Gå til innhold

Feiltenning(?) e46


Mathiseen
 Share

Anbefalte innlegg

E46 320ci, 2002 mod gått 202k

Ute og kjørte med bilen på landeveien idag, etter en krapp sving så har jeg andre gir og skal gasse littegrann, drar den opp til 4-5 tusen omdreininger og rett før jeg skal gire merker jeg motorkraften avtar litt.

titter ned og ser motorlampa lyser. setter den i fri og ruller til jeg får stoppet på siden av veien. skrur av motoren og starter den opp igjen like etter, da lyser ikke motorlampa lenger men motoren går ujavt og høres ut som den ikke går på alle sylinderene, gasser opp til 1500 omdreinger og hører den går rart, lar den dette ned til tomgang og gasser opp igjen og da er den plutselig normal igjen, kjører pent avgårde og helt hjem uten ett eneste feilslag. 

Kan nevne at jeg hadde lite bensin, typ så lite at bensinlampa lyste. vet ikke sist gang plugger eller coiler har vært byttet. bilen har servicehefte opp til 180k men vet ikke hvor ofte de blir byttet på service.

rett etter jeg kjøpte bilen (1500km siden) så tok en bekjent diagnose og fikk da feilkode opp, Missfire cylinder 6. ingen aning hvor lenge den har ligget der, og har aldri merket noe form for missfire før idag, så vet ikke om den er relevant.

Noen som har tips eller triks til hva som burde sjekkes? tenker plugger og evt coiler hvis det ikke blir bedre. har ikke mulighet til og sjekke feilkoder med det første, tenkte og handle en carly men norske nettsiden er jo nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkode "Missfire" kan ha sammenheng med en coil som begynner å bli dårlig/er ødelagt.

Jeg hadde en 325 som  oppførte seg nokså likt som din 320,den mistet plutselig motorkraft,motorlampe kom opp og hørtes ut som den ikke gikk på alle seks sylindre.Videre tok jeg en diagnose og fikk opp "Missfire sylinder 2"Da var det en ødelagt coil til sylinder nummer 2 som var problemet.

Er jo greit å begynne med det billigste,skifte alle seks pluggene:)Da vet du at de har blitt skiftet og at det ikke er de som er problemet.

Hvis problemet oppstår igjen så hadde jeg først og fremst tatt en diagnose,hvis du da får opp den samme feilmeldingen så hadde jeg byttet coilen på sylinder nr.6 (den som er nærmest torpedoveggen)Blir den ikke bedre da,sjekk at ledning til coil nr.6 har strøm,sjekk dyse nr.6 og sjekk kompresjon på sylinder nr.6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kristian 325 skrev:

Feilkode "Missfire" kan ha sammenheng med en coil som begynner å bli dårlig/er ødelagt.

Jeg hadde en 325 som  oppførte seg nokså likt som din 320,den mistet plutselig motorkraft,motorlampe kom opp og hørtes ut som den ikke gikk på alle seks sylindre.Videre tok jeg en diagnose og fikk opp "Missfire sylinder 2"Da var det en ødelagt coil til sylinder nummer 2 som var problemet.

Er jo greit å begynne med det billigste,skifte alle seks pluggene:)Da vet du at de har blitt skiftet og at det ikke er de som er problemet.

Hvis problemet oppstår igjen så hadde jeg først og fremst tatt en diagnose,hvis du da får opp den samme feilmeldingen så hadde jeg byttet coilen på sylinder nr.6 (den som er nærmest torpedoveggen)Blir den ikke bedre da,sjekk at ledning til coil nr.6 har strøm,sjekk dyse nr.6 og sjekk kompresjon på sylinder nr.6.

Takk for grundig svar ! :-D

Pluggene skal jeg få bytta snarest, var planen og bytte de uansett. så skal jeg få kjørt litt og se om det skjer igjen.

det jeg syns var snodig var at den gikk fra og ikke gå på alle sylinderene til og bli bra mens motoren gikk, så for meg så tyder vel det egentlig på en dårlig coil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også opp missfire på sylinder, akkurat samme sympomene som du har. Gikk rart på tomgang, og fikk motorlampe. Gikk ikke å starte og stoppe men når jeg slettet feilkoden gikk den som normalt igjenn till neste gang jeg fikk den. Og til meg var det lamdasonde som førte till missfire. Har også lest at Vaccum lekasje kan føre til missfire. Bare en tanke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mathiseen skrev:

Takk for grundig svar ! :-D

Pluggene skal jeg få bytta snarest, var planen og bytte de uansett. så skal jeg få kjørt litt og se om det skjer igjen.

det jeg syns var snodig var at den gikk fra og ikke gå på alle sylinderene til og bli bra mens motoren gikk, så for meg så tyder vel det egentlig på en dårlig coil?

Ja jeg tenker og at det først og fremst er en en coil (den på sylinder nr.6) som begynner å bli dårlig.Siden dere fikk opp den feilmeldingen under forrige diagnose og med tanke på at den noen ganger ikke går på alle sylindre.Minner meg veldig om min 325 før.

Jeg har og opplevd at en ødelagt lambdasonde (de før katalysator) kan gi feilmelding "missfire",gul motorlampe og at den ikke går på alle sylindre.Men da fikk jeg ikke motoren til å dra mer enn 3000 omdreininger og 40km/t da gikk den bare på fem sylindre hele tiden:-DDet stemme også at vaccum lekkasje kan føre til missfire slik de skriver over her:)

Lykke til og håper at det ordner seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kenneth f skrev:

Jeg fikk også opp missfire på sylinder, akkurat samme sympomene som du har. Gikk rart på tomgang, og fikk motorlampe. Gikk ikke å starte og stoppe men når jeg slettet feilkoden gikk den som normalt igjenn till neste gang jeg fikk den. Og til meg var det lamdasonde som førte till missfire. Har også lest at Vaccum lekasje kan føre til missfire. Bare en tanke 😊

Takk for svar! vet han jeg kjøpte bilen av hadde den på verksted og fikk byttet en del slanger der det var vaccum lekkasje, så håper det ikke er det. lambdasonde kan jo hende så det skal jeg ta med i betrakningen! :)

6 minutter siden, Kristian 325 skrev:

Ja jeg tenker og at det først og fremst er en en coil (den på sylinder nr.6) som begynner å bli dårlig.Siden dere fikk opp den feilmeldingen under forrige diagnose og med tanke på at den noen ganger ikke går på alle sylindre.Minner meg veldig om min 325 før.

Jeg har og opplevd at en ødelagt lambdasonde (de før katalysator) kan gi feilmelding "missfire",gul motorlampe og at den ikke går på alle sylindre.Men da fikk jeg ikke motoren til å dra mer enn 3000 omdreininger og 40km/t da gikk den bare på fem sylindre hele tiden:-DDet stemme også at vaccum lekkasje kan føre til missfire slik de skriver over her:)

Lykke til og håper at det ordner seg:)

Jepp mistenker dette jeg også, drar og handler plugger imorgen også tester jeg dette først og kan evt eliminere dette fra feilsøkinga.

kjørt noen få km idag og da går bilen helt normalt, og drar som den skal ved vanlig kjøring. skal få bestilt meg en carly nå også så jeg har muligheten til og lese av feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...