Gå til innhold

Vurderer kjøp av E70 X5 - hvordan er problemene rundt registerkjede (M57N2)?


iittala
 Share

Anbefalte innlegg

@TRF Joda. Kjenner til m57n2, men når ble problemet utbedret på feks n57?

M57n2 fikk det Kanskje aldri utbedret før n57 kom inn i bildet?

Fant flere firma på nettet, spesielt i England som fikser m57n2 og N47 ang register feil så åpenbart at problemet er der.

Men n57 er i min tankegang mht evt ny bil om det skulle passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke på stående fot. Men det hører jo med at selv nyere n47 også havarerer, og disse skal vel også være "fikset". N57 er en flott motor (obs på ht pumpe), og det hadde ikke hindret meg fra å kjøpe den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder HT pumpen...

Jeg leser på internett at i USA på de litt større pickup så anbefales det bla. å montere en mate pumpe på CP4.2 for å unngå problemet også mange andre ting, men jeg føler det er litt mer generelt og ikke noen svar på årsaken til havari.

Leser videre på mange forum at havari oppstår allerede så tidlig som 30-40kkm!

Vet du noe mer om årsaken @TRF evt når HT pumpen ble utbedret? Ser det er nytt delenummer fra juli 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent så har ikke bosch/bilprodusenter anerkjent problemer med cp4, selv om problemene av et betydelig omfang. Jeg tipper nytt delenummmr bare handler om nyere versjon med høyere trykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, iittala skrev:

Prinsipielt mener jeg at interne komponenter i en motor som hovedregel bør vare ut levetiden på bilen, hvis ikke det er skiftintervall på det. Når man da ser en tendens til at registerkjedet begynner å bli langt og slapt etter ~300 000km, da synes ikke jeg det er godt nok, likegyldig om det står Mercedes eller BMW i grillen. 

Det er ikke rart at prisene på E70 faller, så billig man får leaset ny X5 4,0 (eller hva den heter) i dag. Det jeg imidlertid finner merkelig er at prisene er veldig like på en bil som har kjørt 150 000 km og en som har kjørt 250 000 km. Og sett i lys av denne trådens tema blir det veldig enkelt for meg som potensiell kjøper å styre unna de som har kjørt langt.

Så vil selvsagt mange være uenig med meg i det, og det skal dere få lov til :-D

 

Finn-søk sortert på pris, lav til høy. Her er det biler med 160 000 km og 260 000 km som koster tilnærmet det samme.

Hva er fasit på en bils levetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Meg bekjent så har ikke bosch/bilprodusenter anerkjent problemer med cp4, selv om problemene av et betydelig omfang. Jeg tipper nytt delenummmr bare handler om nyere versjon med høyere trykk. 

Så feilen er like forbannet der altså...

Dritt det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CrZyWiz skrev:

Hva er fasit på en bils levetid?

Hvor lang er en strikk? 

Jeg kan selvsagt ikke svare på spørsmålet ditt. Men jeg vil forvente at levetiden på en X5 E70 er lengre enn 300 000 km. En Peugeot Partner derimot..

Edit: Og det gjør sannsynligvis mange andre også, gitt bruktprisene på X5 som har passert 250 000 km.

Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CrZyWiz skrev:

Hva er fasit på en bils levetid?

Det nærmeste en fasit er 15 år. Skatteetaten regner biler eldre enn 15 år som verdi til 1000,-. Det er under vrakpant, forstå det de som kan.

Så kan man jo derfra vurdere verdi ut ifra stand på bil og etterspørsel. Klart en fin 1995 320i er mer verdt en tilsvarende 1995 Corolla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, iittala skrev:

Hvor lang er en strikk? 

Jeg kan selvsagt ikke svare på spørsmålet ditt. Men jeg vil forvente at levetiden på en X5 E70 er lengre enn 300 000 km. En Peugeot Partner derimot..

Edit: Og det gjør sannsynligvis mange andre også, gitt bruktprisene på X5 som har passert 250 000 km.

Når du er så bastant i dine uttalelser, så må du jo også ha fasiten på bilen levetid. 

I mange andre land regnes noe som har gått over 100 000km for en "high mileage car".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, CrZyWiz skrev:

Hva er fasit på en bils levetid?

Da jeg jobbet som bilopphugger hørte jeg at produsentene regnet levetiden på en amerikansk bil til 6 år. Og med tanke på endel av de dårlige tekniske løsningene det var på nye amerikanske biler så stemmer nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, iittala skrev:

Jeg har en viss formening om hvor langt jeg forventer en x5 bør kunne kjøre, men det er i grunn utenfor temaet til tråden.

Da må du jo ikke dra det inn som ett argument heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rune-K skrev:

Da jeg jobbet som bilopphugger hørte jeg at produsentene regnet levetiden på en amerikansk bil til 6 år. Og med tanke på endel av de dårlige tekniske løsningene det var på nye amerikanske biler så stemmer nok det.

Jeg leste i en bok en vei (husker ikke hvilken) at da BMW utviklet E34 på midten av 80 tallet. Da tok de høyde for at bilen skulle kunne vare i 20 år og 500 000 km, hvis man fulgte service programmet. Vet ikke om dette er å forlange av dagens biler, jeg har mine tvil om det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at hukommelsen ikke spiller meg et puss, så mener jeg å huske at BMW justerte ned levetid til 6 år (fra 10), som den siste tyske tror jeg, en gang mellom 2007 og 2009. Men det er sikkert noen som er i BMW systemet i dag som kan si noe mer om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...