Gå til innhold

BMW 3 Serie (F30)


MagnusAG99
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker på å få tak i en BMW 3 serie fra 2012-2014 (316 eller 318) når jeg får inn no mer penger. Kanskje en med ca 160 000km-200 000km siden dem ligger litt lavere i pris.  Så jeg bare lurer, er det noen her som har noen erfaringer med dem? Er dem dyre når det kommer til "maintence"? Eller er det andre ting som er lurt å vite om føre jeg eventuelt skaffer en? prisene varierer fra lissom 120K til 200K også, hva er det jeg kan forvente?

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er bilen på andre eller tredje eier ved en kilometerstand 160 000 eller mer. Og ofte har de fulgt servicene, og ikke hatt de helt store reparasjonene på bilen. De kommer nemlig nå i ditt eierskap. Det er nå dempere, fjører, foringer, bremsecalipere (ruster i stykker i saltlaken vinterstid), alle slike slitasjedeler begynner å vise tegn til oppnådd levetid. Dette er ikke på noen måte unikt for BMW, og 3-serie, det gjelder alle bilmerker. Jeg bare vil at du skal ha det i bakhodet, det er en grunn til at biler som har rundet en 150 til 160 tusen kilometer er rimeligere enn en som har rundet bare 90 000 km. Jeg kjøpte en slik bil, og tok den sjauen som måtte til. Det kostet litt penger der og da,  men bilen ble god å kjøre med et friskt understell,  og holdt mange titusen kilometer etterpå uten større påkost.

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og ja, jeg vet å mye forsikring koster lol, jeg har en 2011 Prius nå, bilen kommer til å sitte på foreldra mine til jeg blir 24 uansett. Det som er dyrt er jo at "fører er under 24 år", og hvor langt den skal kjøre i året bilen min koster sånn 6K i året nå, registrert som at en yngre sjåfør kjører den.  

Og ja akkurat, så det er ikke "noe mer", enn de "normale" slitasje delene? Har bare hatt toyota see, og hørt at BMW er dyrere enn andre bilmerker når det kommer til å ta vare på dem. 2011 Priusen jeg har nå har gått 350 000 km (har vært en taxi) og kosta rundt 10K i delere å få skifta en fjør, 4 skiver og 8 klosser Jeg gikk på VG2 kjøretøy i fjor så vi skifta alt der, var no annet toyota måtte gjøre til sånn 5k også, men etter den utgifta for 1-2 år sida så har den gått uten problemer, samme med faren min sin 2013 auris touring sport som har gått 230k, etter 6k hos toyota har den gått helt uten problemer.

Selvom bilen min går bra nå vil jeg utvide horisonten litt å prøve BMW.  

Jeg tenkte lissom at det er bedre å kjøpe en til 130 000 med 170k på klokka enn å ta opp en lite lånn på en mill (jk) og kjøpe en til 300 000 med 40k på klokka... 

er det en spesiell årsmodell av F30 som har hatt problemer da? er det et år jeg bør unngå? Er det noen sånne problemer som har kommet med 1 serien fra samma året?, jeg har også tenkt litt å kjøpe 1 serien siden den er litt billigere.

Takk for alle svar så langt!

Endret av MagnusAG99
skulle bare legge til no info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst kult at du velger BMW. :) Selv om forsikringen er dyr som ungdom lønner det seg å sette den på deg selv. Du får igjen ungdomstillegget om du kjører skadefritt frem til du fyller 24 år. Da får du plutselig en ok sum, samtidig som du har oppspart bonus. Kræsjer du og det er på deg selv, okei synd, men kræsjer du med foreldrenes forsikring vil de tape bonus og jeg regner med du da må betale de mellomlegget fram til de er oppe på rett bonus igjen. :)

F30 er fine biler, men BMW er ingen billig bil i innkjøp ihvertfall. Vedlikehold og deler er greit priset, ikke værre enn noen andre. Selvfølgelig, sammenligner man en Yaris mot en 5-serie... BMW er solide biler som med vedlikehold holder like bra som andre merker som har blitt vedlikeholdt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Planlegger du å fikse alt selv som "selvstudie" eller pga du bare har interresse og mulighet i form av tid og utstyr er ikke en BMW et dårlig valg. Veldig godt med ressurser på nett både på diskusjonsforum og videoer.

