Gå til innhold

M47. Fjerning av DPF, fjerne katalysator? fordeler/ulemper?


eehgil
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen det gjelder er en 2007 E61 520d 163hk M47TU2D20, men mulig det gjelder andre modeller som også har separat DPF og katalysator.

Denne har altså katalysator like etter eksosmanifolden og DPF under bilen.

Hva er fordeler/ulemper med å fjerne katalysator samtidig som man fjerner DPF?

Vil man oppnå høyere potensiale ved tuning hvis man også fjerner katalysator? 

Vil det bli merkbart mindre lukt av eksosen hvis man ikke fjerner katalysator?

Vil det bli mindre eksoslyd hvis man ikke fjerner katalysator?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110% var vel så, 95% sikker kanskje.

Har ihvertfall ikke funnet noe steder det står noe annet. F.eks her selges erstatter for DPF og katalysator separat: http://www.nordicmotorsport.com/bmw/82-rm-downpipe-bmw-e60-e61-520d-535d.html#/118-motortype-520d/128-arsmodell-2004/169-dpf_under_bilen-downpipe_dpf_lyddemper

 

ETK på GS

eksos.jpg

Endret av eehgil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt klar over det. Og det var vel strengt tatt ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet var forskjellen hvis man fjerner, eller ikke fjerner, katalysator samtidig. For de bilene der katalysator og DPF er separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, eehgil skrev:

Forsåvidt klar over det. Og det var vel strengt tatt ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet var forskjellen hvis man fjerner, eller ikke fjerner, katalysator samtidig. For de bilene der katalysator og DPF er separat.

Grunnen til at jeg spurte var at 1-serien jeg med samme motor hadde kombinert. 

 

Forskjellen med og uten katalysator vil være mottrykket, sett fra ett tuningsynspunkt. Altså lavere mottrykk uten katalysator, som gir greiere levevilkår for turbo ved tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pressisere: svaret mitt over var myntet på "Basse Lusk".

 

Tilbakemeldinger jeg har fått fra andre kilder er at dersom katalysator er i orden så påvirker den ikke mottrykket i særlig grad. Men hvis innmaten har løsnet kan den gjøre det.

Har også plukket opp litt her og der at man får langt mer lukt fra biler hvor også katalysator er fjernet. Har en E91 hvor katalysator og DPF er kombinert - og fjernet. Det lukter såpass at jeg konsekvent stopper bilen når jeg skal bak og koble på en tilhenger. Det er en så markant lukt at man skal ikke være veldig bilinteressert for å forså at der er det noe som er tuklet med. Derfor jeg lurte på om jeg med fordel kunne beholde katalysator på min E61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...