Gå til innhold

Import av veteranbil, alternativ beregning


vbl
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med import av veteranbil? Det jeg lurer på spesifikt er om det blir automatisk bruksbegrensing på importbiler som er eldre enn 30 år? Finner ikke noe informasjon på dette nå men mener å ha lest dette for mange år siden. På importkalkulatoren til skatteetaten så regnes det automatisk som veteran med kun MVA uansett om man velger veteranbil eller personbil hvis bilen er eldre enn 30 år.

Veteranbiler med bruksbegrensing får vel knapt kjøres utenom til utstillinger etc. slik jeg har forstått det?

Bør jeg da finne en bil som er 29 år og betale MVA og avgift slik at det ikke blir bruksbegrensing? Litt prinsipp i dette også, ønsker å kunne velge selv.

Noen som har efaring med alternativ beregning? På f.eks. M5 E34? Hva lønner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet, men det er kanskje bevaringsverdig kjøretøy du tenker på?

Uansett kun moms ved import. Det er ev snakk om hvordan du registrerer bilen. Enten som vanlig bil/veteranbil, eller som bevaringsverdig kjøretøy. 

Jeg har importert 2 veteranbiler. En ble registrert som bevaringsverdig, den andre som "vanlig" veteranbil. Importavgifter var de samme.

Endret av tambur4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg har vel blandet begrepene litt da tenker jeg.

Så det er ikke noe i veien for å registrere en importert bil som er 30 år eller eldre og kunne bruke den så mye som en vil?

Eller er det bare et forsikringsspørsmål?

Bevaringsverdig kjøretøy er uaktuelt for meg, skal kunne bruke kjøretøyet så mye jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan registrere den som vanlig bil uten begrensninger.

Forsikre bilen med vanlig forsikring så har du heller ingen begrensning der.

En veteranbilforsikring (som er billigere) kan gi begrensninger. Da krever ofte forsikringsselskapet at du i tillegg har en "vanlig" bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da er det ikke noe problem. Trodde at hvis jeg importerte en bil som veteranbil så var det begrensing på maks 5.000 km i året, men det er bare et forsikringspørsmål da. Bevaringsverdige kjøretøy har vel maks 500 km og kan bare brukes til utstillinger etc. om jeg ikke har lest helt feil, får i alle fall ikke brukes særlig mye.

Veteranforsikring skal ikke bli noe problem, jeg har 4 stk vanlige biler og er medlem i veteranvognklubb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...