Deletilgangen er heller ikke ille og det er lett å bestille på nett både fra inn og utland.

 

Spørsmålet ditt er om du klarer å få tak i en bil billig nok til at det er verdt prisen i potensielt "havari" og kost på deler ( i og med at du gjør arbeidet selv?)

Du kan jo sammenligne enkelt deler på ulike modeller om du feks går på skruvat.no og sjekker bremseklosser, skiver osv mellom merkene.

 

Forsikringen er som den er og man skal jo uansett ikke ha bil før man er 50 og pensjonist nå, det koster.

 

Sjekk uansett litt opp de ulike motortypene for potensielle fallgruver så kan du vurdere om du vil betale "motorsforsikring" eller bare være sikker på at feks registerkjede har blitt sett over eller byttet fremfor at du risikerer et motorhavari 3 mnd etter kjøp.

 

"Most commom problems "motortype" kan være greit å et google søk på før evt kjøp :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius2002 skrev:

Først og fremst kult at du velger BMW. :) Selv om forsikringen er dyr som ungdom lønner det seg å sette den på deg selv. Du får igjen ungdomstillegget om du kjører skadefritt frem til du fyller 24 år. Da får du plutselig en ok sum, samtidig som du har oppspart bonus. Kræsjer du og det er på deg selv, okei synd, men kræsjer du med foreldrenes forsikring vil de tape bonus og jeg regner med du da må betale de mellomlegget fram til de er oppe på rett bonus igjen. :)

F30 er fine biler, men BMW er ingen billig bil i innkjøp ihvertfall. Vedlikehold og deler er greit priset, ikke værre enn noen andre. Selvfølgelig, sammenligner man en Yaris mot en 5-serie... BMW er solide biler som med vedlikehold holder like bra som andre merker som har blitt vedlikeholdt. :)

Ja asså det gir jo mening lol, nå er vell nesten 1 serien konkurenten til yaris vell? og 3 serien mer mot avensis/auris om man skal sammenligne med toyota. 

Hvis dem holder like bra som toyota og ikke koster så mye mer så er jo det det jeg ville vite lol, takk for svar. 

 

12 minutter siden, Stonescream skrev:

Hei,

 

Planlegger du å fikse alt selv som "selvstudie" eller pga du bare har interresse og mulighet i form av tid og utstyr er ikke en BMW et dårlig valg. Veldig godt med ressurser på nett både på diskusjonsforum og videoer.

Deletilgangen er heller ikke ille og det er lett å bestille på nett både fra inn og utland.

 

Spørsmålet ditt er om du klarer å få tak i en bil billig nok til at det er verdt prisen i potensielt "havari" og kost på deler ( i og med at du gjør arbeidet selv?)

Du kan jo sammenligne enkelt deler på ulike modeller om du feks går på skruvat.no og sjekker bremseklosser, skiver osv mellom merkene.

 

Forsikringen er som den er og man skal jo uansett ikke ha bil før man er 50 og pensjonist nå, det koster.

 

Sjekk uansett litt opp de ulike motortypene for potensielle fallgruver så kan du vurdere om du vil betale "motorsforsikring" eller bare være sikker på at feks registerkjede har blitt sett over eller byttet fremfor at du risikerer et motorhavari 3 mnd etter kjøp.

 

"Most commom problems "motortype" kan være greit å et google søk på før evt kjøp :) 

 

 

 

Når jeg sammenligner deler så er jo faktisk bmw skiver og klosser billigere enn Prius`n min sine... interesant lol. vet dere når registerkjedet bør skiftes og sånn også eller? Priusen jeg har nå har kjede den og, men den har ikke blitt skiftet på sine 350 000km. (kjede har vell gått ca 200k tenker jeg siden det er hybrid).  Kjede er lissom noe jeg hadde latt verksted gjøre, men andre ting som klosser, skiver eller annet "litt lettere å komme til ting" skifter jeg selv. 

 

Jeg ser at jeg kan få tak i en 1 serie (F20) med 80k på klokka 1/3 av prisen til en F30 med 200k på klokka.

