Gå til innhold

Ulike dekkmerker framme/bak på xDrive


larserso
 Share

Anbefalte innlegg

Vil tro det finnes noen poster på dette temaet her, men forsøkte å søke uten å finne svar på det jeg lurer på. Jeg vurderer å slå til på et hjulsett til min F11 med xDrive. Framdekkene er Falken FK452 i 255/30/21. Det er også bakdekkene i 295/25/21, men det ene er ødelagt pga. sporing eller lufttrykk så de må byttes. Må jeg da bytte til nye av samme merke for å ikke få tull med xDrive? Har lest man må/bør ha stjernemerka dekk ved xDrive, men ser ikke om dette dekket er det. Kan man da ha stjernemerka dekk fra annen fabrikant f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme merke skal du ikke trenge å ha, men begge bak bør vell byttes samtidig. Og rulleomkretsen mellom foran og bak må være mindre enn 1% i forskjell ellers vil fordelingskassa bli vrang over tid. 

Opplevde rykk og napp med e91 med xDrive, problemet viste seg at bakdekkene var veldig mye mer slitte enn fordekkene. Med nye dekk var problemet borte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter begge bak ja. Det er forresten snakk om originale felger, men usikker på om de var levert til F11. Dimensjonen gir 0,86% forskjell så da bør det være innenfor. Men, dekkene er ikke stjernemerkede. Er det avgjørende? 

Jeg har også blitt fortalt at noen dimensjoner er ikke enkelte BMWer satt opp for så en forskjell i omkrets på 0,3% kan gi uheldigheter selv om 0,5% fungerte fint. Kamerat har opplevd dette på sin X5 og fikk beskjed om at bilen ikke var satt opp for dimensjonene han prøvde å kombinere selv om differansen var bare 0,3%. Høres ikke helt logisk ut for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjørt med så stor forskjell. Husk også at dette er teoretisk forskjell, og at forskjellen i praksis kan være større (eller mindre for den saks skyld). Avhengig av hvilket dekkpar som er størst kan man også risikere at forskjellen blir større og større etterhvert som dekkene blir slitt.

Å kjøre med to stjernemerkede dekk vil være det samme som å kjøre uten stjernemerkede dekk.

Eneste poenget med stjernemerkede dekk er at differansen er null, selv om størrelsen skulle tilsi noe annet. Man kan fint oppnå det samme med andre dimensjoner, men man bør da fysisk måle de aktuelle dekkene.

Bilene er ikke «satt opp» for noe såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hjulene er brukt på bil med xDrive, men jeg blir litt betenkt når jeg hører hva du sier @awt. Ser GS selger sett med samme dekk i samme dimensjon til min bil (slår inn reg.nr i nettbutikken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kikke gjennom denne tråden. Hele dette opplegget med stjernemerkede dekk er noe rart, spesielt i forhold til garanti på de bilene som fortsatt har det. Noen har problemer med veldig liten forskjell, mens mange X5-er kjører rundt på 22" med forskjeller på opp mot, og noen ganger over 1% uten at det ser ut til at det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også slik at om man regner seg fram til en differanse på dekk så trenger ikke det stemme nøyaktig overens med faktisk omkrets på dekket. Det har jo kommet frem eksempler på at noen dekk har avvik i størrelsen, riktignok med kanskje 1cm eller så.

Så da vil kanskje de som har avvik på over 1% egentlig ikke ha det om dekkene ikke er målt, men bare regnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Jeg var i kontakt med både BMW og GS og anbefalingen var klar på at de ville klart anbefale å ikke ha ulik dimensjon framme og bak. Det går som regel bra, men fordelingskassa er ikke glad i å gå å småjobbe så over tid kan det gi problemer med at den rett og slett koker. Jeg tar ikke sjansen på at jeg får problemer om et år og å kjøre rundt med usikkerheten så jeg gikk for like dekk rundt om. Selv om ulik slitasje kanskje kan gi tilsvarende differanse over tid og at den aktuelle differansen på 0,86% mest sannsynlig hadde gått helt fint. Trygt og litt kjedelig, men håper det blir pent likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har kjørt på 245/40-19 og 275/35-19 på sommerdekk med stjernemerkede Michelin Primacy dekk på en F10 X-drive.

De skal nå byttes ut, må si de har vært utrolig slitesterke og uten sporing ved ca 2,7-2,8 bar lufttrykk. Bilen er gått ca 74000km og antar at ca 45000km er på de dekka.

De er så å si helt likt slitt både foran og bak, så jeg tror jeg vil gå for samme type dekk igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...