Gå til innhold

Vurderer kjøp av E70 X5 - hvordan er problemene rundt registerkjede (M57N2)?


iittala
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, TRF skrev:

Velkjent problem på tu2 motorene, men er nok ikke som på n47/57 motorene.

Har du noe ide om når N57 "pleier" å få kjedeproblemer, siden man kan regne med at M57N2 vil trenge tilsyn/reperasjon i området 300.000km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, TRF skrev:

Register er ikke noe man "må regne med å bytte" før 300k, m57 har ingen problemer med 3,4 og 500k på samme register.

Når det er sagt så er jo delene billige om du ønsker å bytte det preventivt.

Når du sier M57 så mener du vel M57N som ikke har registerproblemer? Det er vel den som er lik M57N2 foruten at den siste har alublokk. Er det alublokka som "går" mere og skaper registerproblemene ,eller er det noe med DPF regenereringen som gir mere diesel i oljen? Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 540is skrev:

Når du sier M57 så mener du vel M57N som ikke har registerproblemer? Det er vel den som er lik M57N2 foruten at den siste har alublokk. Er det alublokka som "går" mere og skaper registerproblemene ,eller er det noe med DPF regenereringen som gir mere diesel i oljen? Noen tanker?

Sikkert første generasjon M57 som er i E39 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel: nei. Husker en som hadde f10 530d (eller 525d 3,0) som taxi var gjennom 2 bytter før han kvitta seg med den. Også har det jo gått noen her og der. Ikke like mye som n47, men rent statistisk er det vanskelig å si noe bastant.

540is: refererte, som Daniel er inne på, egentlig til første generasjon ha. Ellers er jo m57n også relativt fri for slike problemer, og som du er inne på deler denne register deler med m57n2. Jeg vet at det har vært spekulert rundt kammene (som ikke er like på 30d m57n), men jeg har ikke god nok erfaring med dette problemet til å mene noe om det pr nå.

 

F90: Dropp dramaet da. Når sist hadde du fingrene dine på registeret på en BMW diesel? (retorisk, du trenger ikke å svare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Daniel: nei. Husker en som hadde f10 530d (eller 525d 3,0) som taxi var gjennom 2 bytter før han kvitta seg med den. Også har det jo gått noen her og der. Ikke like mye som n47, men rent statistisk er det vanskelig å si noe bastant.

Såpass.. Var den gått langt da?

Nei vet de ikke er like gale some N47, men virker som de har litt her og der de også.

Skulle likt å vite når risikoen begynner å bli stor på N57 :P "Må" jo ha N57 om jeg skal ha F10 eller E9x LCI 330d i framtiden hehe. 335d var vel kun M57? Men der er det vel litt småtull med lille turboen om jeg har skjønt det rett?

52 minutter siden, Skulebollen skrev:

Hvilke lyder er det man skal høre etter da? Min 05 mod 530d ( dette er vel m57n2?  ) nærmer seg 215k, dog b.imp så man vet jo aldri helt reell km.stand.. kunne kanskje vert greit og sjekke opp i dette🤔

Du har vel M57N? N2 er vel de som kom med LCI.

Var jo en 530d E60 med M57N som har typ 600k km som var til salgs for en stund siden. Mon tro om den kjører med originalt kjede osv? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig bare meg som ikke blir overasket over at registeret på en motor trenger tilsyn ved 300tkm? 

Etter eierskap av diverse andre merker, så har man gjerne gjort noe med registeret både 1,2 og kanskje 3 ganger på den distansen. Inkl. Mercedes.

Etter mitt syn er dette noe man burde forvente når en bil har trillet så langt. Selvfølgelig finnes det unntak(gammel Mercedes diesel f.eks). Bruktbilprisene på f.eks E70 X5 har stupt det siste året, så kan ikke se hvorfor dette skal føre til en ytterlige priskorreksjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at det er tilfeller av registerproblematikk på m57n2 og ikke m47? Vil tro de deler samme oppbygging. Har aldri hørt om m47 registerfeil, og det bør være mer aktuelt på en firer enn en sekser egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel: husker ikke, rundt 100k tror jeg. e9x 335d var kun m57n2 ja. Ikke problemer med turboene i seg selv, men regulering. I tillegg så liker bypass spjeldet å sette seg, og da tar man knekken på den lille turboen.

Skulebollen; din er vel en 218hk? Dette er m57n.

Crzywiz: Jeg er ikke prinsipielt uenig, men poenget er at det er et markant skille fra de tidligere m57 motorene her. Ellers er jeg enig vedr priser på e70.

evo: Som nevnt så er det isolert til m57n2, selv om den er ganske så lik m57n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt mener jeg at interne komponenter i en motor som hovedregel bør vare ut levetiden på bilen, hvis ikke det er skiftintervall på det. Når man da ser en tendens til at registerkjedet begynner å bli langt og slapt etter ~300 000km, da synes ikke jeg det er godt nok, likegyldig om det står Mercedes eller BMW i grillen. 

Det er ikke rart at prisene på E70 faller, så billig man får leaset ny X5 4,0 (eller hva den heter) i dag. Det jeg imidlertid finner merkelig er at prisene er veldig like på en bil som har kjørt 150 000 km og en som har kjørt 250 000 km. Og sett i lys av denne trådens tema blir det veldig enkelt for meg som potensiell kjøper å styre unna de som har kjørt langt.

Så vil selvsagt mange være uenig med meg i det, og det skal dere få lov til :-D

 

Finn-søk sortert på pris, lav til høy. Her er det biler med 160 000 km og 260 000 km som koster tilnærmet det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TRF skrev:

Daniel: husker ikke, rundt 100k tror jeg. e9x 335d var kun m57n2 ja. Ikke problemer med turboene i seg selv, men regulering. I tillegg så liker bypass spjeldet å sette seg, og da tar man knekken på den lille turboen.

Så 2 ganger på 100k km? Wow.

Åja. Koster vel litt å fikse det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror første var på rett rundt 100k.

@Otis: m57n2 har faktisk en del problemer med strekte (og tidvis slitte/røket) register på litt høy km. Ikke som på n47/57, men en markant og betydelig forandring når man sammenligner med de eldre m57.

 

iitala; utstyr er nok langt viktigere for prissetting av e70 enn om den er kjørt 170k vs 230k. M-sport på preface gjør jo en enorm forskjell for eksempel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...