Er det noen andre problemer dere har hørt om som de bilene har? uten google search lissom.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste å reflektere nøye over i nærværende situasjon, er først og fremst å umiddelbart slutte å skrive "lol" og "lissom" :) 

Så til det underliggende spørsmålet som omhandler bil -  du har ikke vurdert en E90 facelift istedenfor, med lavere kilometer? Meget habile og utprøvde biler med få problemer etter det jeg har skjønt.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Walkabout skrev:

Det aller viktigste å reflektere nøye over i nærværende situasjon, er først og fremst å umiddelbart slutte å skrive "lol" og "lissom" :) 

Så til det underliggende spørsmålet som omhandler bil -  du har ikke vurdert en E90 facelift istedenfor, med lavere kilometer? Meget habile og utprøvde biler med få problemer etter det jeg har skjønt.

prøver, men det går ikke akkurat etter planen :-D (prøver den istedenfor)

Asså jeg har sett på dem, men jeg liker F sin look bedre, på både 1-serien og 3-serien. Jeg utelukker den ikke men jeg vurderer bra nå en F20, spesielt siden dem er bra billigere enn 3 serien.  

Takk for innspillet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F20 og F30 har en mer moderne look enn E90 LCI, men E90 LCI er ingen dårligere biler og E90 LCI har tålt tidens tann veldig bra. Men det er en smakssak. F20 er kjempebiler, morsom å kjøre og er heller ikke like dyre i innkjøp som F30, rett og slett mye bil for pengene. Jeg vet ikke budsjett da det ikke kommer helt klart frem (100k - 300k?). Jeg ville idag ihvertfall ikke tenkt så mye på "streetcred" i starten, men satt meg et budsjett og tenkt gjennom hvor lenge jeg skal ha bilen og hvilke formål skal den brukes til og ellers fremtidige kjøpsplaner utenom bil som f.eks. bolig. Tar du opp et lån på 300 000, så er det ingenting gale i det, men du skal vite at skal bilen selges innen 2-3 år burde ha på nedbetaling på 5 år om du skal få penger igjen for bilen eller gå i null. Har du på lengre nedbetaling er verditapet større enn du klarer å betale ned. Det har til nå bunnet ut etter 5-6 år, så man går i null. Bor du i by burde du for lønnsomhetens skyld tenke over eventuelle eksisterende og fremtidige miljøtiltak -> elbil. Her er BMW i3 en veldig god kandidat og du får dem brukt til rundt 200 000. Det jeg vil fram til er at om du om 3 år skal kjøpe bolig og er nedlesset i billån på en bil som er verdt mindre enn du har igjen på lån, så er du litt på tynn is. Ikke nødvendigvis, men hos mange. Samtidig er det når man er ung at man gjerne kan ha en bajasbil, ikke alltid her heller, men som regel og da er Z4 f.eks. et bra alternativ.

Her har du BMW Z4 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113649571 , makser vel budsjett, men et fullgodt alternativ for en bil til 300 000,- om du absolutt skal ha det. 

eks. i3 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116262966

BMW er forresten så mye mer enn Toyota om man ser på kjøreglede og premiumfølelse, da ser man vekk fra Land Cruiser, Hilux og GT86(og tidl. Supra). Toyota er kjent for å være driftsikker og er langt fra dårlige biler, med det er enkle konstruksjoner og lite elektronikk. :) 
 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

F20 og F30 har en mer moderne look enn E90 LCI, men E90 LCI er ingen dårligere biler og E90 LCI har tålt tidens tann veldig bra. Men det er en smakssak. F20 er kjempebiler, morsom å kjøre og er heller ikke like dyre i innkjøp som F30, rett og slett mye bil for pengene. Jeg vet ikke budsjett da det ikke kommer helt klart frem (100k - 300k?). Jeg ville idag ihvertfall ikke tenkt så mye på "streetcred" i starten, men satt meg et budsjett og tenkt gjennom hvor lenge jeg skal ha bilen og hvilke formål skal den brukes til og ellers fremtidige kjøpsplaner utenom bil som f.eks. bolig. Tar du opp et lån på 300 000, så er det ingenting gale i det, men du skal vite at skal bilen selges innen 2-3 år burde ha på nedbetaling på 5 år om du skal få penger igjen for bilen eller gå i null. Har du på lengre nedbetaling er verditapet større enn du klarer å betale ned. Det har til nå bunnet ut etter 5-6 år, så man går i null. Bor du i by burde du for lønnsomhetens skyld tenke over eventuelle eksisterende og fremtidige miljøtiltak -> elbil. Her er BMW i3 en veldig god kandidat og du får dem brukt til rundt 200 000. Det jeg vil fram til er at om du om 3 år skal kjøpe bolig og er nedlesset i billån på en bil som er verdt mindre enn du har igjen på lån, så er du litt på tynn is. Ikke nødvendigvis, men hos mange. Samtidig er det når man er ung at man gjerne kan ha en bajasbil, ikke alltid her heller, men som regel og da er Z4 f.eks. et bra alternativ.

