Gå til innhold

Knekt bolt med grisepikk i...


zkogeng
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som er expert på å få ut knekte bolter? Er bolten til foringsholdern til berebrua framme som er knekt, og som en bonus har jeg klart å knekke grisepikken inne i bolten. Bolten sitt så godt at grisepikken fra wurth knakk før bolten kom laus. Hjelp! Alle forslag hjelper :DIMG_20180409_164704.thumb.jpg.8c3f6a5ac77c623c473a8bfccb18ccba.jpgIMG_20180413_202104.thumb.jpg.ec45e79115f50ec538c40cd38a68108e.jpgIMG_20180413_202155.thumb.jpg.0319153800eb381afe4fc08927914bf8.jpgIMG_20180413_202158.thumb.jpg.2198843dfaf011b3ff316b2ea2e4d373.jpg

IMG_20180413_202106_01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått av foringholderen, du kan prøve med en grusomt stor white scrip tang, men før jeg hadde gjort det ville jeg ha hatt en backup løsning. Jeg ville ha tatt en dremmel, med diamant/graveringsverktøy. Brukt dette til og frese ut den gammle grisepikken for så skru inn en ny så brukt både grisepikken og white scrip tanga, for da har du litt mothold så ikke tangen klemmer veggene😊 samt få varmet det godt opp/evt banke på grisepikken for og løsne gjengene😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisepikken får du ikke ut på noe annen måte enn og bruke(har prøvd uendlige muligheter funker med sveis vis grisepikken er stor nok til at du ikke sviser den fast i skruen) diamantfres/graveringsverktøy(dremmel) koster typ 150https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipe-graveringsmaskiner/tilbehor/diamantslipesett-013110/ på jula. 3,2 mm. Det er nok den eneste muligheten. Den sitter nok men med rett bruk av varme og slag så vil den kunne løsne. jeg vil uansett anbefale og få ut den gammle grisepikken og sette inn en ny. Varme opp rundt skruen og gi den ett par rapp på grisepikken med 500-2000 gram hammer/slegge så prøve og bruke white scrip tang og grise pikken samtidig for og få nok moment på den. (isteden for varme så kan også bruke freze spray, ville ha latt den trekke inn med mos spray også. kommer den ikke da, så må du begynne og se etter noen med et sveisapparat som vet hva de driver med, da det er en fordel med mig/tig med rett tråd og gass til og sveise fast noe som holder. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sand1 skrev:

Grisepikken får du ikke ut på noe annen måte enn og bruke(har prøvd uendlige muligheter funker med sveis vis grisepikken er stor nok til at du ikke sviser den fast i skruen) diamantfres/graveringsverktøy(dremmel) koster typ 150https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipe-graveringsmaskiner/tilbehor/diamantslipesett-013110/ på jula. 3,2 mm. Det er nok den eneste muligheten. Den sitter nok men med rett bruk av varme og slag så vil den kunne løsne. jeg vil uansett anbefale og få ut den gammle grisepikken og sette inn en ny. Varme opp rundt skruen og gi den ett par rapp på grisepikken med 500-2000 gram hammer/slegge så prøve og bruke white scrip tang og grise pikken samtidig for og få nok moment på den. (isteden for varme så kan også bruke freze spray, ville ha latt den trekke inn med mos spray også. kommer den ikke da, så må du begynne og se etter noen med et sveisapparat som vet hva de driver med, da det er en fordel med mig/tig med rett tråd og gass til og sveise fast noe som holder. 

Mener du wise grip? Får kommer ikke til med en sånn da er ikkje skal vri om hele hylsa men skruen som e knekt av inni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha det sitter en styre hylse der ja e46/e36 . ja er wise grip jeg tenkte på(onkelen min har alltid kalt det white scrip så tenker feil og skriver feil:-P), men da er det værre, er usikker på hvordan hylsa er festet, har aldrig hatt noe trøbbel med disse skruene på bimmerene. men i ut gangspunktet så er grisepikkene til wurth litt sprø, har knekt flere av de selv. også er det veldig fingjenget i forhold til andre, kamasa har jeg ikke rekt og knekke ennå så jeg kan ikke sammen ligne disse heller. Jeg hadde nok gitt det forsøk til med varme fra mapp brenner og slag, da pleier det meste og løsne. eventuelt induksjonsvarme (vis man har det for hånd eller vet om noen som har koster alt for mye og kjøpe) og litt forsiktig makt. 

