varmeelementet, var ikke mulig å kjøpe uten - litt tåpelig.

Vurderte også å kjøpe en vanlig oljebestandig slangebit på Tess og bruke istedet for trekkerøret, men det ble altså enkleste løsning denne gangen.

Men vurderer fremdeles å lage til catc tank, når det tilsynelatende er så enkelt. Så veivhusventilasjonen er på ingen måte avhengig av "suget" fra turboen? Hvilken funksjon har varmeelementet? Virker som det er en del av cold climate package.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...