Her har du BMW Z4 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113649571 , makser vel budsjett, men et fullgodt alternativ for en bil til 300 000,- om du absolutt skal ha det. 

eks. i3 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116262966

BMW er forresten så mye mer enn Toyota om man ser på kjøreglede og premiumfølelse, da ser man vekk fra Land Cruiser, Hilux og GT86(og tidl. Supra). Toyota er kjent for å være driftsikker og er langt fra dårlige biler, med det er enkle konstruksjoner og lite elektronikk. :) 
 

Egentlig så er budsjettet varierende, Prius`n min vil jeg få kanskje 75k for (siden den har gått så langt, andre med 100 000km selges for dobbelt så mye men...), og så legger jeg til noen penger så jeg kommer til 120k kanskje, er jo der et par 80 000km F20 sitter. Får penger av farmor siden jeg kjører ho steder, fra foreldra mine og fra ting jeg gjør for andre og ja... mye rart. 

Jeg kommer nok ikke til å ta opp no lån, vil egentlig ikke ha mye lån så tidlig i livet, har ikke tenkt å komme på luksusfellen enda haha. Vil heller ikke ha for mye lån mens jeg fortsetter ingeniør utdanning på høgskole. Derfor F20 ser veldig bra ut akkurat nå, ikke altfor dyr. Og jeg unngår byen så mye som mulig egentlig, kommer aldri til å bo midt i byen, men er jo tvunget til å bo rett utenfor. Her i Fredrikstad nå kommer det jo bomringer overalt snart også.. forundrer meg ikke om vi snart starter med diesel forbud her heller haha. Bilen skal bare brukes til å kjøre 25 min to veier hver hverdag til skole egentlig, og sikkert noe små 10 min turer i helger. Priusen kjører bra og utrolig nok drar ganske bra også, men siden jeg har hørt at BMW føles bedre ut så tenkte jeg "hvorfor ikke prøve en". 

Når det kommer til utstyr, hva er det dem F20`ne har? på Finn står så mye rart at jeg ikke helt stoler på dem.. men hvertfall prius`n jeg har nå har, front kamera, rygge kamera, rygge sensorer, parkeringsassitent, leather seats, navigasjon (selvom jeg synes toyota bare skulle slutta med sin egen nav og begynne å bruke google maps sine som Tesla), og LED lys i alle lys bortsett fra front blinklys. Har F20`ne noe av det? eller noe annet utstyr? (ja, jeg liker utstyr haha)                                                                 

 På F20, er det mulig å style dem og sånt da? med nye lykter for eksempel (bare som eksempel, jeg liker faktisk lyktene på F-seriene veldig mye)? , kameraten min har en 7 serie fra 90 tallet og en 330XI fra 2001 som han ikke en gang kan skifte interiørlys til LED i uten at den varsler feilkoder her og der... Det jeg liker veldig med toyota er at man kan gjøre så mye med dem uten å få feilkoder her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom Toyota og BMW er at Toyota produserer 100 000 biler for så og finne eiere til de bilene. For hver BMW som blir produsert finnes det allerede en kontrakt fra forhandler eller kunde. Bilene er bygget etter kundenes ønsker og smak. Derfor kan utstyret variere veldig mye fra bil til bil. 

Du kan benytte www.Bimmer.work for å finne ut hvilke utstyr de forskjellige bilene har. Det du trenger da er bare de 7 siste i chassi nummeret. 

