Gå til innhold

Nye sommer dekk til F10


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Falken F510 er det vel ikke så mange som har prøvd ennå. Men testen tyder jo på at de er et par hakk opp fra 453, som er høyst middels. Har hatt det på femmeren nå, og de slites veldig fort, uten at grep og støy ser ut til å dra noe nytte av det. (Dekk med lav slitestyrke er gjerne gode på grep og støy). Byttet til Vredestein Vorti, og de har holdt ganske nøyaktig dobbelt så lenge. I tillegg er de bedre på støy, og sannsynligvis bedre på grep også. (Er ikke akkurat en bil jeg kjører på grensen dette).

 

GS skryter av Falken (selvsagt). Selv karakteriserer jeg altså merket som "helt ok". (Basert på 452 og 453)

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falken slites fort ut, kanskje fortere enn continental også.

Michelin er det dekket som har klart lengst holdbarhet av disse. Det er også det sekket som har de beste indre kvalitetene. Michelin sin dekkstamme er enerådende på forutsigbarhet, rundhet og jevne egenskaper. Michelin har i de siste dekkene sine lagt vekt på at egenskapene på dekket skal vare helt ut når det slites.

De som legger om dekk sier at michelin er nesten 100% avbalansert fra fabrikk. Det er ikke mye lodd de må kompensere for.

Jeg jobber ikke for michelin, men jeg har kjørt på masse dekk, og michelin lager den gode følelsen på sommerføre som nokian klarer på vinterføre. I tillegg er holdbarheten svært god som sagt.

Ut ifra testen ville jeg valgt michelin eller nokian bare så det er sagt. Jeg bor under våte og kalde somre, og derfor er kanskje nokian et vedre valg enn michelin. Hadde jeg bodd på sørøst landet med mye 110 sone og 30 grader om sommeren, helt klart michelin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

Hadde selv Vredestein Ultrac Vorti på E91'en, og kan ikke annet enn å anbefale de. Nå har jeg dårlig sammenligningsgrunnlag da det var det eneste dekksettet jeg brukte på 19". De 19" run flat fra Bridgestone som står på F36'en støyer nevneverdig mer. Neste gang blir det enten Ultrac Vorti eller Goodyear Assymetric 3 tenker jeg, da disse har kommet godt ut i test og er relativt rimelige.

PS: over hvor mange km gjør Motor/NAF sine dekktester? En ting er egenskapene når de er nye, men hva med etter en og to sesongers bruk? Da kan dekket fort endre egenskaper, så erfaringer basert på hele levetiden til dekket er for meg mer verdt enn en dekktest, selv om jeg selvfølgelig leser testene og tar det med i betraktningen :) 

Svært godt poeng: hvor lenge varer egenskapene!?
Vet du hvorfor Ultrac Vorti eller Goodyear Assymetric 3 ikke er med på Motor sin dekktest?
Er det fordi de er 'litt' mer 'bane'dekk enn vanlig veidekk?

Ser at Michelin PS4 har hatt beskyldninger mot det.

er ikke våre veier så dårlige, at 'bane' dekk ikke duger. Blir ikke raskt nok varme i v årt våte, kalde klima osv.

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Falken slites fort ut, kanskje fortere enn continental også.

Michelin er det dekket som har klart lengst holdbarhet av disse. Det er også det sekket som har de beste indre kvalitetene. Michelin sin dekkstamme er enerådende på forutsigbarhet, rundhet og jevne egenskaper. Michelin har i de siste dekkene sine lagt vekt på at egenskapene på dekket skal vare helt ut når det slites.

De som legger om dekk sier at michelin er nesten 100% avbalansert fra fabrikk. Det er ikke mye lodd de må kompensere for.

Jeg jobber ikke for michelin, men jeg har kjørt på masse dekk, og michelin lager den gode følelsen på sommerføre som nokian klarer på vinterføre. I tillegg er holdbarheten svært god som sagt.

Ut ifra testen ville jeg valgt michelin eller nokian bare så det er sagt. Jeg bor under våte og kalde somre, og derfor er kanskje nokian et vedre valg enn michelin. Hadde jeg bodd på sørøst landet med mye 110 sone og 30 grader om sommeren, helt klart michelin!