 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sand1 skrev:

aha det sitter en styre hylse der ja e46/e36 . ja er wise grip jeg tenkte på(onkelen min har alltid kalt det white scrip så tenker feil og skriver feil:-P), men da er det værre, er usikker på hvordan hylsa er festet, har aldrig hatt noe trøbbel med disse skruene på bimmerene. men i ut gangspunktet så er grisepikkene til wurth litt sprø, har knekt flere av de selv. også er det veldig fingjenget i forhold til andre, kamasa har jeg ikke rekt og knekke ennå så jeg kan ikke sammen ligne disse heller. Jeg hadde nok gitt det forsøk til med varme fra mapp brenner og slag, da pleier det meste og løsne. eventuelt induksjonsvarme (vis man har det for hånd eller vet om noen som har koster alt for mye og kjøpe) og litt forsiktig makt. 

 

Hylsa er sveiset inn i ramma desverre derfor dette er litt vrient 😅 Siste utvei er vel å kappe bort heile feste og sveise inn ny fra en donor bil 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke noe oppi der for å knuse grisepikken heller? En tynn dor eller noe, de bruker å være ganske sprø og det er derfor de knekker, grisepikk er bannlyst her hos meg, her er det kun sveising som gjelder, men i dette tilfellet hadde jeg nok borret ut bolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må på ett eller annen måte få boret ut grisepikken. Det er blandede følelser om grisepikk. De har en tendens til å vie ut skruen slik at den sitter enda mer fast. Har jeg forstått det riktig at det var originalt en umbrako-bolt? Hvis man er for rask slik at man ikke får bit'n helt inn eller man bruker slagtrekker, så risikerer man å ødelegge bolthodet. Har faktisk vært bedre å slå inn en Torx eller  ei sveisetang med låsing. Men nå er det toget gått.
Jeg tror alt må bores ut. Grisepikken gjør ting verre, men det finnes bor som gjør jobben. Bor med et lite bor ca. 4mm først. så øker man, men ikke så mye at man tar gjengene. Hardmetallborr kan være løsningen, men siden grisepikken knakk så gjetter jeg at dette var noe billiggreier. Da kan det hende at vanlig HSS-bor er nok.
Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å knuse grisepikken med en dor eller å frese den ut med en dremmel?Jeg har knekt endel gjengetapper og grisepikker både på jobb og fritid.Da pleier jeg å knuse restene som sitter fast ved hjelp av dor og hammer,videre freser jeg litt med en dremmel/rettsliper,slik at jeg får en grei flate å bore på og for å være sikker på at alle rester av gjengetappen eller grisepikken er fjernet.Tilslutt forsøker jeg å bore med et vanlig HSS bor,hvis ikke det biter går jeg over på et hardmetall bor,det er en helt annen verden å bore med:)Det meste blir som å bore i smør med slike hardmetall bor,ulempen er at de koster endel.

Men hvis det er skikkelig vrient så pleier jeg bare å freser ut  bolten med en sylindrisk dremmel av full hardmetall.Men det er endel jobb,pluss at man må være meget forsiktig slik at man ikke skader toppen av gjengen  i hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mons1 skrev:

Du må på ett eller annen måte få boret ut grisepikken. Det er blandede følelser om grisepikk. De har en tendens til å vie ut skruen slik at den sitter enda mer fast. Har jeg forstått det riktig at det var originalt en umbrako-bolt? Hvis man er for rask slik at man ikke får bit'n helt inn eller man bruker slagtrekker, så risikerer man å ødelegge bolthodet. Har faktisk vært bedre å slå inn en Torx eller  ei sveisetang med låsing. Men nå er det toget gått.
Jeg tror alt må bores ut. Grisepikken gjør ting verre, men det finnes bor som gjør jobben. Bor med et lite bor ca. 4mm først. så øker man, men ikke så mye at man tar gjengene. Hardmetallborr kan være løsningen, men siden grisepikken knakk så gjetter jeg at dette var noe billiggreier. Da kan det hende at vanlig HSS-bor er nok.
Lykke til!

Var umbrako bolt som sto på men e jo knekt bort ganske langt inn og grisepikk var fra wurth så skal være grei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...