Gå til innhold

Hefres e46 320/330ci Trackdaycar


Hefre auto
 Share

Anbefalte innlegg

Litt små ting er blitt gjort, ting tar tid og lite motivasjon når det er sliping og pussing av rust.

Fått gjort meg ferdig under med fjerning av rust. Nå er det klart til å legge opp bremserør. 

Fått pusset litt på hjulbuen bak fått et lite overblikk hvor mye som må tas og fikses på. 

Diffen har fått ny pakning. Så da er det bare å få tak i ny olje. Hvilke olje kjører folk på som regel? (Diff olje) 

Snapchat-92992533.jpg

Snapchat-75185280.jpg

Snapchat-110565834.jpg

Snapchat-1573840233.jpg

Snapchat-1568969500.jpg

20180503_210603.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har litt mere blitt gjort. Om dagene går det mest i å kunne bruke stag og understell om igjenn og kun bytte foringer.

Har justerbare camberstag bak disse er fine i foringene men rustet fast i justeringå. Så har varma å styrt på litt for å få dem fine igjen. Ble nokså greit :)

også lakket diffen med hammerlakk, ser litt bedre ut :)

håpte på å få ut abs sensoren uten å kjøpe ny. Men bolten knakk så klart 😥🤔 så får vel bare skaffe det også. 

skal i gang med å legge opp nye bremserør. Gleder meg til å få det litt ryddigt på plass. 

20180506_160727.jpg

20180507_195424.jpg

20180507_191357.jpg

20180507_191347.jpg

20180507_191329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremserør er lagt opp. La liksegodt opp røret til kulfiltetet fra bensinfilteret. Det kan være lurt å blåse igjennom for å sjekke at det ikke er tett, da kulfilteret har en tendens til å  sleppe dritt tilbake i den slangen når det blir tett. :) Må bare få nye fester. Har bare brukt de gamle me strips rundt foreløpig til å holde det på plass, så er det lettere å beregne hvor flensen skal komme :)

20180508_153812.jpg

20180508_153638.jpg

20180508_153633.jpg

20180508_153620.jpg

Endret av Hefre auto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere hvorfor e46 anbefales forsterkning i baktillingen (traversfester, bakre) 

Venstre siden har det sprukker godt opp. Usikker hvorfor dette er mer utsatt på e46 en andre modeller 🤔

20180508_153751.jpg

20180508_153718.jpg

20180508_153707.jpg

Endret av Hefre auto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Hefre auto said:

Her ser dere hvorfor e46 anbefales forsterkning i baktillingen (traversfester, bakre) 

Venstre siden har det sprukker godt opp. Usikker hvorfor dette er mer utsatt på e46 en andre modeller 🤔

 

+ e36! hehe. Ser bra ut! Blir godt å bli kvitt skiten! :)

Inne å snike selv om jeg ikke skriver så mye! :D

Endret av eeikenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe godt, det.  ja så klart e36 :P hadde faktisk samme problem der.

merker det ikke er så populært å bruke bimmers lenger,  litt synd. men eg oppdatere her jevnlig var planen uansett så har eg noge å se tilbake på seinere :)  men så er nok ikke e46 like kjekt å følge med på som e34 og e30 osv.

generasjonen som liker e46 er nok mer opptatt av motor bygg osv, som så klart er kjekkere å følge med på. blir nok det på denne også med tiden, men må begynne der det er viktigst.

Endret av Hefre auto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig prosjekt :) fint å se at du tar drittjobben først som sist. Godt å bli ferdig under på en bil.

Det var da uvanlig mye rust på en såppas "ny" bil?? Har hatt 2 stk e46 selv rustfrie og uten sprekker i gulvet tilogmed. Men nå ser det ut som det er gjort god jobb med det du har :) hvilken epoxygrunning bruker du?

Hvis du vil gjøre det enda mer fancy så brukte jeg samme camberstag både oppe og nede på min bakstilling. Fjerna brua som fjøra ligger på og byttet heller ut demperne med coilovers. Dette gjør at du kan rette opp hjula mer og slippe altfor mye camber. Dette gjorde underverker for traction på min bil hvertfall :)

følger med, lykke til!

