Gå til innhold

F30 tuning


EllefL
 Share

Anbefalte innlegg

Eg vil gjerne få meir ut av min F30, 320i 2016-modell, men får vita at det ikkje er tilgjengeleg software enno. Nokon som har noka meining om kor lenge ein må venta for å få gjort slikt? Andre som har chippa eldre F30? Eller er det ikkje råd å chippa eldre F30 heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du den nye B48 motoren? Sannsynligvis ettersom det er 2016. Jeg kaller derimot ikke dette for en "eldre F30", da dette er den som selges ny i butikk i dag. Sedox Performance kan levere software til disse bilene (F30 320ifra 2016 og utover), sjekk nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier er det ingen som tilbyr remap av denne(B48 motoren), da det ikke er noen som har klart å unlocke ECUen, så du må benytte deg av piggybacksystemer. Men det finnes: 

http://www.venturatuning.nl/chiptuning-bmw-320i-184-pk-f30-f31-mod-2015-ventura-tuning.html (på nederlandsk, men google translate funker fint).

Et annet populært alternativ er JB4:

http://www.burgertuning.com/B58_JB4_bmw_performance_tuner.html

 

Eldre modeller (som har N20 motor) kan remappes.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
23 minutter siden, B3MR skrev:

Noen klare for å ta opp denne tråden igjen?

Nettopp snakket med et tuningselskap. De sier de kan få ut 250hk av min 2016 F30 LCI B48 - med mapping.

Bløffer de eller er "koden" knekt?

 

Ja, den ble visstnok det her for en liten tid tilbake. Par måneder siden kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med det? Jeg vurderer det sterkt. Har en 330e, så det eneste jeg har vært usikker på er automatkassa, men nm fra el-motoren går vel ikke gjennom kassa, men rett til hjulene?!? Får oppgitt 400nm bare fra bensinmotoren, som er rimelig heftig om man kan legge til el-motor nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, B3MR skrev:

Noen som har erfaring med det? Jeg vurderer det sterkt. Har en 330e, så det eneste jeg har vært usikker på er automatkassa, men nm fra el-motoren går vel ikke gjennom kassa, men rett til hjulene?!? Får oppgitt 400nm bare fra bensinmotoren, som er rimelig heftig om man kan legge til el-motor nm.

Elmotoren sitter inni girkassa, og girkassen belastes med det totale momentet. De som har trimmet 330e med piggyback så langt har trimmet den til rett oppunder 500nm totalt, som er det girkassen er oppgitt til å tåle fra ZF.  Hvis de mapper så kan de vel gi deg den effekten/dreiemomentet du ønsker, så da ville jeg bedt de roe ned på dreiemomentet slik at totalen ikke overstiger 500nm. 

Totalt dreiemoment øker med ca 150nm når elmotoren kicker inn, dvs at du bør ikke dra ut mer enn maks 350nm fra bensinmotoren (den gir ca 270nm originalt).

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest en del, egentlig uten å finne tilfredsstillende svar. Det oppgis veldig forskjellig nm og hk på 330e både fra bensin- og el-motoren. Så de kan helt sikkert justere remappen noe, men hvor presist? Det er vel ikke akkurat bare å taste inn en makstak på x antall nm. På sidene under er det særlig avvik på hva de oppgir på nm. Vet at det N20 i denne i USA og ikke B48, men kan vel ikke være så heftig avvik?

https://www.topspeed.com/cars/bmw/2017-bmw-330e-iperformance-ar172811.html

https://www.dinside.no/motor/testkjort-bmw-330e/60983611

Andre steder leser jeg også at det er samme girkasse som i 320i - ikke helt da eller, siden elmotoren er integrert i girkassen!?!

Noen som vet hvem som har best/mest erfaring på tuning av BMW? Tror ikke jeg gjør dette uten å være 100% trygg på de virkelig kan BMW, også hybrid modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Da har jeg snakket med ESS, de tilbyr ingenting til 330e. Tidligere jeg har hørt med var Optituning. De sier som sagt at de gjør en re-map, men er jo litt merkelig at ikke flere gjør det, som vi antar har god peiling.

Kun 2 måneder i denne bilen, så heldigvis koser jeg meg fremdeles med 250hk😎 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, B3MR skrev:

Liten oppdatering. Da har jeg snakket med ESS, de tilbyr ingenting til 330e. Tidligere jeg har hørt med var Optituning. De sier som sagt at de gjør en re-map, men er jo litt merkelig at ikke flere gjør det, som vi antar har god peiling.

Kun 2 måneder i denne bilen, så heldigvis koser jeg meg fremdeles med 250hk😎 

Er det en spesiell grunn til at du ikke ønsker å gå for en piggybackløsning? 

Du har alt fra enkle turbokontrollere som Burger motorsports JB+ eller Dinan Sports performance tuner, via diverse plug and play piggybacks fra f.eks Ventura eller Mosselmann, og til mer konfigurerbare løsninger som JB4. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...