Gå til innhold

Logo i bakrute


williamsahr
 Share

Anbefalte innlegg

I en bil/motorvogn hvor innvendig speil kreves skal du kunne se utrykningskjøretøy ut bakruten. Det vil i grunn si at du kan sote og klistre så mye du vil bare du har "nok sikt" ut til å se utrykningskjøretøy. Enkelte varebiler har ikke innvendig speil og derfor ikke dette kravet, men de har gjerne større sidespeil. Frontrute og sidevinduene foran har du ikke lov til å gjøre noe med, med mindre bilen har det originalt fra fabrikk eller et gjennomfarget glass som ikke gir mindre lysgjennomslipp enn den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966. Jeg vet ikke hva den standarden innebærer. Uansett er all solfilter(herunder soting og klistremerker), både påklistret og påsprøytet forbudt på de fremre rutene. Det vil i teorien si at oblat, bomring, euroklassifisering, vignette osv. ikke er lov, men etter mye diskusjon rundt dette way back når det var tema så fant vel samfunnet ut at det går an å bruke sunn fornuft og tenke med hode istedenfor med regelboka. Så selvfølgelig er det idag lovlig i praksis (om ikke lovdata er endret til det rette siden den gang). Dette vil også si at streamere øverst i frontruten ikke er lov, med mindre det er i form av solfilm som er integrert i glasset(som også mange biler har originalt). Jeg har tidligere lest på diverse forum at folk har fått godkjent streamere hos SVV, og det er forskjellig hvor langt ned på ruten de får godkjent. Enten kommer det an på biltype eller på kontrollør, jeg vet ikke. Samtidig er det forskjellig hvordan politi og SVV vil praktisere håndhevingen av loven på akkurat dette ute på en veikontroll, det er vel bare skjønn der og da tenker jeg.

Så ja, du kan ha et så stort KOED-klistermerke om du vil det. But why? :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...