Vi bor i et land med telehiv, grov, sprukken asfalt, kalde, våte somre. Det er ikke racerbane vi kjører på, så vil ikke Nokian Black 2 være ypperlig? 
NOKIAN HAKKA Black 2 testen 

Nikian skriver selv: 

Sitér

Det nye sommerdekket Nokian Hakka Black 2 mestrer de strenge kravene til den nordiske sommeren. Dekket har en stabil styreevne selv på oppkjørte veier og røff asfalt. Det nye Dynamic Grip-konseptet sikrer en god kontaktflate mot underlaget under rask og aktiv kjøring, og gir optimale kjøreegenskaper, selv på våte og svingete veier.

https://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-black-2/

Er svært skeptisk til Continental pga. de særs dårlige vått underlag egenskapene.
NB; har kjørt med Continental på de siste 4 biler :!: så jeg motsier jo meg selv. Tosken :oops:
Men det var 'det stille dekkegenskapene'' som var årsaken, og nå er ikke Continental ledende der heller 

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk F10`n (Januar 2016) levert med Falken 452 dekk som i teorien skulle ha mønster til 2 sesonger til. Kjørte 8000 km og endte opp med et dekk som etter min mening ble slitt unormalt fort. Såpass slitt at korden begynte å bli synlig, noe jeg trodde skyldes skjev hjulstilling, men hverken vinterdekkene eller dekkene jeg har nå har antydning til slik slitasje. 
Kjøpte så Vredenstein Ultrac Vorti dekk til rimelig pris og på min bil iallefall er disse bedre enn Falken dekkene. Var en helt annen opplevelse å kjøre langdistanse nedover Europa med disse kontra Falken 452 dekkene. 

Skal sies at min erfaring med Falken er med dekk som allerede var brukt på bil i kanskje et år eller to før jeg fikk dem (hvis ikke mer). Men å finne ut at dekket er slitt ned til korden på vei hjem fra en reise på 5-600 mil gjør at jeg personlig ikke kjøper Falken dekk mer (dekket hadde masse mønster før jeg reiste ut) 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Svært godt poeng: hvor lenge varer egenskapene!?
Vet du hvorfor Ultrac Vorti eller Goodyear Assymetric 3 ikke er med på Motor sin dekktest?
Er det fordi de er 'litt' mer 'bane'dekk enn vanlig veidekk?

Ser at Michelin PS4 har hatt beskyldninger mot det.

er ikke våre veier så dårlige, at 'bane' dekk ikke duger. Blir ikke raskt nok varme i v årt våte, kalde klima osv.

Nå er Goodyear dekkene med i testen og kommer sånn mitt på treet ut. Jeg har hatt dem selv nå ca 7000km og svært fornøyd både med grep, kjørefølelse og opplevd støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Fikk F10`n (Januar 2016) levert med Falken 452 dekk som i teorien skulle ha mønster til 2 sesonger til. Kjørte 8000 km og endte opp med et dekk som etter min mening ble slitt unormalt fort. Såpass slitt at korden begynte å bli synlig, noe jeg trodde skyldes skjev hjulstilling, men hverken vinterdekkene eller dekkene jeg har nå har antydning til slik slitasje. 
Kjøpte så Vredenstein Ultrac Vorti dekk til rimelig pris og på min bil iallefall er disse bedre enn Falken dekkene. Var en helt annen opplevelse å kjøre langdistanse nedover Europa med disse kontra Falken 452 dekkene. 

Har akkurat samme erfaring, riktignok med E60 og 453 dekk. Bakdekkene forsvant veldig fort. Så fort at jeg valgte å bruke en tusing på å sjekke hjulstillingen (igjen), men den var helt perfekt. Byttet til Vorti, og de har holdt dobbelt så lenge nå. (Og enda har de litt mønster igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mr. Erling skrev:

Vi bor i et land med telehiv, grov, sprukken asfalt, kalde, våte somre. Det er ikke racerbane vi kjører på, så vil ikke Nokian Black 2 være ypperlig? 
NOKIAN HAKKA Black 2 testen 

 

 

Nokian er absolutt et kjempebra valg. Nokian har også et noise canselation felt i dekkstammen (usikker på om det er i black2, sjekk nokian.no) som tar opp noe lyd og vibrasjoner fra veien. Gjør ikke noe dumt valg der uansett. Dekket kom jo bra ut på støy som betyr mest for meg i tillegg til holdbarhet. En kombo som ofte er vanskelig å kombinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dekket som jeg synes gir mest igjen for pengene er Michelin Pilot Sport. De støyer ikke mye, de sporer ikke, har veldig gode egenskaper under alle føreforhold og varer veldig lenge. Jeg har nå kjørt 25 000 km med mine Pilot Super Sport, vanvittig fornøyd og jeg kan konstantere at det er mye spor igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det du skisserer kjenner ikke jeg meg igjen i, med PSS. Jeg aller mest helt rolig, veldig mye motorvei og lite inspirert kjøring i hverdagen. Men jeg har nå hatt bilen to turer til ringen med disse dekkene, der får de virkelig smake «kjeppen». 

