Gå til innhold

Stadig tilbakevendende vibrasjon. E61


Rollaug
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har eit ganske irriterande problem på min 525xd e61. Km. stand 153000.

Dei heile starta med at det vibrasjon i bil/ratt når eg bremsa. Bytta bremseskiver og klossar og problemet vart då mindre men ikkje heilt vekke. Så vart det berre verre og verre igjen. Og etter ca 1år var det heilt forferdelig. Bytta så casterstag og då vart vibrasjonen mindre men ikkje heilt vekke. Bytta så bremseskiver igjen og vibrasjonen forsvant heilt. Etter ca 3 månader kom den gradvis tilbake og no når eg la om til sommerdekk i dag så er det ganske kraftig vibrasjon igjen. Som sagt er det kun vibrasjon når eg bremser. Den er heilt klart kraftigst når farten er rundt 60 kmt, og litt mindre når det er fortere eller seinare. 

Eg har GSperformance bremseskiver på no. 

Er det nokon som har tips til kva eg kan sjekke ut no for å finne ut kva dette er. Har ikkje kjempepeiling på bil. Klarer å skifte bremseskiver, men ikkje så mykje meir avansert enn det.

kan eg på nytt ha fått kast i bremseskiver og kva er det no som kan forårsake dette?

Og er det eventuelt nokon i Sogn og fjordane som har peiling på dette og kunne tenkt seg å ta ein titt mot eit lite vederlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, brannmester skrev:

Hadde akkurat samme problem på min , da var det senterringen som ødela, hadde uorginale felger. 

Har hatt på både original og GS-felger. Vibrasjon uansett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.4.2018 at 18.56, Rollaug skrev:

Hei.

Har eit ganske irriterande problem på min 525xd e61. Km. stand 153000.

Dei heile starta med at det vibrasjon i bil/ratt når eg bremsa. Bytta bremseskiver og klossar og problemet vart då mindre men ikkje heilt vekke. Så vart det berre verre og verre igjen. Og etter ca 1år var det heilt forferdelig. Bytta så casterstag og då vart vibrasjonen mindre men ikkje heilt vekke. Bytta så bremseskiver igjen og vibrasjonen forsvant heilt. Etter ca 3 månader kom den gradvis tilbake og no når eg la om til sommerdekk i dag så er det ganske kraftig vibrasjon igjen. Som sagt er det kun vibrasjon når eg bremser. Den er heilt klart kraftigst når farten er rundt 60 kmt, og litt mindre når det er fortere eller seinare. 

Eg har GSperformance bremseskiver på no. 

Er det nokon som har tips til kva eg kan sjekke ut no for å finne ut kva dette er. Har ikkje kjempepeiling på bil. Klarer å skifte bremseskiver, men ikkje så mykje meir avansert enn det.

kan eg på nytt ha fått kast i bremseskiver og kva er det no som kan forårsake dette?

Og er det eventuelt nokon i Sogn og fjordane som har peiling på dette og kunne tenkt seg å ta ein titt mot eit lite vederlag?

Sliter med akkurat det samme...

Jeg har skiftet alt av foringer og stag i forstilling, pluss alle fire bremser.

Nå skal bilen på firhjulskontroll imorgen, da skal dei se etter årsaken til vibrasjon først. Skal sifra om jeg finner ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører E 39, men har hatt vibrasjonsproblemer. Vibrasjon ved bremsing blei bra etter å bytte skiver tre ganger. Fikk nye klosser og skiver hver gang hos Biltema. 

For å bli kvitt ubalanse ved kjøring, byttet jeg felger, kjøpe nye dekk 2 ganger, og nye felger 1 gang. Etter årevis med frustrasjon kjøpte jeg noen gamle brukte skitne felger med 2 dekk som måtte byttes. Dette var det beste jeg hadde kjørt på lang tid, så jeg fikk de balansert på bilen og det er akseptabelt. Ikke 100%, men 97 kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde samme problem på min 645ci. Byttet bremseskiver to ganger og stag en gang, men vibrasjonene kom likevel tilbake etter kort tid. Hadde bilen inne på BMW i Flensburg, de byttet begge nav foran, og nå har alt vært 100%. Disse bilene er så utrolig ømfintlige for vibrasjon. De kunne ikke se at det var noe galt med mine nav, men da det andre allerede var byttet var dette eneste mulighet. De hadde helt rett, de kan sine ting der 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fabrikat forstillingsdeler kjøper dere? Skrur dere selv eller blir ting byttet på verkstedet til OEM ( merk, OEM! ) deler?

