Gå til innhold

X5/5-serie - livskrise


Anderspr0
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var å målte litt bagasjerom på X3, 3 GT og F11 forrige helg og det var ikke den enorme forskjellen, men F11 vant blant de bilene særlig  i bredden. Ca 110 cm vs rundt 95 på de 2 andre om jeg fikk målt helt riktig. noe lengre i dybden var den også.

 

Bredden på seter var også noe F11 vant med rundt 144 cm fra dørhåndtak til dørhåndtak vs rundt en ca 10 cm kortere for de 2 andre bilene.

Vi har til nå hatt en E39 med i hovedsak 1 barn, men har nå 2. Denne har 460 liter i "tekniske" data og det jeg ser på denne bilen er at rolloen stjeler mye plass helt innerst til seteryggen som gjør at emmiljunga city cross er kronglete å få inn på lengden.

vogna, reiseseng, en ikea bøttestol, 3 bagger og div har vi da fått med oss. 

 

spill litt Tetris og pakk, man får med seg mye ;)

 

Andre vogner er nok større, men tenk på størrelse på det som skal kjøpes til barnet så burde der være plass til både vogn og noen brett med cola og annet.

Vi har løst "fullastingen" med å legge en bag og en plastikkpose eller tre i forsetet hvor det uansett ikke har sittet noen nå når barna har vært små. 

F11 er for stor for parkeringshus og plassen vi har så denne utgår dessverre, selv om den er helt nydelig å se på. 

BMW har såvidt jeg har klart å lest meg opp aldri hatt klasseledende størrelse på bagasjerom og bakseter.

Må lide litt for skjønnheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/3/2018 at 11.46, Marius2002 skrev:

3-serie GT og 5-serie GT er også gode alternativer. En F11 5-serie har ikke såå mye større bagasjerom enn en 3-serie og selv om Passat blir mest riktig å sammenligne med, i tillegg til A6 og E-klasse, har 5ern mindre plass. Med dette sagt fant jeg ut at ved rett pakking kunne jeg, madammen og vår unge på da 1 år, ta oss en Norgesferie(300 mil) i vår tidligere E91 3-serie uten problem.@Fredrik også hadde E46 3-serie og dro på Europaturer med kids baki. Jeg tror nok både X5, X3 og 5-serie dekker deres behov. Man trenger heller ikke den største barnevognen og ei trenger man å følge blogger og fashion.. :)

 

Ja, vi hadde vår E46 318d Touring fra 2004 til 2013. Dette betyr at barna var hhv. 11 og 1 år gamle da vi kjøpte bilen. Vi kjørte totalt 326000 Km med bilen og var på mange turer sydover til sommerhuset i det sydlige Franrike samt vinterferier i Norge. Bilen fungerte egentlig utrolig fint som familiebil, men det er klart at på 2-3 ukers turer til syden måtte vi tenke litt strategisk når det gjaldt bagasje (skiboks på Autobahn var og er utelukket for min del). Vi følte imidlertid ikke at kompromissene ble for store og litt artig var det når bilen var rigget for langturer med barna i baksetet med laptop, iPoder, en haug med DVD'er (dette var før Netflix), bamser, etc. Strøm fikk utstyret fra bilen via en inverter (12V-220V).

Jeg vil ikke si at det var trangt i bilen, men minstemann satt i et forovervendt barnesete (godkjent den gangen) og vi hadde sikkerhetsnettet montert slik at bagasjen bak var sikret (vi måtte pakke opp til taket i bagasjerommet). Bilen var selvfølgelig ganske tungt lastet så dette måtte jeg ta hensyn til vedr. lufttrykket på dekkene og når vi kjørte på Autobahn (bl.a ingen hurtige sporskift i høy hastighet).

Motormessig fungerte bilen også overraskende bra (med manuell gearkasse). Det er klart at 115 dieselhestekrefter og 265 Nm ikke akkurat river skinnet av pølsen, men selv på Autobahn og over Alpene hadde vi ingen problemer med at motoren ikke var sterk nok. Det er imidlertid klart at bilen effektmessig i perioden 2004-2010 var mer tilpasset hva man forventer av en BMW enn den evt. ville ha vært idag. Når dette er nevnt hadde vi generelt ingen problemer med å holde følge med biler som hadde tildels mye mer effekt enn vår BMW (spesielt på svingete landeveier og når omstendighetene ellers lå til rette for litt aktiv kjøring). E46 er en BMW av den gamle skolen og har glimrende feedback fra styringen samt et fabelaktig kalibrert understel (standard)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2014 x5 i dag, og hadde tidligere en 2012 520 touring, i tillegg har vi en 2015 Volvo xc70, samt to kids. Ei på snart to og ei på fire og ett halvt. 

Baggasjerommet på Bmwene er betydelig mindre en Volvoen, mens den praktiske forskjellen på x5 og 5-serie er noen cm i lengden. Merker det på barnevognen at det er litt kortere i x5n.

x5n har også delt bakluke som ikke er superpraktisk da nederste del må manuelt åpnes etter at øvreluka er oppe. I tillegg er det ikke automatisk åpning av innertrekket på min x5 (vet ikke om du får det) som gjør at har man trekket igjen så er gleppet mellom nedre del av luka og trekket minimalt. Dermed må alt man bærer på settes på bakken og gjerne bli møkkete før man setter inn imbilen.

Fem-serien er også montert i europa kontra usa for x5. Det merkes godt på kvaliteten på interiøret, en del mer raklelyder.

På veien med unger i baksetet så er det litt større plass foran i x5n fordi man sitter litt høyere og dermed må ikke førersetet så langt bak. Jeg er 186 høy med lang rygg og har seteryggen langt bak. På tross av to helt forskjellige kjøreegenskaper, så oppleves bilene ganske likt i hverdagen og gir samme kjøreglede. Jeg har som oftes barn i bilen når jeg kjører, så den verste hooninga skjer sjeldent lenger.

 

men alt i alt, det er pakkingen det står på om man klarer seg med det ene eller det andre.

foreldrene våre klarte seg fint med volvo 240 sedan, og plassen i den var ikke stor sammenlikned med dagens biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...