Gå til innhold

Knekt bolt med grisepikk i...


zkogeng
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Haug523 skrev:

Du får ikke noe oppi der for å knuse grisepikken heller? En tynn dor eller noe, de bruker å være ganske sprø og det er derfor de knekker, grisepikk er bannlyst her hos meg, her er det kun sveising som gjelder, men i dette tilfellet hadde jeg nok borret ut bolten.

Får inn tynn dor ja skal prøve det te helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kristian 325 skrev:

Prøvd å knuse grisepikken med en dor eller å frese den ut med en dremmel?Jeg har knekt endel gjengetapper og grisepikker både på jobb og fritid.Da pleier jeg å knuse restene som sitter fast ved hjelp av dor og hammer,videre freser jeg litt med en dremmel/rettsliper,slik at jeg får en grei flate å bore på og for å være sikker på at alle rester av gjengetappen eller grisepikken er fjernet.Tilslutt forsøker jeg å bore med et vanlig HSS bor,hvis ikke det biter går jeg over på et hardmetall bor,det er en helt annen verden å bore med:)Det meste blir som å bore i smør med slike hardmetall bor,ulempen er at de koster endel.

Men hvis det er skikkelig vrient så pleier jeg bare å freser ut  bolten med en sylindrisk dremmel av full hardmetall.Men det er endel jobb,pluss at man må være meget forsiktig slik at man ikke skader toppen av gjengen  i hullet.

Vanskelig å få en Dremel inn men får vel prøve te helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bygd opp nokk sveis til at man fikk sveist på en mutteren men når man begynte å skru vridde man sveisen av så den bolten som som bare f, fått borra gjennom bolten no og sku prøve å slå ut bitene som er igjen men det som er igjen av bolten sitt som sveist fast i gjengan så vis man prøver å slå ut noe av det resterende bolt bitene følger gjengene med. Eneste mulighet jeg ser er og kappe ut hylsa og sveise inn en ny en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.4.2018 at 18.41, zkogeng skrev:

Var umbrako bolt som sto på men e jo knekt bort ganske langt inn og grisepikk var fra wurth så skal være grei?

Vel Grisepikke fra Wurth knakk :-)
Problemet med Gisepikk er at den utvider bolten og gjør den enda mer vanskelig å få løs.
Nå er løsningen å bore ut alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvilke typer gjenger det er på bolten som skal skures inn i det hullet.Mulig at du klarer å redde  gjengene ved å friske dem opp med en gjengetapp,men før du gjenger opp hullet så må du måle å sjekke at hullet har riktig diameter i forhold til hvilken type gjenge du skal ha.Vanlige metriske grovgjenger  M8=6,8mm M10=8,5mm M12=10,2mm M14=12mm M16=14mm 

Metriske fingjenger krever annen diameter på gjengehullet i forhold til vanlige metriske grovgjenger.

Ja det går ann å gjenge opp sveis,pass på at gjengetappen står rett i hullet og at den har god smøring (Rocol)hvis du skal gjenge opp hullet:)

Hvis ikke det går,så er nok neste step å bore ut hele hylsa og erstatte den med en ny en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristian 325 skrev:

Finn ut hvilke typer gjenger det er på bolten som skal skures inn i det hullet.Mulig at du klarer å redde  gjengene ved å friske dem opp med en gjengetapp,men før du gjenger opp hullet så må du måle å sjekke at hullet har riktig diameter i forhold til hvilken type gjenge du skal ha.Vanlige metriske grovgjenger  M8=6,8mm M10=8,5mm M12=10,2mm M14=12mm M16=14mm 

Metriske fingjenger krever annen diameter på gjengehullet i forhold til vanlige metriske grovgjenger.

Ja det går ann å gjenge opp sveis,pass på at gjengetappen står rett i hullet og at den har god smøring (Rocol)hvis du skal gjenge opp hullet:)

Hvis ikke det går,så er nok neste step å bore ut hele hylsa og erstatte den med en ny en.

Problemet er alt etter grisepikken kom ut så blei det boret skjevt og helt gjennom bolten, men vis det går ant og gjenge opp i sveis kan man vel sveise igjen hollet og Borre og gjenge i sveisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner,nei da lønner det seg ikke å fortette å prøve å gjenge opp det hullet fordi det må være rett når du skal gjenge,ellers risikerer du at tappen knekker i hullet.Ja det er en mulighet å sveise igjen hele hullet,men da må du være sikker på at du får sveis langt nede i hullet og at sveisen er fri for porer:)Slik at du får en minst 10mm med nye gjenger i hullet,greit at bolten har flere gjenger den kan fordele belastningen på slik at den ikke løsner osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kristian 325 skrev:

Jeg skjønner,nei da lønner det seg ikke å fortette å prøve å gjenge opp det hullet fordi det må være rett når du skal gjenge,ellers risikerer du at tappen knekker i hullet.Ja det er en mulighet å sveise igjen hele hullet,men da må du være sikker på at du får sveis langt nede i hullet og at sveisen er fri for porer:)Slik at du får en minst 10mm med nye gjenger i hullet,greit at bolten har flere gjenger den kan fordele belastningen på slik at den ikke løsner osv:)

Hadde ikkje bilder nu men man får inn pinna og sveist igjen med men vil nok bli pora da du må sveise og stoppe og sveise igjen heile tida for å greie og bygge opp en sveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,jeg skjønner:)Da er nok det letteste å kappe ut eller bore ut hele hylsa og sveise inn en ny hylse med gjenger.Går fint ann å dreie en hylse i svart stål,ferdig med gjenger og fuge før du sveiser den fast til bilen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...