Gå til innhold

WLTP - BMW stopper M3 produksjon samt M550ix


S. Gunstad
 Share

Anbefalte innlegg

BMW stopper nå produksjonen av M3 på grunn av strengere krav til utslipp etter den nye WLTP normen. Ny modell kommer først i 2020. I tillegg pauses flere modeller, M550i inkludert, inntil et nytt partikkelfilter er utviklet som senker utslippene, et såkalt otto-filter. Dette rammer også 7-serien med bensinmotor som i en periode fremover kun vil bli levert som bensinhybrid og diesel.

 

Kilde:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180202/bmw-stoppar-tillverkningen-av-m550i-xdrive/
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/produktionsstopp-bmw-7er-benziner-x1-x2-partikelfilter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en vei at M760i også skal få produksjons stans, så leste jeg at alle 7-serier med bensinmotor skal settes på pause. Men dette gjelder så vidt jeg fikk med meg kun europeiske modeller, M550i og M760i skal fortsatt produseres for andre markeder så vidt jeg vet. 

Det jeg er mest spent på er hvordan dette slår ut på avgiftene. Om bilene plutselig får mye høyere utslipp så blir jo prisene vesentlig høyere. Eller er det slik at dette Otto filteret bringer utslippene ned til dagens nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pausen blir nok ikke så langvarig da BMW er på ballen med partikkelfilter for bensinbiler. Også må vi ikke adoptere "kule" uttrykk som stammer fra en referanse i motorpressen som noen ikke helt plukka opp. Otto betyr enkelt og greit bensin firetakter. Mao, partikkelfilter for bensinbiler. Vi snakker normalt i dagligtale om "partikkelfilter" til dieselbiler, selv om korrekt betegnelse er "diesel partikkelfilter".

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, S. Gunstad skrev:

BMW stopper nå produksjonen av M3 på grunn av strengere krav til utslipp etter den nye WLTP normen. Ny modell kommer først i 2020. I tillegg pauses flere modeller, M550i inkludert, inntil et nytt partikkelfilter er utviklet som senker utslippene, et såkalt otto-filter. Dette rammer også 7-serien med bensinmotor som i en periode fremover kun vil bli levert som bensinhybrid og diesel.

 

Kilde:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180202/bmw-stoppar-tillverkningen-av-m550i-xdrive/
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/produktionsstopp-bmw-7er-benziner-x1-x2-partikelfilter/

Synes det er rart de stopper M3, men ikke M4. Motoren er jo identisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ranger1000 skrev:

Synes det er rart de stopper M3, men ikke M4. Motoren er jo identisk.

Tipper det har litt med kostnader og prioriteringer å gjøre. M4 selger best, samt at F30 (F80) karosseriet skal ut av produksjon først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro (men dette er spekulasjoner, jeg har ikke sjekket), at dersom m4 fortsetter og m3 ikke i relasjon til nye avgasskrav, så er det ikke umulig at den ene havner akkurat innenfor på avgasser, og den andre akkurat utenfor. Dersom den er helt på grensa så kan de få ekstra kiloene og noe høyere luftmotstand være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist lesing. Spesielt når dette ikke er volum modeller, så er det synd at det går ut over nettopp disse.

2017/2018 kommer til å være året da "alt" det kjekke forsvant. Veldig trist å være Autofil om dagen hvis man ikke allerede har sikret seg en skikkelig "kosebil"

Så M3 i 2020 blir hybrid det da? Kan ellers nevne store savn som Impreza Sti, Lancer Evo, Dodge Viper. Alle biler som har forsvunet siste par årene. Og kanskje like greit at de ga seg der, enn at de merkevarene skulle beveget seg inn på noe hybrid greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Evopower skrev:

Trist lesing. Spesielt når dette ikke er volum modeller, så er det synd at det går ut over nettopp disse.

2017/2018 kommer til å være året da "alt" det kjekke forsvant. Veldig trist å være Autofil om dagen hvis man ikke allerede har sikret seg en skikkelig "kosebil"

Så M3 i 2020 blir hybrid det da? Kan ellers nevne store savn som Impreza Sti, Lancer Evo, Dodge Viper. Alle biler som har forsvunet siste par årene. Og kanskje like greit at de ga seg der, enn at de merkevarene skulle beveget seg inn på noe hybrid greier.

Mener jeg har lest et sted at neste generasjon M3 fortsatt vil ha bensin turbomotor, men vet ikke hvor mye man skal legge i det.

Deler bekymringen, trist at mer og mer skal bli EL (selv om jeg har en i3 for bruk til og fra jobb etc). Men eksempelvis McLaren P1 og Porsche 918 er jo hybrider, og jeg har ikke hørt så mye misnøye om de. Så alt trenger ikke være helt natta enda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse modellene skal tilbake i produksjon igjen, bortsett fra M3 som drøyer til ny kommer i 2020. Så jeg synes ikke det er trist, bare helt på trynet at slike utslippskrav skal være så strenge. Det er lett å dra paralleller til 70 tallets USA da alle biler skulle strupes ned for å møte krav til forbruk og utslipp. Det gjorde at mye som kunne vært artig, og som hadde vært artig bare år i forveien ble dølle greier.  Litt sånn er det her i Europa nå, EU stiller noen urimelige krav, truer med å kaste ut dieselbiler, fokusere på elektriske biler osv. Vi påtvinges små turbo motorer og biler med hybrid løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, TRF skrev:

Pausen blir nok ikke så langvarig da BMW er på ballen med partikkelfilter for bensinbiler. Også må vi ikke adoptere "kule" uttrykk som stammer fra en referanse i motorpressen som noen ikke helt plukka opp. Otto betyr enkelt og greit bensin firetakter. Mao, partikkelfilter for bensinbiler. Vi snakker normalt i dagligtale om "partikkelfilter" til dieselbiler, selv om korrekt betegnelse er "diesel partikkelfilter".

Syns bare det var morsomt at det het "Otto-filter". Nå som jeg faktisk vet hva Otto betegnelsen betyr skal jeg alltid kalle det Otto-filter:) Er det kun diesel som har hatt slike filter før, altså partikkelfilter? 

 

Angående utslipp så blir det spennende å se om det kommer noen form for sammenligning av resultatene fra de to testene. Dette vil bli avgjørende for avgiftsberegning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...