Som referanse har jeg eid både E34, E39 og E60 - og de rister hvis du ikke bruker Lemförder ( altså OEM BMW ), Meyle HD eller Powerflex. Opp igjennom årene har jeg bytta utallige sett med skiver, klosser, hjullager og stag - eneste som har funka har vært stag og foringer av skikkelig kvalitet.

Dette er svakhet på disse bilene, bilene er knallgode når alt er i orden - ellers forferdelig hvis det brukes deler av semi-kvalitet.

NB! Jeg forutsetter at hjul er balanserte, og at det brukes senterring. Hvis bremser - hjullager etc er OK, så er det øvre eller nedre bærearm som er problemet 8/10 tilfeller ( gjerne også kombinasjonen av to halvslitte ). 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, scoot skrev:

Hvilket fabrikat forstillingsdeler kjøper dere? Skrur dere selv eller blir ting byttet på verkstedet til OEM ( merk, OEM! ) deler?

Som referanse har jeg eid både E34, E39 og E60 - og de rister hvis du ikke bruker Lemförder ( altså OEM BMW ), Meyle HD eller Powerflex. Opp igjennom årene har jeg bytta utallige sett med skiver, klosser, hjullager og stag - eneste som har funka har vært stag og foringer av skikkelig kvalitet.

Dette er svakhet på disse bilene, bilene er knallgode når alt er i orden - ellers forferdelig hvis det brukes deler av semi-kvalitet.

NB! Jeg forutsetter at hjul er balanserte, og at det brukes senterring. Hvis bremser - hjullager etc er OK, så er det øvre eller nedre bærearm som er problemet 8/10 tilfeller ( gjerne også kombinasjonen av to halvslitte ). 

Kjører lemforder og meyle HD her.

Verkstedet konstantere kast i høgre skive forran og begge bak

Har skiftet 2 sett med Helli pagid bremser bak nå, så enten har jeg har j... Uflask med dei begge, eller så er det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.4.2018 at 14.00, orala skrev:

Kjører E 39, men har hatt vibrasjonsproblemer. Vibrasjon ved bremsing blei bra etter å bytte skiver tre ganger. Fikk nye klosser og skiver hver gang hos Biltema. 

For å bli kvitt ubalanse ved kjøring, byttet jeg felger, kjøpe nye dekk 2 ganger, og nye felger 1 gang. Etter årevis med frustrasjon kjøpte jeg noen gamle brukte skitne felger med 2 dekk som måtte byttes. Dette var det beste jeg hadde kjørt på lang tid, så jeg fikk de balansert på bilen og det er akseptabelt. Ikke 100%, men 97 kanskje. 

Vil tørre å påstå at om du kjøper fra biltema er som å sparke seg selv i baken. De handler inn billigst mulig og det er aldri fra samme plass.. Kjøper ikke engang oljefilter fra biltema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Øyvind.J skrev:

Vil tørre å påstå at om du kjøper fra biltema er som å sparke seg selv i baken. De handler inn billigst mulig og det er aldri fra samme plass.. Kjøper ikke engang oljefilter fra biltema. 

Du er inne på noe der, men de som er bra har stått på i ca 7-8 år. Jeg er ikke hjemme så jeg kan ikke se nøyaktig hvor lenge og antall km kjørt. Forøvrig byttet jeg nettopp bakbremser fordi klossene separerte fra jernet. 10 år og ca 100 000 km. Brembo bak. De nye bremsene kjøpte jeg fra Autodoc og var veldig billig, så da er vel kanskje det noe skrot også, men har ikke merket noe ennå etter 2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...