Gå til innhold

Hvilke dekk og hvor kjøper folk dekk til trackdays?


 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte og høre om noen tips for dekk til trackdays til min e36 m3 :) Skal ha 17"  Vet ikke om jeg bør gå for original dim som er 225 fremme og 245 bak, eller om jeg kanskje skal gå for feks. 235 hele veien? Dekkene skal kun brukes til og fra bane og på banen, så landeveis egenskaper er ikke så int. Men pris og egenskaper på bane er det som er int. :)

Har blitt anbefalt Kumho. Har også sett litt på federal 595rs.

Hva kjører folket på :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort litt research på dette nå i vinter og til mitt enkle bruk med litt banekjøring og mest landevei. Så virker Federal dekkene som et godt kompromiss imellom pris og egenskaper. Virker som mange er fornøyde med disse og de har jevnt over OK tilbakemeldinger. (Jeg planlegger 4x225/45/17 på Z3 1.9)

Men jeg har ingen erfaring med dem, så jeg kan ikke uttale meg om dem. Men planlegger å teste disse i år, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har først og fremst null peiling, men dette er et tema som har vært oppe jevnlig siden forumets start. Her er en tråd fra 10 år tilbake, men har nyere svar enn som så. :)

Dekkene jeg har sett gått igjen i årenes løp er Kumho ett-eller-annet, Federal ett-eller-annet og Toyo R888. Jeg har også sett at Michelin PSS som @StigJ bl.a. nevner er anbefalt av mange  som "kombidekk"(bane og vei) om man kan si det slik. :)

Les litt i den tråden så tror jeg du finner gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo også Michelin Cup2 som kan vurderes. Disse skal være snillere på vått underlag enn tidligere generasjon Cup som visst var mer i retning litt for spennende på slikt føre. 

 

Edit: Når jeg tenker meg om så får man ikke PSS eller PS4S i 17", så da hadde jeg sett på Cup2 heller. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha Cup2 neste gang?

Var innom dekkonline og såg nå. Fant bare Nankang og yokohama i 225/45/17.

Har stor tro på Kumho v70a. Men hvor handler folk dekk fra :) ?

Mener det var du @TRF som anbefalte disse?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kjører disse på løpsbilen (kjørte riktignok ikke i 2017 men i 2016). Det gjør han som vant også (jeg kom på 2dre). V70a er utvilsomt overrepresentert blant de som kjører fort hvis du går litt rundt og ser. En av forhandlerne mine har jo testet disse en del mot cup 2 og andre hjul lenge før jeg hadde hørt om dem, og tallenes klare tale sier fortsatt v70a.

Jeg driver faktisk å skal bestille inn nye til meg selv nå. Send meg en epost med hvilken dim du skal ha så kan jeg sikkert koke sammen en pris :) 

Du må vurdere om du skal ha soft, medium eller hard. Jeg kjører hard pga tung bil, løpskjøring ("max" over 12 runder fra kalde dekk), men til litt mer koselig track day kjøring er sikkert medium greit.

edit: For å legge på litt mer info. Mange var jo spente på kumho sine nye dekk til Viper (?) bla, om de skulle være enda bedre. En av gutta fra Kumho motorsport kommenterte litt rundt dette og påpekte at v70a er ganske unikt i det at det egentlig _ikke_ er designet som et gatedekk, men derimot har røtter som et dekk for konkurranse, også har de greid å få det godkjent ved å skjære noe spor i det og andre mindre endringer. Dette i ganske sterk kontrast til de (fleste) andre "r-dekk" på markedet. Jeg har bla også kjørt Dmack dekkene som skulle være det samme, og de er ikke i nærheten en gang.

 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
On 10.4.2018 at 20.40, Skulebollen skrev:

Ble en bommert på tasten der. Dog fortsatt over mitt budsjett

 

Hva endte du opp med av størrelser her? Jeg sitter å ser litt på samme emne selv i disse dager.  Blir nok Federal dekkene pga av budsjett, men lurer på jeg skal gå for 4x 235/40R17 eller 225 foran/245 bak. Men veldig usikker pga av motorsvak bil.

Noen tanker om det?  Bør jeg kanskje gå ned til 16" med lav profil og heller kjøre 205 eller tilsvarende?

Bilen vi snakker om er Z3 1.9 og ikke Z3M'en.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...