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evopower skrev:

Koselig prosjekt :) fint å se at du tar drittjobben først som sist. Godt å bli ferdig under på en bil.

Det var da uvanlig mye rust på en såppas "ny" bil?? Har hatt 2 stk e46 selv rustfrie og uten sprekker i gulvet tilogmed. Men nå ser det ut som det er gjort god jobb med det du har :) hvilken epoxygrunning bruker du?

Hvis du vil gjøre det enda mer fancy så brukte jeg samme camberstag både oppe og nede på min bakstilling. Fjerna brua som fjøra ligger på og byttet heller ut demperne med coilovers. Dette gjør at du kan rette opp hjula mer og slippe altfor mye camber. Dette gjorde underverker for traction på min bil hvertfall :)

følger med, lykke til!

Kjekt at du følger med, ja helt enig med at det er usedvanlig mye rust på denne, nå vet jeg jo at den har blitt kjørt opp og ned til ungarn et par ganger og ettersom at jeg har vært der selv, så er det reine traktorveier og telehiv over alt, så tenker nok at den har fått noen kakk her og der under ( grusblåst) så kommer den tilbake til norge og får alt salt og dritt oppi. eneste forklaringa eg kan tenke meg til. Forrige e46 var så og si rustfri så var ergerlig å se hvor mye det var på denne. men blir nok bra til slutt. 

Det med å fjerne øvre fjørskål og sette inn camber stag, har eg lest andre har gjort, men det får eg vel ikkje godkjent hos biltilsynet? eller? og hvilke/hvor får jeg kjøpt slikt coilovers som, egentlig ikke kommer på e46?  regner med at du mener samme oppbygning som e39 har bak med fjør og demper i samme. og kan jeg da kjøpe like camber stag og bare montere oppe? eller må jeg ha noe til laget`?

Jeg har brukt Brunox + wurth sin 2k epoxy grunning + maling. (bengalakk) nå er det jo slik at dette ikke kommer til å bli noen strøken bil og vil helst kun, kunne kjøre mest mulig. men rust må vekk uansett. 

Takk for tips og innspill :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, eeikenes skrev:

Nei ser desverre bimmers har død endel ut, facebook har desverre tatt litt mye over.. Men ja bare å oppdatere gjevnlig! Kjekt å svippa innom å ta en titt i tide å utide! :D Kjekt å se tebake når den e ''ferdig'' og ja! B) 

Uansett så e det kjekt når nogen følger med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gategodkjent ja da har du ikke så mange valg nei..

Ja ca samme system som på e39. Jeg satte på en 3 veis øhlins demper som egentlig hadde stått på en volvo s40 bygget for rallycross. Den var ombygget til bakhjulstrekk med volvo 740 bakaksling. Passet på bolt on faktisk 😛

20180405_125945.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Evopower skrev:

Gategodkjent ja da har du ikke så mange valg nei..

Ja ca samme system som på e39. Jeg satte på en 3 veis øhlins demper som egentlig hadde stått på en volvo s40 bygget for rallycross. Den var ombygget til bakhjulstrekk med volvo 740 bakaksling. Passet på bolt on faktisk 😛

20180405_125945.jpg

stiligt, ja planen er å kunne ha skilter på bilen, og kjøre til rudskogen, Nurbergring igjen uten å bli avskilta :P eller måtte inn på visning. tenker å bruke den som sommerbil men å kunne prylt den på bane inni mellom :P  Har tidligere kjørt litt på ringen men da ikkje min egen bil noge eg har sykt lyst til :D men hadde så klart godt an å fått bilen godkjent med noe originalt og heller sette på noe lignende dette her etterpå :)

Pss... antydning til litt rust under her også :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er forståelig. Få brukt det mye og lovlig :) hehe ja min har overflaterust etter å ha blitt brukt i rallycross og deretter ute i regnet på en henger i snart 2 år 😛 men denne m3'en var dønn strøken da den ble bygget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikler litt på dette sette, men litt usikker hvor jeg skal handle fra og når. 

ser at schmiedmann skal ha 27k for dette mens danspeed, skal ha 14k for det. 

dette er da med hardhetjustering. har hatt god erfaring med bilstein tidligere, men kan så klart gå for noge annet også. 

bilstein b16 senk.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...