Lykke til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gleder meg til de bommene. Dog, de kan brukes som et "halvfornuftig" argument for å skaffe seg BMW på to hjul, og medfølgende førerkortklasse:-D

Hadde 1-serie fra 98 000km til 180 000km. Et hyggelig bekjentskap, det. Litt påkost i form av nye dempere og fjører på slutten, men det kan like gjerne være min kjørestil som fremprovoserte det. Utrolig digg å kjøre med nye dempere, ble den i allfall. Eierskapet strakk seg over tre år. Jeg kjøpte en tredørs, disse ble ikke tatt inn av importøren i Norge som nye, og er derfor sjeldnere, og, i mitt tilfelle rimeligere priset enn tilsvarende femdørs 1-serier. Betalte 145000, og solgte den for 65000. Hadde nok dratt på den litt for mye kilometer, med tanke på verditap, selv om den var godt over snittet holdt, med skifte av deler ut over standard service. Gjorde jobbene selv, veldig kurante biler, og deletilgang, slik flere her nevner.

Jeg prøvekjørte den neste generasjonen 1-serie, typisk 116d med 8 trinns automat og mye utstyr (i 1-serie verden) Estorilblå og med m-sport styling utvendig, og sportsseter. Ja, for sportsseter synes jeg du MÅ ha i en ener.

Etter å ha kjørt 118d (143hk, 300nm) i tre år, synes jeg 116d var lat, selv om girkassa ga et veldig positivt inntrykk til å være automat (min erfaring med automat strekker seg til VW Golf 2. gen., en Volvo V60 med sirupskasse, og en Rover 75 V6 med gammeldags femtrinns kasse.) 

Dette er for drøyt et år siden, og jeg vurderte det til at om jeg skulle bytte, så måtte jeg ha minst 118d. På det tidspunktet kostet slike med rundt 50 000km på telleren rundt 240 000kr hos forhandler. Nå har jo diesel blitt så grusomt, og elbil er fremdeles litt for nytt til at jeg kjenner for å brenne bort en årslønn på det. Endte derfor opp med en tilårskommen Z3 1.9 uten lånefinansiering. Ikke umulig at den byttes inn i en fornuftig (les rekkeseksermotorisert og manuelt giret) Z4 etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MagnusAG99 skrev:

Dett jeg liker veldig med toyota er at man kan gjøre så mye med dem uten å få feilkoder her og der.

Litt (veldig) off topic. Men: har Toyota fått på plass "defekt lyspære" - varsel nå? Synes jeg møter mye Avensis med dårlig lysføring om dagen. Min førstebil, en SAAB 900 anno 1998,  hadde faktisk dette. Det plinget hver gang du startet bilen, og du fikk beskjed om hvilken pære som var gåen. 

Tilbake til tema. Til ditt bruk vil nok en 116d eller hvorfor ikke 116i være tilstrekkelig motorisering. BMWs fantastiske chassi/kjøreegenskaper får du nemlig uansett motorisering. Jeg ble selv "frelst" i en 2005 modell 3-serie gått 181 000km. Denne hadde minste bensinmotor som yter 116 hk/175 NM, men var uansett helt fantastisk å kjøre med, sammenlignet med hva svenskene hadde klart å mikse sammen av et chassis bygget på bunnplata til en gammel Opel (SAAB og Opel hadde samme eier, General Motors, på den tiden). 

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en F20 er midt i blinken og som @And-reas skriver er 116i/d kurrante biler :) Og fornuftig å ikke ta opp stort billån så ung. 

Edit: Angående utstyr vil du finne franske og asiatiske biler mer utstyrt om man tenker samme årstall og samme pris. F.eks. er min gamle Hyundai Veloster til salgs så jeg nå tilfeldig til 99000,- og den har gått under 100k. https://www.finn.no/113730256 Her har du 140hk, ryggekamera, key less, panorama, cc, el.-førersete, navigasjon, bluetooth og mye mer. Du finner ingen 2012 modell BMW med 140hk +-(118i blir vel sammenligningsgrunnlaget) med samme utstyr og km.stand til 100000,-. Derfor kan du i enkelte tilfeller oppleve at din Prius kan ha mer utstyr enn en BMW. Når det er sagt veier som regel kjøreegenskapene opp for alt dette og folk velger fortsatt BMW, uten å si noe negativt om Velosteren fordi det var en morsom bil.

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...