Gå til innhold

Vurderer kjøp av E70 X5 - hvordan er problemene rundt registerkjede (M57N2)?


iittala
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte ut min aldrende VW Passat med en X5 E70, mest fordi Passaten er så utrolig kjedelig, men også litt fordi E70 begynner å bli billig. Mange av disse X5-ene har rullet et stykke, gjerne godt over 200 000 km. Er i utgangspunktet ikke redd for kilometer, men har lagt merke til at det begynner å bli noen som rapporterer om registerkjede som hopper over når disse motorene nærmer seg, eller passerer 300 000 km. 

Er det mulig å si noe om hvor reellt problemet er? Er en litt for omfattende jobb å bytte kjedet til at jeg ville begynt på det som "preventivt vedlikehold". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF har nevnt dette et par ganger, men jeg kan ikke huske å ha lest om at noen faktisk har fått det her inne på forumet.

Sier ikke at problemet ikke finnes. Men det positive er jo at register er på fremsiden av motor så det er visstnok ikke sååå dyrt å ta det før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge siden jeg kom over en E61 530xD på Finn som ble solgt som delebil pga registerkjedet hadde hoppet over. Mener den hadde rullet 330 000 km, men finner ikke igjen annonsen. Finnes også noen videoer på youtube, både som viser slakken når kjedet er demontert og av lyden et slakt registerkjde lager på tomgang.

Spørsmålet mitt kunne kanskje vært formulert bedre. Må man forvente kjedebytte på ca 300 000 km, eller er det tilfeldig hvem som må bytte og ikke? Komplett servicehistorikk? 

Er det i tilfelle mulig å bytte kjedet selv, uten masse forskjellig spesialverktøy? 

Jeg bør kanskje satse på en bil med N57 i stedet, selv om den også virker å måtte bytte kjede av og til, og den jobben må jo bare være mer komplisert enn på en M57.

Edit: @TRF Sier du at N57 er plaget med registerkjedet i større grad enn M57n2? 

 

N57

N57 etter angivelig 140 000 km, med alt for mye diesel i olja

 

Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bytte kjede selv uten spesialverktøy (og helst litt erfaring).

N57 deler øvre kjede med n47 og det burde jo si litt. Har vært flere tilfeller av havari, men ikke like fremtredende som n47, og de er jo ikke kjørt like langt som m57n2 enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygget en del motorer tidligere, men ingen BMW sekserdiesel enda. Så da tolker jeg det som en overkommelig oppgave, gitt at man får tak i nødvendig spesialverktøy. Det er kanskje for tidlig å konkludere om "alle" M57n2 må bytte kjedet på rundt 250-300 000 km?

Det sier nok om N57, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst sjekket at bilen har fått alle de servicer og vedlikehold den skal ha. Har den det så ville jeg ikke bekymret meg, det er veldig sjelden disse motorene får register havari. Sier ikke at det ikke skjer, men sannsynligheten er så liten at det ville ikke stoppet meg for å kjøpe en slik bil. 300 000 km er mye på en bil, og det er å forvente at ting kommer å ryke/bli utslitt. Det er dessverre en del av risikoen, register som må byttes er jo en av disse tingene. Skulle det først skje, så er det som det påpekes her langt enklere å bytte kjedet enn på N47 hvor det sitter bak motoren 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det at det er "svært sjelden disse motorene får register havari" har du fra.... forumet? Lokale bmw forhandleren?

Det skjer ofte nok til at det er et reelt moment på lista når det gjelder m57n2. Hva som står i serviceheftet er langt mindre viktig enn å høre etter lyder fra registeret (og for å høre det, må du vite hva du hører etter).

 

edit: det hører med til historien at jeg har en e70 selv som er kjørt relativt langt, 240k. Jeg mister ikke nattesøvnen.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har man fra litt rundt forbi, eiere av slike biler, nettet, BMW mekaniker også videre. Selvsagt må man også høre etter ulyder og ikke bare stole på service heftet. Men hvis man skal gå rundt å være overnervøs for disse tingene så ville jeg kjøpt en bil som har gått mindre. Biler som har gått langt er det større risiko med, uansett motor og historikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok både sovet godt og unngått nerveproblemer med en langkjørt E70 med M57n2. Men siden dette er et reellt problem så bør bruktprisen påvirkes av det, noe jeg ikke synes at den gjør i særlig grad. Sånn sett utelukker jeg derfor biler med noe særlig over 200 000 km, selv om jeg ikke synes dette er mange kilometer. Egentlig synes jeg ikke 300 000 km er særlig langt for en premiumbil som E70, men det er tydeligvis det. Passaten min har passert 300 000 km med god margin, og det er ikke kilometerstanden som gjør at jeg vurderer å skifte den ut, den fungerer akkurat like bra/dårlig som den alltid har gjort drivverksmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F90: Dette har du ikke praktisk erfaring med. BMW mekanikere opplever ikke dette så mye, da det er en reparasjon man ofte gjør utenom merkeverksted grunnet kostnad. Hvis du hadde visst noe om dette så hadde du klart påpekt at ja, register en er en av svakhetene ved m57n2 (også ved din n57). Register er ikke noe man "må regne med å bytte" før 300k, m57 har ingen problemer med 3,4 og 500k på samme register.

Når det er sagt så er jo delene billige om du ønsker å bytte det preventivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nesten vært enklere om man måtte regne med å bytte kjedet ved ~300 000 km. I stedet for at kjedet kanskje gikk i filler så visste man at da må det byttes. Akkurat som det er enklere å forholde seg til skiftintervall på automatolje på 80 000 km enn BMWs livstidsolje. Bruktprisene hadde kanskje vært deretter også.  

Takk for god informasjon TRF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, TRF skrev:

F90: Dette har du ikke praktisk erfaring med. BMW mekanikere opplever ikke dette så mye, da det er en reparasjon man ofte gjør utenom merkeverksted grunnet kostnad. Hvis du hadde visst noe om dette så hadde du klart påpekt at ja, register en er en av svakhetene ved m57n2 (også ved din n57). Register er ikke noe man "må regne med å bytte" før 300k, m57 har ingen problemer med 3,4 og 500k på samme register.

Når det er sagt så er jo delene billige om du ønsker å bytte det preventivt.

Ja glemte jo det, jeg er jo helt idiot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...