Gå til innhold

BMW E39 automat girkasse


knuffe
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en BMW E39 2000 520i som slurer i revers når den blir varm. Den låser som den skal i gir( man kjenner det rykker til i bilen når man putter den i revers), men når man begynner å gi gass så skjer det ikke så mye. Den går bakover, men veldig sakte, må gi skikelig gass. Plutselig kan den låse skikkelig å fungere. Lurer derfor på om det er lite olje på kassen? evt trenger en flushing?

Mvh Knuffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdsvis vanlig problem på denne typen girkasse. Låseringsporet til reversclutchen sprekker/brytes av pga. materialtrøtthet kombinert med for høyt clutchtrykk forårsaket av slitasje i ventilhus. 

Finnes forsterket/forbedret centersupport (trommelen clutchen sitter i), man bør samtidig se over ventilhus og reparere slitasje i trykkregulator- og lock-up ventiler.

Om du tar ned bunnpannen vil jeg tro du finner aluminumsspon som kommer fra den defekte centersupporten.
Flushing og filterbytte har forøvrig ingen ting for seg, det er kun et vedlikeholdsalternativ og har ingen reparerende effekt.

Med mindre du har utstyr og erfaring med automatgir vil jeg anbefale deg å sette i en annen brukt girkasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takker for svar, var dette jeg var redd for. Dette er en bil jeg kjøpte som ikke gikk. Ble solgt som delebil. Var bensinpumpe som var gåen. Selger sa ingenting om at girkasse ikke fungerte i revers når den ble varm. Har gjort denne dritjobben med ZF kasse bytte på Audi Quattro to ganger. Er en del enklere med bakhjulstrekker som er på bmw'en. Blir litt mindre å demontere.

 

Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...