Jeg har selv hørt at folk har klager på at PSS slites fort, så jeg skal innrømme at jeg er overrasket «og litt lettet» over at de har vist såpass slitestyrke. Fadern har samme dekka på sin Focus ST, han har kjørt 15 000 km. Dette er jo en motorsterk fremtrekker, godt med spor her også. Men jeg tror ikke dekka foran varer i 10 000 km til. Kommer sikkert mye an på bruk og hvilken bil de står på 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

Nokian er absolutt et kjempebra valg. Nokian har også et noise canselation felt i dekkstammen (usikker på om det er i black2, sjekk nokian.no) som tar opp noe lyd og vibrasjoner fra veien. Gjør ikke noe dumt valg der uansett. Dekket kom jo bra ut på støy som betyr mest for meg i tillegg til holdbarhet. En kombo som ofte er vanskelig å kombinere.

Er det  Silent Groove du mener?

Sitér

Silent Groove Design er en oppfinnelse på veggene av dekkets langsgående ribber som øker komforten. De små hullene som ligner overflaten på en golfball styrer dekkets lufthvirvler.

De små hullene reduserer lyden som kommer fra kantene av de tverrgående sporene, og den typiske plystrende dekklyden forsvinner. Designen reduserer dekkstøyen både inne i bilen og utenfor, noe som bidrar til stille og komfortabel kjøring.

Silent Groove Design reduserer luftmotstanden, noe som kjøler ned slitebanen. Dette øker dekkets slitestyrke og gjør at dekket holder lengre.

 

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎04‎.‎04‎.‎2018 at 12.37, ///M-ini95 skrev:

Fikk F10`n (Januar 2016) levert med Falken 452 dekk som i teorien skulle ha mønster til 2 sesonger til. Kjørte 8000 km og endte opp med et dekk som etter min mening ble slitt unormalt fort. Såpass slitt at korden begynte å bli synlig, noe jeg trodde skyldes skjev hjulstilling, men hverken vinterdekkene eller dekkene jeg har nå har antydning til slik slitasje. 
Kjøpte så Vredenstein Ultrac Vorti dekk til rimelig pris og på min bil iallefall er disse bedre enn Falken dekkene. Var en helt annen opplevelse å kjøre langdistanse nedover Europa med disse kontra Falken 452 dekkene. 

Skal sies at min erfaring med Falken er med dekk som allerede var brukt på bil i kanskje et år eller to før jeg fikk dem (hvis ikke mer). Men å finne ut at dekket er slitt ned til korden på vei hjem fra en reise på 5-600 mil gjør at jeg personlig ikke kjøper Falken dekk mer (dekket hadde masse mønster før jeg reiste ut) 

Rart, jeg har kjørt Falken FK452 i dimensjon 255/31-21 på felgene fremme nå i fire sesonger, og de klarer en femte sesong før de må skiftes. Så de har vel gått omtrent 45.000 kilometer nå. 

Bak er de riktignok blitt byttet allerede, men det er utelukkende på grunn av slitasje på innsiden grunnet brede dekk (295) og at firehjulskontroll ble tatt vel sent.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet en del biler de siste 10 årene, det har stort sett gått i E-klasser og 5-serier. Tunge biler med sekser-diesel, som har gjort tjeneste som familiefraktere både her til lands og rundt i Europa. Jeg har kommet til at sommerdekk fra Nokian (Hakka Z, Z G2, Z-line og Hakka Black) er veldig gode på mange parametre. Stødige og retningsstabile, trygg følelse på vått underlag og relativt støysvake. Norsk veistandard og asfaltkvalitet er noe for seg selv og ikke nødvendigvis beste match for dekk tunet mot kjøring på kontinentet. Kan trygt anbefale Hakka Black for normalt bruk, i alle fall. Pilot Sport 4 er nok et mer sportslig orientert dekk dersom slikt er viktig for deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...